Annons

Autofokus fungerar på Sigma-objektiv efter uppdatering av firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

S320

Medlem
Jag har ett Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS, som inte verkar kunna autofokusera på min Nikon D610. Jag har provat objektivet på två andra Nikon-kameror (D5200 och F80) där det fungerar hur bra som helst. Och jag har provat ett antal andra objektiv på D610 utan att stöta på detta problem.

Vad kan det vara för fel? Kan det vara någon inställning som jag har missat? Finns det något mer jag kan göra för att felsöka?
 

AWid

Aktiv medlem
Testa att rengöra kontakterna på objektivet och i kamerahusets bajonett. Har du riktigt tur är det inte större problem än så. Har du isopropanol eller eventuellt T-röd hemma så pröva med det på en tops eller liknande.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det beror troligen på kamerans inbyggda programvara. Det händer lite då och då att folk får problem med tredjepartsobjektiv när Nikon kommer med en ny firmware. Det kan förklara varför objektivet fungerar på andra kameror.
Är kameran eller objektivet nya i dina samling? Har det fungerat tidigare? Har du uppgraderat firmware i kameran?

Eventuellt kan du skicka objektivet till Tura Scandinavia, (tror jag dom heter) och få objektivets firmware uppdaterad. Då kanske AF vaknar till liv igen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan även vara inkompatibilitet (som ovan skribent skrivit medan jag skrev det här inlägget). Sigma före Global Vision-serien* kan ha problem med AF-P-kompatibla kameror, beroende på mjukvaruversion i kameran. Om du har senaste version i kameran kan det eventuellt hjälpa att "uppdatera" bakåt om du kan få tag i en äldre version, vilket förstås kan medföra andra nackdelar. Annars får du nog höra med Tura om de eventuellt kan byta chip i objektivet, men det är inte säkert då det förstås måste finnas ett.

*Verkar vara om de har inbyggt AF-motor, för jag testade ett utan på en kamera som borde ha problem vid ett tillfälle och det fungerade fortfarande.

(Det här är inte unikt för NIkon. Längre tillbaka blev det strul med en del objektiv på Canon också, men det har nog en del glömt. Förutom att Canons inbyggda korrigering av vinjettering får tuppjuck av en del Sigma, vilket är ett mer sentida problem.)
 

S320

Medlem
Tackar för svar.

Jodå, fokusknappen är i läge auto. Tack för tipset om inkompatibla firmware. Jag har googlat runt lite, och det verkar inte alls osannolikt att det är just detta som är problemet här.

Objektivet köpte jag begagnat för ca 7 år sen. D610 köpte jag begagnad för ca en månad sen och att uppdatera firmware till C 1.04/L2.018 var bland det första jag gjorde.

Passade på att uppdatera fw även på D5200 (C1.03/L2.018) i samma veva, men i det fallet slogs uppenbarligen inte kompatibiliteten med Sigma 150-500 ut.

Funderar också prova att topsa kontakterna med isopropanol, men jag misstänker att det inte kommer att hjälpa.

Är det alltså till Tura Scandinavia man ska vända sig för firmware-update av ett äldre Sigma-objektiv? Det verkar som om de inte längre är generalagent för Sigma?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är det alltså till Tura Scandinavia man ska vända sig för firmware-update av ett äldre Sigma-objektiv? Det verkar som om de inte längre är generalagent för Sigma?
Förmodligen inte, jag hade missat att de satt upp ett eget bolag nyligen. Det är ju till och med Sigmas VD som är ordförande.
 

HåG

Aktiv medlem
Har samma objektiv och det funkar fint på min Nikon D3100 och d7500 men inte på min D3300 (det var till denna kamera objektivet var tänkt).
Har tvättat och testat men inget funkar har inte provat med att uppdatera mjukvaran ännu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag frågade både Kameradoktorn och Scandinavian för något år sedan om vilka de vanligaste felen de upplevde att de hade med de kameror och objektiv de sålde och båda nämnde då Sigmas objektiv. Kameradoktorn med Nikon och Scandinavian med både Nikon och Canon.

Jag såg en test för något år sedan där ett utländskt fotoföretag hade fokusproblem med sina Sigma-objektiv på sina Canonhus. De hade just beslutat att byta till Sonys A7-hus. Samma objektiv funkade då finfint med adapter på Sonys spegellösa och det berodde nog på att de spegellösa husen AF-mäter på helt annat sätt (mot huvudsensorn istället för en dedikerad fokussensor). DSLR-hus har ju en egen dedikerad fokussensor och har man otur säger det systemet att systemet är i vila i fokus fast det inte är det mot huvudsensorn och då blir det fel och man får bilder som är ur fokus. Lennart Aspman brukade inte utan orsak kalla "autofocus" för "out of focus".

