Annons

Nikon D60 - vad kan jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

umapuma

Aktiv medlem
Hallå alla hjälpsamma!

Jag har en Nikon D60 med objektiv AF-S 18-55 VR. Nu har jag helt plötsligt kommit på att jag vill ha en liten studio i mitt nya vardagsrum (som är ca 4 * 5 m).. Vad kan jag göra med kameran jag har? Jag är ny på alla termer och utrustningsfunktioner och när en kompis frågade om jag har blixtutgång kunde jag inte ens svara på det! Jag hittade inget som uppenbart är detta så jag frågar, har jag det? :S
Kan jag använda radiosändare med kameran?
Följande så undrar jag om åsikterna kring huruvida min kamera lämpar sig till porträtt, helkroppsbilder odyl eller om jag är helt ute och cyklar från början?
Jag inser att mycket hänger på objektivet så vad bör jag investera i? Jag tänkte ju försöka komma igång så smått utan att behöva göra stora investeringar i början..

Mycket tacksam på förhand!

Både din kamera och ditt objektiv kommer att funka till att börja med. Senare kanske du vill skaffa fler objektiv, men för att testa sig fram så funkar det du har helt OK.

D60n saknar synk-utgång, men då alla radiosändare jag stött på kopplas i blixtskon ovanpå kameran så kommer det att funka bra.

Jag rekommenderar dig att kolla upp Strobist.com och framför allt http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html

Lycka till!

Det var skönt att höra om kameran och objektivet :D

Var kan man läsa sig till i förväg ifall radiosändaren i fråga passar till min kamera, heter funktionen något speciellt eller står det bara "passar till Nikon D60 osv.."?

Ska kolla in den sidan, tack!

Hallå alla hjälpsamma!

Jag har en Nikon D60 med objektiv AF-S 18-55 VR. Nu har jag helt plötsligt kommit på att jag vill ha en liten studio i mitt nya vardagsrum (som är ca 4 * 5 m).. Vad kan jag göra med kameran jag har? Jag är ny på alla termer och utrustningsfunktioner och när en kompis frågade om jag har blixtutgång kunde jag inte ens svara på det! Jag hittade inget som uppenbart är detta så jag frågar, har jag det? :S
Kan jag använda radiosändare med kameran?
Följande så undrar jag om åsikterna kring huruvida min kamera lämpar sig till porträtt, helkroppsbilder odyl eller om jag är helt ute och cyklar från början?
Jag inser att mycket hänger på objektivet så vad bör jag investera i? Jag tänkte ju försöka komma igång så smått utan att behöva göra stora investeringar i början..

Hej!

Kameran är inget egentligt problem, frågan är mer hur mycket perfektionist du är och hur långt du är beredd att gå när det gäller budget för ljusutrustning :)

I och med att du kommer att använda blixtljus så kan du fotografera på objektiven bästa bländare (ofta 8 - 11) och då spelar objektivvalet mindre roll. Klart det blir bättre med ett bra objektiv, men jag skulle ta den saken senare och istället börja med själva ljuset.

Du kommer att behöva blixtar och olika tillbehör för att forma ljuset. Här är det i grund och botten enkelt, kvalitet kostar.

Ett enkelt tips är att börja med att skaffa en extern blixt till din kamera som du kan styra från den inbyggda blixten i din D60 - en Nikon SB-600, eller den mycket dyrare men också bättre Nikon SB-900. Eller en begagnad Nikon SB-800, föregångaren till SB-900. Har du möjlighet, skaffa två blixtar.

Utöver själva blixtarna vill du kunna forma, sprida och studsa ljuset beroende på hur du vill ha det i bilderna. Här finns det ett helt hav av dyra proffsprylar att köpa, du kan plöja ned 100000-tals kronor bara i utrustning för att forma ljus :)

Men är du mer på prova-på-stadiet skulle jag rekommendera att bygga lite egna grejer. Ta några gamla vita lakan som du dels kan ha som enkel vit bakgrund, dels kan ha att studsa blixtar mot så du får ett mjukare ljus på det du vill fotografera eller så kan du slå blixtar genom ett tunt tyg och på så sätt få ett riktigt mjukt och mindre riktat ljus.

Du kan åstadkomma väldigt riktat ljus genom att linda en bit tunn pappkartong runt blixthuvudet så det blir som ett rör och sätta ett gummiband runt så det sitter kvar.

