Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 alt Canon D60?...

Produkter
(logga in för att koppla)

jlillen

Ny medlem
Hej alla fotomänniskor!

Jag är helt ny och tänkte få mig en dos av svar (hoppas jag) skall som sagt köpa kamera, och foto mina barn, semester osv. Har en kompakt kamera idag (Cannon) men vill ta steget till sys. Har läst en massa om 60 vs. 7000 och har nog fastnat för 7000. men ville bara höra med er. ( min bror har en D90 som jag lekt med en del.)

// Johan F Hoppas på svar!... Tack!

ps God fortsättning!

Nikon 7000 eller Canon 7d tillhör nog samma segment. 60d ligger något under dessa två. Själv köpte jag en 60d och är än så länge väldigt nöjd. Det enda jag saknar är en 70-200 glugg som jag skulle behöva

Hej alla fotomänniskor!

Jag är helt ny och tänkte få mig en dos av svar (hoppas jag) skall som sagt köpa kamera, och foto mina barn, semester osv. Har en kompakt kamera idag (Cannon) men vill ta steget till sys. Har läst en massa om 60 vs. 7000 och har nog fastnat för 7000. men ville bara höra med er. ( min bror har en D90 som jag lekt med en del.)

// Johan F Hoppas på svar!... Tack!

ps God fortsättning!

Det bästa är att gå på känslan. Kläm och känn och välj det som känns bäst. Med tanke på att din bror har Nikon kanske ni kan ha fördel av att bytlåna grejer? Lycka till och god fortsättning.

Hej,
trevligt steg att ta - gjorde det själv för några månader sen, och då just till en Nikon D7000, som jag är mycket nöjd med, för det mesta.

Angående kamerorna är de, vad jag förstått, också efter mycken läsning, tämligen likvärdiga (samt att 7D (& i viss mån D300S) spelar i en något högre division, mtp autofokus, snabbhet etc.). Här är förresten en test på D7000, även jämförd med Canon 60D (&Nikon D90), se http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/verdict.shtml. Annars finns det som du säkert redan har koll på fler tester därute, tex. via http://www.dcviews.com/_nikon/d7000v.htm.

Tror du blir nöjd med vilken som, men har din bror en D90 kan ni ju ev. låna objektiv av varandra - inte dumt ibland (jag gör detsamma med far min :). Å andra sidan har kanske Canon något fler objektiv att välja mellan, men det kostar ju då en del att uppgradera.

Som sagt; kläm/känn på dem, o. välj den som verkar bäst!
M v h
/A.

Har läst en massa om 60 vs. 7000 och har nog fastnat för 7000. men ville bara höra med er.
Det viktigaste skälet för att välja 60D istället för D7000 skulle vara Canons objektivutbud: är man intresserad av bra objektiv med lite längre brännvidder till rimliga priser är Canon klart överlägset Nikon. Nikon har ingen 70-200/4, ingen 400/5,6, ingen vettig motsvarighet till 100-400.

Så om du tror att du så småningom kommer att fastna för att plåta t ex fåglar eller fotboll -- välj Canon. Annars tror jag D7000 är en alldeles lysande kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto