Annons

Pentax K-5 vs Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

theoskarw

Aktiv medlem
Hej hopp alla glada vänner här!

Mitt dilemma är att jag nu skjuter med en Pentax K-x vilken jag är galet nöjd med, dock känner jag att den inte riktigt räcker till i att ge mig de bilder jag vill ha, så därför vill jag köpa mig en ny.
Men under tiden jag har haft denna har jag börjat snegla mer och mer på Nikon, speciellt D7000, och tycker att deras kameror är för jävla sköna! Älskar utformningen på dom, knapparna, tänket och så vidare.. men deras menyer.. fy fan. Krångliga med massa knapptryck hit och dit. Jämfört med min Pentax där du har "allt" ändrat inom 2 tryck (har dock fått förklarat för mig att det finns ett antal knappar man kan ställa in till att göra som man vill)
Och detta leder mig då till nästa kandidat, storebror till min K-x, Pentax K-5! Den har fått bra resultat i tester och jag tycker allt verkar frid och fröjd med den. Dock gillar jag inte att dom inte har autofokus i filmläge.
Förutsättningarna är lika för dom då jag kommer satsa på motsvarande 18-105mm hos båda märkena.
Men som sagt, vad är eran åsikt angående detta?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Butik

har du varit till en butik och känt på de två husen? Jämfört dem live, det kanske kan vara till hjälp. Jag har en K5, underbar i alla lägen... men jag filmar inte.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Det är egentligen k-5an jag menade, efterföljaren till k-7. Men såg nu precis att dom släppt k-30 också som verkar vara ett bra alternativ, någon som hört några som testat den redan? Lite inside info! (Y)
 

Jimfear

Aktiv medlem
Jag skulle vänta på lite tester av nya K-30 och se hur den står sig mot K-5. Annars tror jag K-5an kan vara det bättre valet, den är på utgående så du borde kunna hitta en billigt. Samt att den är ett steg upp bland serierna, vilket gör att du får ett mer robust och lite mer påkostat hus i övrigt (även om K-30 också verkar vara väldigt robust).

Skulle det inte ha varit så att K-30 har hjul både fram och bak så hade K-5 varit det klara valet, men nu är det svårare då de båda husen säkert är ganska lika vad gäller handhavande.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Ja det tänker jag att jag ska göra, vill se hur den presterar gentemot k5an och d7000. Och ifall den har autofokus vid filmning vilket vore ett stort plus!
Dock om vi fortfarande står vid valet mellan k-5 och d7000. Vilken hade ni valt?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Pentax

Om du frågar mig... jag valde medvetet Pentax system pga känslan, byggkvalitén och möjligheten att använda gamla objektiv (från -75) med K-fattning. Först en K200D som levererar utomordentligt skarpt och fint med ett pentax 35mm f2. Nu en Pentax K5 med ytterligare ett Pentax 35mm f2, dessa hus och objektiv levererar dagligen i ljus och mörker. Det är en fantastisk känsla att hantera dem, och skänker stor tillfredsställelse. Inte den snabbaste autofokus på denna jord, men för övrigt saknar jag ingenting. Pentax eller Nikon... gå på känsla, specifikation och behov.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ju vända på det: du kör Pentax idag och K-5 är minst lika bra som D7000 och det finns inga speciella objektivönskemål - varför inte fortsätta med Pentax och köpa K-5 som är ganska billig nu. Nyss hade www.cameranu.nl den till ett jättebra pris tillsammans med 18-55WR och 55-200WR. Då blir ju allt vädertätat.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Så sant så! Jag gillar verkligen Pentax, inget snack om saken. Men det är något med Nikons känsla som gör mig nästintill mer sugen på en d7000. Sitter kanske i skallen!
När det handlar om objektiv så kommer jag satsa på ett 18-105mm till Nikon då och ett 18-135mm på Pentaxen i sådana fall.
Men kommer vänta ett litet tag till så att man kanske kan se lite tester på K-30 också som nyligen kom ut! Kan vara ett ruggigt bra alternativ :)
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag stod nyligen inför valet i samma segment. Jag har haft Nikon förr i världen (analog), då gillade jag kamerorna men inte Nikons urdåliga långsamma serviceorganisation.

Jag har huvudsakligen tänkt ta stillbilder, men jag vill också filma som komplement till mina videokameror.
D7000 kan enbart filma 24p i 1080-upplösning så det gjorde att jag valde bort den. Ska man lägga det på dvd, eller blanda med normalt svenskt 50i-material så är det mycket svårt att använda 24p tillsammans med 50i.
K5 verkar kunna spela in 1080/25p, så den hade fungerat som ett bra alternativ där.

Detta gäller enbart om du är filmningintresserad, annars faller denna information.

Jag valde 60D i slutänden, där jag kan välja både 24p och 25p.