Pröva att gå in i en fotoaffär och skruva på dina Sigma på ett Nikon Z-hus. Jag tror dessa precis som både Sonys, och Canons R-hus klarar detta galant idag. Enda sättet att garanterat slippa ifrån dessa typer av AF-problem är att uppgradera till spegellöst. Det var huvudskälet att jag en gång tiden lämnade Sonys DSLR-hus för spegellöst.

Det här har överhuvudtaget inte med olika tillverkares problem att göra. Alla tillverkare som tillverkar DSLR-hus har att förhålla sig till DSLR-designens förutsättningar. Det finns i DSLR-hus ingen naturlig återkoppling i fokussystemen utan dessa system kräver egentligen noggrann kalibrering för att fungera korrekt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag frågade både Kameradoktorn och Scandinavian för något år sedan om vilka de vanligaste felen de upplevde att de hade med de kameror och objektiv de sålde och båda nämnde då Sigmas objektiv. Kameradoktorn med Nikon och Scandinavian med både Nikon och Canon.

Jag såg en test för något år sedan där ett utländskt fotoföretag hade fokusproblem med sina Sigma-objektiv på sina Canonhus. De hade just beslutat att byta till Sonys A7-hus. Samma objektiv funkade då finfint med adapter på Sonys spegellösa och det berodde nog på att de spegellösa husen AF-mäter på helt annat sätt (mot huvudsensorn istället för en dedikerad fokussensor). DSLR-hus har ju en egen dedikerad fokussensor och har man otur säger det systemet att systemet är i vila i fokus fast det inte är det mot huvudsensorn och då blir det fel och man får bilder som är ur fokus. Lennart Aspman brukade inte utan orsak kalla "autofocus" för "out of focus".

Pröva att gå in i en fotoaffär och skruva på dina Sigma på ett Nikon Z-hus. Jag tror dessa precis som både Sonys, och Canons R-hus klarar detta galant idag. Enda sättet att garanterat slippa ifrån dessa typer av AF-problem är att uppgradera till spegellöst. Det var huvudskälet att jag en gång tiden lämnade Sonys DSLR-hus för spegellöst.

Det här har överhuvudtaget inte med olika tillverkares problem att göra. Alla tillverkare som tillverkar DSLR-hus har att förhålla sig till DSLR-designens förutsättningar. Det finns i DSLR-hus ingen naturlig återkoppling i fokussystemen utan dessa system kräver egentligen noggrann kalibrering för att fungera korrekt.
Om du inte hade varit så förbaskat ivrig att komma med din sedvanliga svada om hur usla spegelreflexer är, så kanske du hade noterat att problemet är att objektivet inte fokuserar alls.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Som tillägg till mitt svar på en annan del av samma inlägg:

Objektivet köpte jag begagnat för ca 7 år sen. D610 köpte jag begagnad för ca en månad sen och att uppdatera firmware till C 1.04/L2.018 var bland det första jag gjorde.
Det verkar vara C1.01 som är den senaste som inte har det här problemet, om det är är felet ligger. Om du kan få tag i den från någon vettig källa så skulle du ju kunna testa att backa (har för mig att det går), för att se om objektivet då fungerar. I så fall är det ju belagt vad problemet är. Tyvärr har ju inte Nikon själva normalt mer än nuvarande och ibland föregående version för nedladdning.

Passade på att uppdatera fw även på D5200 (C1.03/L2.018) i samma veva, men i det fallet slogs uppenbarligen inte kompatibiliteten med Sigma 150-500 ut.
I Nikons lista ser det ut som att den ihop med AF-P är behäftad med de funktionsbrister som åtgärdades i uppdateringarna som gjorde att en del SIgma-objektiv började strula, vilket kan vara förklaringen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst men det är ju tydligen så att just Sigma har varit överrepresenterat när det gäller dessa problem och det kan ju vara så att det är enklare att byta till Z-hus för framtiden när en av vinsterna är att man rätt säkert faktiskt slipper dessa problem. Om man vill ha kvar sin Sigma-objektiv (som ju ofta är jättebra optiskt) kan ju det vara ett hyfsat råd att faktiskt byta hus och slippa problemen en gång för alla. Jag har precis som många andra haft dessa problem själv. Det är ju bara att blada igenom exemplen nedan - och det är bara med fasdetekt AF som man behöver mikrojustera. I moderna kameror finns inte ens något att justera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Visst men det är ju tydligen så att just Sigma har varit överrepresenterat när det gäller dessa problem och det kan ju vara så att det är enklare att byta till Z-hus för framtiden när en av vinsterna är att man rätt säkert faktiskt slipper dessa problem. Om man vill ha kvar sin Sigma-objektiv (som ju ofta är jättebra optiskt) kan ju det vara ett hyfsat råd att faktiskt byta hus och slippa problemen en gång för alla. Jag har precis som många andra haft dessa problem själv. Det är ju bara att blada igenom exemplen nedan - och det är bara med fasdetekt AF som man behöver mikrojustera. I moderna kameror finns inte ens något att justera.
Men det kan väl ändå finnas inkompatibilitet mellan objektiv och hus som gör att AF inte fungerar alls.
 

Artis

Aktiv medlem
Typisk för Sigma, speciellt om man köper en ny kamera då är det adjö med funktioner. Har tyvärr råkat ut för det. Aldrig mer tredjeplats objektiv för min del. Betalar hellre någon tusenlapp mer för ett Canon objektiv för det kommer att fungera även om 10 år med både gamla och nya kameror.
 

S320

Medlem
Visst men det är ju tydligen så att just Sigma har varit överrepresenterat när det gäller dessa problem och det kan ju vara så att det är enklare att byta till Z-hus för framtiden när en av vinsterna är att man rätt säkert faktiskt slipper dessa problem.
Z-hus kanske jag får lust att skaffa mig någon gång senare i livet. Ingen aning. Håller fortfarande på att försöka lära mig använda en DSLR, och det lär jag fortsätta med i ett antal år till.

Men just nu, i mars 2021, kretsar mina funderingar runt hur jag ska få de prylar jag har här och nu att fungera tillsammans. Eftersom objektivet fungerar på mina andra kameror, så vore det ju dumt att inte göra ett försök.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror inte Nikon är ledsna för att det inte fungerar med Sigma.
Köp originalobjektiv nästa gång. Tills dess får sigma lösa problemet om garantin gäller.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tänk om det var likadant i datorbranschen, hur skulle marknaden agera då?
- nä en Canon skrivare går inte att köra med en Sony laptop
- ska du bygga nätverk måste router, switchar och datorer vara av samma märke, och samma generation.
- tangentbord och mus passar bara ihop med datorer av samma märke
- osv
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tycker nog jämförelserna du gör är lite orättvisa :)

Tänk om det var likadant i datorbranschen, hur skulle marknaden agera då?
- nä en Canon skrivare går inte att köra med en Sony laptop
Nja, snarare påminner det väl om problemen man ibland får när man använder en icke-original tonerpatron i en skrivare. Eller tredjepartsreservdelar till bilar.

- ska du bygga nätverk måste router, switchar och datorer vara av samma märke, och samma generation.
- tangentbord och mus passar bara ihop med datorer av samma märke
Det där är ju enheter specifikt tillverkade för att kommunicera över ett standardiserat gränssnitt, vilket knappast en objektivfattning kan sägas vara.

Problemet trådskaparen upplever påminner mer om att man inte kan utgå från att en strömadapter från någon tredjepartsleverantör nödvändigtvis fungerar så bra med de olika nätverksenheterna du listar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det där är ju enheter specifikt tillverkade för att kommunicera över ett standardiserat gränssnitt, vilket knappast en objektivfattning kan sägas vara.
[...]
Det är ju lite synd att kamerabranschen gick åt fel håll. Visst hade aldrig Canon kunnat lansera sin elektro-fokus på K-bajonett eller Pentax-gänga. Men det fanns ändå embryon till de facto standard en gång i tiden. Tänk om branschen satt sig ner och enats om gränssnittsstandards istället för att konkurrera med unika gränssnitt.

Men nu slirar jag iväg från trådens ämne.
 

Artis

Aktiv medlem
Tänk om det var likadant i datorbranschen, hur skulle marknaden agera då?
- nä en Canon skrivare går inte att köra med en Sony laptop
- ska du bygga nätverk måste router, switchar och datorer vara av samma märke, och samma generation.
- tangentbord och mus passar bara ihop med datorer av samma märke
- osv
Det är trefjeparts tillverkarens skyldighet att uppdatera firmware för sina produkter så de håller sig ajour med det senaste hårdvara de ska samarbeta med.
 
ANNONS