Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 och gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ricfro

Aktiv medlem
Om jag förstått diskussionerna rätt här på Fotosidan så tar Nikon D70 gamla objektiv av typ AI och AIS, men däremot inte Non- AI.

Det som man missar är ljusmätning, men det kan man lösa med hjälp av histogram eller med lös ljusmätare.

Har jag fattat rätt?

/Richard

Japp du har rätt (vet inte säkert om non-ai dock)
.
Om det är ett objektiv som har lite större värde som du tänkt använda, så går även många av dem att utrustas med en ny bajonettfattning, som har de nödvändiga kontakterna och chipen som behövs för att du ska få ljusmätning på dem.

Finns mig veterligen två personer som gör detta.
Här är den ena:
http://home.carolina.rr.com/headshots/Nikonhome.htm

ricfro skrev:
Har jag fattat rätt?

Ja, det är helt rätt.

Vidare går icke-AI-objektiven att fila så att även de går att använda.

AI-S-objektiv går som Kristoffer skriver att chipstrimma så du får full ljusmätning. Man byter dock inte hela bajonetten utan skruvar dit en kontaktsats i den befintliga.

ricfro skrev:
Om jag förstått diskussionerna rätt här på Fotosidan så tar Nikon D70 gamla objektiv av typ AI och AIS, men däremot inte Non- AI.

Det som man missar är ljusmätning, men det kan man lösa med hjälp av histogram eller med lös ljusmätare.

Har jag fattat rätt?

/Richard

Allt som passar i bajonetten kan du använda. Du kan tom fota utan objektivkoppling (tex om du fotar genom ett teleskop). Ljusmätaren blir man ju tyvärr av med dock, det finns inget ryskt hack för den detaljen (ÄN!).

Jag fotar en hel del manuellt och tycker det går bra, föredrar att köra ett AF i manuellt läge, men histogrammet funkar bra.

Tack för alla era svar

Ok, då känns det inte lika grymt att komplettera med ett digitalt hus till de objektiv jag har. Får se vad jultomten har i säcken.

/Richard

ANNONS
Götaplatsens Foto