Då har jag full valmöjlighet om jag nån gång vill göra en stor långfilm i 24p. :)
 

theoskarw

Aktiv medlem
Tackar än en gång för hjälpen!
Det viktigaste för mig är egentligen stillbilderna och dess kvalité. Dock så tycker jag det är roligt att filma då jag använder mig mycket av min gopro till action klipp och liknande men den räcker liksom inte till alltid, därför vill jag ha en kamera med full-hd filmning och autofokus vid filmning vilket k-5an inte har.
Detta är inte ett jätte problem då filmerna endast är för "privat bruk" och för att jag tycker det är roligt att mixtra och trixa lite.

Men den största frågan är egentligen om jag kommer tycka om att byta från Pentax system till Nikons (vilket jag endast själv kan bestämma, självklart) och likaså hur de presterar på stillbilder gentemot varandra. Har suttit nu och jämfört bilder som k-5an tagit och d7000 ,då jag fotar en del skidåkningen och longboard vill jag ha en snabb autofokus som hänger med, där en del säger att k-5an inte riktigt gör det och att d7000 presterar bättre. En annan grej är det här med att Pentax kör med bildstabilisator i huset - fördel/nackdel? Någon som har några invändningar mot Nikons menysystem - krångligt att ändra iso, slutartider mm?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Menysystem handlar nog mera om vilket man är van. Jag har iofs inte provat Pentax digitala systemkameror (hade Pentax på den analoga tiden) men jag är väldigt nöjd med min D7000!
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag filmar men det skulle inte vara nya kamerans huvudändamål.
Jag har en Gopro HD, och 25p och 50p-klipp från den har jag haft både i tv- och dvd-produktioner. Det blir så bra det kan. Det var därför jag bestämde mig för att inte gå på Nikon som bara klarar 24p och det var ingen uppgradering i sikte. Jag gillar handhavande på Nikon (hade F801 och F4 på 90-talet, och gillade hanteringen av dem).
Efter några år med Olympus bestämde jag mig för att byta till en kamera som klarar filmning och SD-kort, därav mitt val nyligen.

OT: För filmning använder jag normalt 2 st Sony HVR-Z1, så där ska systemkameran bara vara ett komplement ibland. Främst i de fall jag vill filma lite, men inte dra med mig all utrustning.

Pentax hade jag inte en tanke på egentligen. Kanske mest pga att jag höll på att lämna ett nedläggningshotat system, och ville satsa på ett av de två stora märkena. :) Ändå var Pentax H2 första systemkameran jag började med, på 70-talet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har hört två argument som inte riktigt stämmer.
1. Autofokus vid filmning är rent akademisk mellan K-5 och D7000 (och de flesta andra för den delen) för den är så pinsamt långsam att det är meningslöst. Undantagen är m43 systemet och Sony NEX och SLT (möjligen också Samsung NX).
2. Snabb autofokus vid action - jo i riktigt bra ljus kanske 18-105 eller 18-135 funkar, men inte annars. Då kanske det är idé att satsa på Nikon men i så fall f/2,8 zoomar med AF-S motorer och då pratar vi 7000:- för en BEG 17-55/2,8 Nikkor och 10.000:- för en BEG 70-200/2,8 AF-S VR. Annars vet jag inte om man tjänar så mycket på Nikon.
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Autofokus

Att tänka på vid filmning är att autofokusen hörs.
Bäst att använda extern mick både för att slippa ljudet och bättre kvalité på ljudet.
Visst låter inbyggt autofokus mindre än skruvdriven, men ljudet hörs.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Vill bara ännu en gång tacka för alla svar, galet bra respons och info att bolla med! Inte många forum som skulle klara det, fett med cred till er!

Min tanke med D7000 och filmningen är att jag antagligen inte kommer filma några snabba, närgångna sekvenser utan det är mer till det andra runt omkring jag isf vill kunna använda mig av kameran och slippa ratta på ringarna för att bibehålla skärpan. Men den kanske inte klarar av detta med så bra resultat som jag förväntar mig?
Har för övrigt hittat en D7000 med 18-105, 35mm 1,8G och en sb700 blixt. Vad tycker ni den är prisvärd? Har fått information om att allting är inköpt nästintill exakt ett år sedan och har inte mer än kanske 2000 exponeringar.

Pentax k-5 verkar ju, förutom att köpa nytt då, vara ganska svår att få tag i en bra. Men om det blir begagnat eller nytt är ännu inte bestämt då jag kan tänka mig begagnat om man får med grejer som är av intresse för mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du får räkna med att använda manuell fokus vid filmning vilket du än köper. F u att AF i live view är väldigt seg så kommer autofokusen jaga långsamt fram/tillbaks.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Nytt

Då K5 nu ligger i ett mycket bra pris som ny skulle jag personligen satsa på nyköp. Om du går på att köpa en beganad Nikon skulle jag först läsa tråden "bedragare på Blocket" som finns här i forumet. Detta om du inte till 100% är säker på säljaren.
 
ANNONS