Steget över att köra med gamla lakan för att sprida blixtljus är till exempel en sådan här "softbox"
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-2438

Vill du kunna reflektera ljus på ett mer varierat sätt är sådana här paket användvara:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516234

Det här vara bara lite enkla förslag för att komma igång. Vill du arbeta riktigt proffsigt med studioljus blir det tyvärr ofta lite dyrt med bakgrunder, reflexskärmar, diffusorer, raster, snootar och blixtstativ och alla de myriader med tillbehör man vill ha ... :)

Jag är beredd att lägga ut ca 2-3000.. Som bakgrund tänkte jag följa tipsen från andra som använt sig att stång + velourtyg eller liknande.
Jag har redan en SB400 blixt men jag förstår att den är för svag för att lysa upp tillräckligt..
Jag är beredd att köpa till blixtar och lampor osv men gärna så lite som möjligt.

Jag har även lagt in ett annat inlägg under utrustning/tillbehör där jag frågar om vad allting används till: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111613

Frågan är hur lite som behövs för att komma igång men den får jag ställa under en annan forumsrubrik tror jag! :p

Först och främst, foto är inte så billigt tyvärr.

Men framförallt måste jag faktiskt fråga (baserat på vad du säger ovan) om du inte först borde få lite mera koll på fotografering generellt innan du investerar något? kanske investera i en kurs till att börja med?

Hej!

Jag köpte dessa blixtar för knappa 2000kr för två ink frakt från Kina. Dom funkar kanon, visst inte samma kvalitet som vissa mycket dyrare men dom fungerar bra och har ganska bra effekt (400Ws). Sedan får du köpa till stativ o paraply eller softbox.
http://cgi.ebay.co.uk/2x-BOLING-BL-...6843&_trksid=p4634.c0.m14.l1262#ht_3620wt_939

Sedan köpte jag denna trådlösa blixt utlösare för knappa 200kr
http://cgi.ebay.co.uk/FM315A-Funkau...6795&_trksid=p4634.c0.m14.l1262#ht_3290wt_939

Funkar kanon den med och billigare är nog svårt att hitta tror jag.

kinablixtar

ett 110ws lite
studiokit från kaffebrus (eller motsvarande från andra leverantörer) kostar under 3000kr.

Synkar gör du med din sb400 i manuellt läge, slå den i taket väggen med 1/16dels effekt så stör den inte.

Kaffebrus paket har en softbox som du kan köra som huvudljus
och så fyller du med paraplyt!

Innomhus med tillgång till 220v skulle jag inte ens överväga
att köra med lösa kamerablixtar. Finns ingen anledning att
hålla på med radio heller.

För 100 kr får du en IR-ridå då kan du använda den inbyggda
blixten att synka med. (det kan du göra utan ir-ridå men då
kan de inbyggda blixten ge störande skuggor även fast du kör den på låg effekt (eftersom du inte kan slå den i taket).

shoot!

Ett enkelt tips är att börja med att skaffa en extern blixt till din kamera som du kan styra från den inbyggda blixten i din D60.
Ett ypperligt förslag, bortsett från att man tyvärr inte kan göra så med D60. Det som går är köra blixten/arna som rena slavblixtar, men det känns som lite slöseri att lägga över 4 tusen (iom att det bara är SB-900 i Nikons nuvarande sortiment som kan köras som slav) på det. :)

Ett ypperligt förslag, bortsett från att man tyvärr inte kan göra så med D60. Det som går är köra blixten/arna som rena slavblixtar, men det känns som lite slöseri att lägga över 4 tusen (iom att det bara är SB-900 i Nikons nuvarande sortiment som kan köras som slav) på det. :)

Fy på mig, där var jag slarvig och tänkte på D80/D90 ...

Men då får jag omformulera det till att skaffa två externa blixtar, t.ex. minst en begagnad SB-800 som ju kan agera styrenhet för CLS.

PS
Går inte SB-800 att köra som slavblixt i SU-4-läge? Hade för mig att jag gjort det ihop med den inbyggda blixten i en icke-Nikon-kamera ... Men det kan vara minnet som sviker mig.

Fy på mig, där var jag slarvig och tänkte på D80/D90 ...

Men då får jag omformulera det till att skaffa två externa blixtar, t.ex. minst en begagnad SB-800 som ju kan agera styrenhet för CLS.

PS
Går inte SB-800 att köra som slavblixt i SU-4-läge? Hade för mig att jag gjort det ihop med den inbyggda blixten i en icke-Nikon-kamera ... Men det kan vara minnet som sviker mig.
Jomenjovisst! Även en del lite äldre blixtar, t ex SB-80(DX) och SB-26 funkar finemang att köra som helmanuella slavblixtar.

Det är helt enkelt en avvägning man får göra, mobilitet vs. ljusstyrka. Små kamerablixtar ger möjligheter som inte hade funnits annars, och vice versa.

ANNONS
Götaplatsens Foto