Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d70 (Sigma objektiv) + fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_ljunggren

Aktiv medlem
Ok... Har som sagt Nikon d70 digital systemkamera med ett sigma 18-50mm F3.5-5.6 (for digital) objektiv. (58 millimeters...)
Fotar skate, men vill få tag på ett vidvinkel eller fish-eye lins som FUNGERAR BRA! Någon som kan ge mig ett förslag? Har kollat lite på dessa ryska grejjer, men hur vet jag vilket som fungerar bra och blir bra resultat? Tacksam för svar!

Mvh Martin

Tack vare brännvidsförlängningen på 1,5x så kommer bilderna att beskäras något runt om. Du kommer alltså inte att få de 180graderna som ett fisheye levererar i vanliga fall.

Bortsett från det så gillar jag mitt Sigma 15mm Fisheye.. går på runt 5500:-

Ja, det är juh just det, att det hade varit nice med ett riktigt objektiv typ som i ditt fall. Dock är det mycket pengar, så jag ville veta om det finns nåt bra att köpa, typ av ryska maffian, haha... Men men, får väl spara som en galning då...

Jag tycker helt klart att mitt Zenitar 16mm f/2.8 fisheye var värt den dryga tusenlapp det kostade, men för dig som redan har ett objektiv som går till 18mm så vet jag inte hur mycket vidare bildvinkel du får. Om jag förstår panoramatools rätt så verkar det dock motsvara 21-22mm för småbild och det är ju lite skillnad mot de 28mm som din zoom ger.

Japp, det är ett helt objektiv.
Hmm.. jag såg inte att det var en försättslins du ville ha. Men det är frågan om det finns några sådana som är tillräckligt bra och billiga nog för att vara mer prisvärda än ett Zenitar.

Ja det är sant, är väl ett ganska bra alternativ till Sigmas, Nikkors osv...
Tycker inte det är värt (än) att lägga så mycket pengar på ett objektiv, SÅ mycket tjänar jag inte på fotografering... :)

Jag tror nog du ska köra de extrema vidvinklarna analogt. DSLR och fisheye går inte så bra ihop, om du inte har råd med en fullstorleks CCD förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto