Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 Vs. Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Vill till att börja med räcka fram tassen till alla läsarna och hoppas dem säger sin mening!

Nu har jag beslutat mig att införskaffa en digital systemkamera och av nån anledning känns det som att Nikon är det naturliga alternativet. Främst för att Canon EOS 350D av många jag talat med upplevts som "plastig".

Hur som helst står valet nu mellan en Nikon D50 och en Nikon D70. Frågan är, vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Vad får jag på köpet när jag betalar dessa 3000 i mellanskillnad? Vilken av kamerorna ger mest för pengarna?

Vilken skulle DU ha valt? Motivera!

//
Emanuel

Jag skulle ha valt en D50! Den verkar ge bättre bildkvalitet än D70/D70s (dessutom ngt. mindre upplösning men lägre brus än 350D enligt DPReview), och det lilla som skiljer mot D70 (extra inställningsratt etc.) kan man vänja sig vid snabbt tror jag. Verkar mycket prisvärd. Släng på lite bra optik och stick ut och fota!

Skillnaden i pris mellan bara husen är ju inte mer än 1500kr nånting?
Köper man kiten så får man med D70:n ett mycket bättre objektiv.

Skillnaderna i bildkvalitet är liten. D50 har ett lite starkare antialias-filter, vilket gör att den har något sämre detaljupplösning, men åxå lite mindre risk för moiré.
D50 har bättre/smartare signalbehandling, vilket ger lägre brus på bilder direkt ur kameran. Dock gäller det bara om man fotar JPEG. I RAW är brusnivåerna i stort sett identiska.
D50 har, ur kartong, lite högre kontrast osv i bilderna, vilket gör att D70:ns bilder kan kännas platta/grå/trista i jämförelse. Detta är ju dock saker som går att justera med olika inställningar.

Vad gäller funktioner så har ju, som redan nämnts, D70:n två inmatningshjul. Mycket bra om man fotar mycket i manuellt läge. D70:n har lite snävare spotmätning (1% mot 2.5%). D70:n har inbyggt funktion för att styra blixtar trådlöst. För att göra detta med en D50 måste man köpa en SB-800 (plus att man måste ha en eller flera SB-600/800 att fjärrstyra).
D70 har finjustering av vitbalansen. Vissa saker är lättare att komma åt. Bracketing måste man tex in i menyn för i D50.
D70:n är lite snabbare i sekvenstagning, kan ställa in ISO-talet i 1/3-steg, har 1/8000 som snabbaste slutartid mot D50:ns 1/4000, skärpedjupskontroll.

D50 har USB2 2.0 High speed, ett AF-A autofokusläge där kameran själv väljer mellan single och continous fokus.

En annan skillnad är att D50 ancänder SD-minne och D70 CF.

Jag har säkert glömt något, men det finns en sida vid sida jämförelse här: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/

Är själv sugen på en Nikon D50 eller D70, men det får vänta lite...

Dock - det som verkar sämst med både Canon o Nikons enklare systemkamerapaket är ju objektiven...

Så här: Har du pengar till ett D70-kit, köp istället ett D50-hus o ett löst objektiv som gör att du kommer upp till samma kostnad som för ett D70-kit.

Det skulle nog bli mitt val.

Faktum är att 18-70:n som levereras med D70:n är ett mycket bra objektiv.
Man kan ju såklart köpa D50:n och det objektivet löst, eller välja Sigma 18-50/2.8, som är ungefär likvärdig, fast ljusstarkare (dock något mjuk på f/2.8) och med med CA, och sämre zoomomfång förstås.

D50 vs D70

Efter att med stigande intresse ha läst inlägg och svar angående Nikon D50 vs D70S har jag bara följande att tillägga, i RAW-läge komprimerar D70S filerna medan filerna från D50 är okomprimerade, vet inte om det påverkar slutresultatet men jag tycker inte om när någon "pillar på mina filer".

Sedan undrar jag varför "lågpassfiltret" som sitter framför CCDn inte är likadant på D70 som på D50. Får hoppas att det är en produktutveckling åt rätt håll och då kommer frågan, varför inte likadana filter.

Enda fördelen jag ser med D70 är att den tar CF, sitter själv med en Microdrive på 1GB och köper jag D50 kostar 1GB ung. 1.400:-

Dessutom ligger D50 bättre i min hand.

Nikon Coolpix 995 sedan 2001, dags för en förändring? / Jan-Olof

AA-filtret på D50 är något starkare. Detta för att minska risken för moiré, vilket D70:n har fått kritik för i många tester. Att AA-filtret är starkare gör åxå att detaljupplösningen blir något mindre.

Sen verkar det, av storleken på filerna att döma, som om även D50 har samma komprimering av RAW-filerna som D70 har. Hade man inte haft denna förstörande komprimering hade filerna varit 1-2MB större i genomsnitt.
Oavsett hur det ligger till med detta så har det på dpreviews forum publicerats tester med bilder tagna med D2X med både komprimerade och okomprimerade RAW-filer och möjligen skulle det kunna synas skillnad vid riktigt extrem efterbehandling av bilderna, men för mer "normalt" användande så går det inte att se nån skillnad.

Re: D50 vs D70

JOLidman skrev:
Enda fördelen jag ser med D70 är att den tar CF, sitter själv med en Microdrive på 1GB och köper jag D50 kostar 1GB ung. 1.400:-

Du får ursäkta om jag har fel men 1.400:- för 1 GB är väl väldigt över det normala? SanDisk SD Ultra II på 1GB kostar ca 900:- på DustinHome.

OK - beror på hur snabbt kort du vill ha och om du värdesätter livstids garanti.

SanDisk SecureDigital 1GB 875 SEK

SanDisk SecureDigital 1GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet) 1244 SEK

SanDisk SecureDigital 1GB Extreme III 20MB/s (132x hastighet) Årets lagringsmedia enligt TIPA och EISA 2005 1448 SEK

Som jag sa tidigare så kan SanDisk SecureDigital 1GB Ultra II köpas för 895:- på www.dustinhome.se så 1244:- tycker jag låter som alldeles för mycket!

För det andra så har jag hört att D50-ägare inte kan får ut kapaciteten (snabbheten) i Extreme III kort då kamran ändå inte kan skriva i den hastigheten. Enda fördelen ligger i om man har en kortläsare och vill tjäna några sekunder vid överföring till datorn.

D50

D50 så klart!
har haft min i en månad ungefär och är mycket nöjd! Ger i mina ögon bra bilder utan piller i photoshop.
Kitobjektivet lyckades jag kassera nästan direkt men det gav bra bilder.

Rekommenderas!

Kaj

ANNONS
Götaplatsens Foto