Annons

Nikon D7000 eller Pentax K-5 vid flytt till Asien (Taiwan)?

Produkter
(logga in för att koppla)

200m660ft

Ny medlem
Jag ska flytta till Taiwan och är ute efter en bra kamera som går att växa i. Tidigare har jag haft en Canon G10 som tyvärr blev förstörd (vattenskadad) då jag var uppe i bergen och vandrade. Jag vill nu ha en kamera som lämpar sig för mer extremt väder och som har många användningsområden. Jag älskade min G10 men jag kände att den begränsade min fotografering då jag inte kunde byta objektiv. Jag gillar den mesta typen av fotografering och filmning, såsom makro, natur, porträtt, nattliv, extremsport etc. Jag både surfar och åker snowboard, så det vore trevligt med en snabb kamera (många fps). Då det är mer tropiskt klimat i Taiwan vill jag inte vara med om ännu en kamera som förstörs av lite tuffare väder. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att filma om man skulle vilja det.

Jag har även kollat in Nikon D5100 och Pentax K-30 men de saknad vissa egenskaper som jag värdesätter. HDR är ju alltid trevligt liksom en utfällbar skärm.

Nu till min fråga till er med Nikon D7000 och/eller Pentax K-5, vilken är bäst helt enkelt?!
Har sett tidigare trådar om detta ämnet, men det känns som om K-5an har haft problem med fokuseringen på många kameror. Då jag är ute efter någon bättre begagnad så skulle jag även vara tacksam för råd om vad som är viktigt att testa då man testar och känner på en begagnad kamera.

Som jag förstått det kostar Nikons objektiv med allvädersskydd en mindre förmögenhet. Hur känslig är då kameran för väta om man ej har ett sådant objektiv? Och vilka fördelar finns med Pentax K-5 i detta läge? Vilka fördelar finns med Pentax K-5 II jämfört med "orginalet"?

Jag är tacksam för alla svar!!

Mvh
H
 
Jag tänker så här: Man får mer för pengarna med Pentax och det är riktigt bra grejer. Tycker vidare att Nikon kanske har ett vassare och mer utbyggbart system med flera alternativa kompletta lösningar.
 
Jag tänker så här: Man får mer för pengarna med Pentax och det är riktigt bra grejer. Tycker vidare att Nikon kanske har ett vassare och mer utbyggbart system med flera alternativa kompletta lösningar.

Precis så är det. Jag tycker att du ska studera Nikon och Pentax system. Kolla in deras webbplatser eller kolla in en välsorterad e-handel som t ex Cyberphoto. Besök en välsorterad fotohandlare och kläm och känn på grejerna. Vet du vilka brännvidder som passar dig? Är vädertätat en viktig faktor osv.

En Prisjakt-jämförelse mellan systemen med normalzoom, telezoom, makro, fast normal och fast kort tele.

Nikon (D7000) >>>

Pentax (K-5) >>>

Viktiga skillnader är att Nikon erbjuder ett större utbud (även hos tredjepart som Sigma/Tamron). Exemplet från Pentax är vädertätat (utom svindyra FA31mm/F1.8) och Pentax har inbyggd skakreducering i huset (alla objektiv skakreduceras även vid filmning).

Det finns säkert fler medlemmar på Fotosidan som kan lyfta fram mer fakta, framför allt om Nikon eftersom jag kör Pentax :)
 
Pentax K5 är trevlig, men objektiven iaf dem jag vill ha, är sjukt dyra.

D7000 är väl minst lika bra, men till Nikon kan man få 35mm & 50mm f/1.8 för typ 1700kr.
Även dessa har nån form av vädertätning. Så länge du inte fotar i duschen är det nog inget att oroa sig över.
 
Pentax K5 är trevlig, men objektiven iaf dem jag vill ha, är sjukt dyra.

D7000 är väl minst lika bra, men till Nikon kan man få 35mm & 50mm f/1.8 för typ 1700kr.
Även dessa har nån form av vädertätning. Så länge du inte fotar i duschen är det nog inget att oroa sig över.
Pentax har också liknande 35mm & 50mm objektiv i samma prisklass, dessutom blir objektiven stabiliserade på Pentax kameror.

Med vädertätning menas normalt att kameran/objektiv har extra tätningar där vatten/smuts kan tränga in vid extrama påfrestningar. Givetvis kan icke vädertätad utrustning även tåla viss nivå av dåligt väder, men det ät klart större risk att fukt/smuts tar sig in i den utrustningen. Så jag skulle inte säga att dessa objektiv har någon form av vädertätning.

Är det intressant med kompakt utrustning är Pentax klart bättre eftersom de har fler objektiv anpassade för kameror med APS-C sensor, speciellt om man vill ha objektiv med fast brännvidd.
 
Jag ska flytta till Taiwan och är ute efter en bra kamera som går att växa i....

Nu till min fråga till er med Nikon D7000 och/eller Pentax K-5, vilken är bäst helt enkelt?!
Har sett tidigare trådar om detta ämnet, men det känns som om K-5an har haft problem med fokuseringen på många kameror. Då jag är ute efter någon bättre begagnad så skulle jag även vara tacksam för råd om vad som är viktigt att testa då man testar och känner på en begagnad kamera.

Som jag förstått det kostar Nikons objektiv med allvädersskydd en mindre förmögenhet. Hur känslig är då kameran för väta om man ej har ett sådant objektiv? Och vilka fördelar finns med Pentax K-5 i detta läge? Vilka fördelar finns med Pentax K-5 II jämfört med "orginalet"?

Jag är tacksam för alla svar!!

Mvh
H

Själv har jag Pentax K7 (föregångaren och likvärdig med K5) och har inte varit orolig det minsta för att utsätta den för dåliga väderförhållanden. Alla utom ett av mina Pentax-objektiv är vädertätade också. Se FS-kollegans test på en av Pentax-modellerna: http://www.fotosidan.se/blogs/laptop/min-alsling-i-duschen-porr.htm.
PS. Fokuseringsproblemet vet jag inte riktigt vad det kan vara. Handlar det om mörkerfoto? Om ja så är det kanske "normalt"? DS
 
Tack för alla svar!!!

Nu har jag beställt en Nikon D7000 med 18-105mm objektiv samt batterigrepp.
Det ända jag är orolig över är hur det kommer hantera det tropiska klimatet i Taiwan samt regn då objektivet inte är vädertätat.

Har någon några tips på hur man snabbt och enkelt kan skydda kameran mot väta, så får ni gärna dela med er.

Mvh
 
ANNONS