Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus fungerar på Sigma-objektiv efter uppdatering av firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är trefjeparts tillverkarens skyldighet att uppdatera firmware för sina produkter så de håller sig ajour med det senaste hårdvara de ska samarbeta med.
Absolut! Enig!

Men tänk om branschen hade enats om standardgränssnitt så hade mycket sådant krångel som TS i denna tråd kunnat undvikas.
(Men dessa tankar borde jag kanske göra i en annan tråd).
 

martley

Aktiv medlem
Tänk om det var likadant i datorbranschen, hur skulle marknaden agera då?
- nä en Canon skrivare går inte att köra med en Sony laptop
- ska du bygga nätverk måste router, switchar och datorer vara av samma märke, och samma generation.
- tangentbord och mus passar bara ihop med datorer av samma märke
- osv
Det finns även i andra branscher. Försök att skicka en fil från en apple-dator till en windowsdator, eller åt andra hållet till exempel. Eller styra en Samsung-produkt från en LG-smarttv. Eller styra en soundbar av annat märke än LG med nämnda LG-TVs fjärrkontroll. Eller att casta från en Android-telefon till Apple TV, eller få över en videoström från en iPhone till en Chromecast. Jag vill även minnas att för att föra över bilder direkt från kameran till skrivaren för utskrift så ska man helst ha en Canon-skrivare ifall man har en Canon-kamera.

I några av mina exempel ovan så går det med en del krångel, i andra fall inte alls.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns även i andra branscher. Försök att skicka en fil från en apple-dator till en windowsdator, eller åt andra hållet till exempel. Eller styra en Samsung-produkt från en LG-smarttv. Eller styra en soundbar av annat märke än LG med nämnda LG-TVs fjärrkontroll. Eller att casta från en Android-telefon till Apple TV, eller få över en videoström från en iPhone till en Chromecast. Jag vill även minnas att för att föra över bilder direkt från kameran till skrivaren för utskrift så ska man helst ha en Canon-skrivare ifall man har en Canon-kamera.

I några av mina exempel ovan så går det med en del krångel, i andra fall inte alls.
Jag kan styra både min Apple TV och JBL soundbar med Sony-TV:ns fjärr. Det kallas lite olika hos olika tillverkare men är en standard för kommunikation över HDMI som branschen enats om.
Videoström från iPhone till Chromecast går utmärkt. Apparna har implementera stöd för chromecast.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns standarder för filöverföring som de allra flesta operativsystem stöder.
 

martley

Aktiv medlem
Jag kan styra både min Apple TV och JBL soundbar med Sony-TV:ns fjärr. Det kallas lite olika hos olika tillverkare men är en standard för kommunikation över HDMI som branschen enats om.
Videoström från iPhone till Chromecast går utmärkt. Apparna har implementera stöd för chromecast.
Då har det kanske skett en viss utveckling sedan jag försökte, för när jag testade för ett par år sedan att casta från en Sony Android-telefon till Apple-TV så gick det inte. TV:n hade flera ingångar så jag hängde på en chromecast på en ledig ingång. Ägaren testade då med sin iPhone utan att lyckas få kontakt.
 

S320

Medlem
Kul att min fråga om autofokus kunde leda till funderingar. Jag tycker nog att sidospåren är relevanta. Objektivet är nu på väg till Tura i Kungsbacka för uppdatering av firmware på bekostnad av Sigma Scandinavia.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kul att min fråga om autofokus kunde leda till funderingar. Jag tycker nog att sidospåren är relevanta. Objektivet är nu på väg till Tura i Kungsbacka för uppdatering av firmware på bekostnad av Sigma Scandinavia.
Intressant, de har alltså satt upp egen distributionslåda, men använder åtminstone än så länge den gamla distributörens verkstad för service.
 

PMD

Aktiv medlem
Kul att min fråga om autofokus kunde leda till funderingar. Jag tycker nog att sidospåren är relevanta. Objektivet är nu på väg till Tura i Kungsbacka för uppdatering av firmware på bekostnad av Sigma Scandinavia.
Trevligt att det går att uppdatera firmware! Berätta gärna hur/om autofokusen fungerar när du har fått tillbaka objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är trefjeparts tillverkarens skyldighet att uppdatera firmware för sina produkter så de håller sig ajour med det senaste hårdvara de ska samarbeta med.
Nej, det är det inte. Det enda man kan förvänta sig är att det fungerar med de prylar som finns när du köper grejen, med reservation för att de kanske specificerar vissa modeller som det inte fungerar med.
Att det kanske inte går alls med nästa modell som kommer från originaltillverkaren, den risken får man leva med.
 

Artis

Aktiv medlem
Nej, det är det inte. Det enda man kan förvänta sig är att det fungerar med de prylar som finns när du köper grejen, med reservation för att de kanske specificerar vissa modeller som det inte fungerar med.
Att det kanske inte går alls med nästa modell som kommer från originaltillverkaren, den risken får man leva med.
Nej, det håller jag inte med om och därför köper aldrig mer Sigma, Tamron och dyl.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Nej, det är det inte. Det enda man kan förvänta sig är att det fungerar med de prylar som finns när du köper grejen, med reservation för att de kanske specificerar vissa modeller som det inte fungerar med.
Att det kanske inte går alls med nästa modell som kommer från originaltillverkaren, den risken får man leva med.
Jag kan hålla med dig om att det inte är en skyldighet men det ligger definitivt i tredjepartstillverkares intresse att uppdatera firmware. Med det sagt så är det inte helt enkelt för Sigma, Tamron mfl när de inte licensierar fattningen, som är fallet med EF och RF. De måste alltså hela tiden göra reverse engineering för att se om Canon hittat på något nytt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Givetvis ligger det i tredjepartstillverkarnas eget intresse att deras produkter går att använda med den tänkta mojängen, vad det nu är. Numera förser de ofta sina produkter med någon form av uppdateringsmöjlghet för användarna.

Problemet med baklängeskonstruktion är att du ser bara vad originaltillverkaren gör idag. Du kan inte se vad han har skrivit i sitt protokoll, som han inte börjat använda än. Själv vet han om det, så ett objektiv han konstruerade för fem eller tio år sedan fungerar fortfarande med den allra senaste varianten på kamerahus. Men den ändring som gjorts där, för att åstadkomma något som man bara kan utnyttja om man samtidigt köper ett nytt objektiv, den ändringen kan förvirra ett tio år gammalt objektiv som konstruerats av någon som inte läst protokollet. Han kunde ju inte i förväg veta att den här ändringen kunde komma i framtiden.

Därför har han ingen som helst möjlighet att konstruera framtidssäkert, för han vet inte vad han ska göra. Vilket gör alla idéer om att han skulle vara skyldig att göra det helt orimliga. Idag kan man dock oftast själv uppdatera sina prylar, så nu finns det i alla fall ibland förutsättningar för att rätta till saker i efterhand. Åtminstone om det går att göra enbart med programvara.

Annars kan man göra som jag brukar göra. Jag läser på prismahuset vad det står för namn där. Står det sen samma tillverkares namn på objektiv och annat, då brukar de passa ihop.
 

S320

Medlem
Trevligt att det går att uppdatera firmware! Berätta gärna hur/om autofokusen fungerar när du har fått tillbaka objektivet.
Nu är objektivet hemma igen efter sin lilla tur till Kungsbacka. Autofokus fungerar nu ypperligt. :)

Jag köpte alltså detta objektiv begagnat av en privatperson på Tradera för sju år sen. För en relativt billig peng dessutom. Jag är såklart jättenöjd att Sigma kostar på denna uppgradering utan kostnad. Jag fick själv betala frakt tur-och-retur men det tycker jag det var värt.

Så jag har ingenting att klaga på.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är objektivet hemma igen efter sin lilla tur till Kungsbacka. Autofokus fungerar nu ypperligt. :)

Jag köpte alltså detta objektiv begagnat av en privatperson på Tradera för sju år sen. För en relativt billig peng dessutom. Jag är såklart jättenöjd att Sigma kostar på denna uppgradering utan kostnad. Jag fick själv betala frakt tur-och-retur men det tycker jag det var värt.

Så jag har ingenting att klaga på.
Dags att ändra rubrik på tråden: ”uppdatering av fast programvara gör att automatisk fokus fungerar på Sigma objektiv
 
ANNONS