Annons

Nikon D7100 Livstid, antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad D7100 av min son, som i sin tur köpt den begagnad.
Efter att tidigare läst om kamerors/slutarens "livstid" sökte jag på nätet för att hitta information.
Jag hittade en sida, där man laddar upp en bild tagen med kameran, där data finns lagrat i bilden hur många exponeringar som är tagna.
Det visade sig att min kamera har tagit 300000 exponeringar och då borde slutaren vara förbrukad.
Vilka är symptomen på en förbrukad slutare? Än har jag inte märkt något konstigt.
Hur mycket kostar det att byta en slutare om det skulle bli aktuellt?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ränder på bilderna kan vara ett tecken på dålig slutare. En D7100 ligger väl på en 3000:- och det är ung vad en slutare kostar så det lönar sig inte. Kör på och någon gång lägger den av men det kan dröja många år också.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det visade sig att min kamera har tagit 300000 exponeringar och då borde slutaren vara förbrukad.
Riktigt så enkelt är det inte. Vad siffran 300 000 syftar på är snarare något i stil med "så här många exponeringar skall slutaren troligen minst klara, så länge den inte råkat ut för något under resans gång".

En del slutare går sönder före man nåt upp i det uppgivna värdet, medan många andra fungerar långt förbi det värdet.

Så har din kamera levt ett stillsamt liv (utöver att ha tagit många bilder) så kan slutaren som Peter också påpekat hålla mycket länge till.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Riktigt så enkelt är det inte. Vad siffran 300 000 syftar på är snarare något i stil med "så här många exponeringar skall slutaren troligen minst klara, så länge den inte råkat ut för något under resans gång".
Fast det var ju siffran kameran angav att slutaren gått. Specifikationen är 150 000 för D7100, så det är dubbelt upp. Det är väl bara de ensiffriga kamerorna som är specade till 300 000 eller mer. Hur länge de sedan verkligen håller om man inte har otur och/eller regelbundet använder kamerahuset som slägga kan som sagt vara en annan femma. Rasar den helt lär man bli varse det i alla fall...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fast det var ju siffran kameran angav att slutaren gått. Specifikationen är 150 000 för D7100, så det är dubbelt upp. Det är väl bara de ensiffriga kamerorna som är specade till 300 000 eller mer. Hur länge de sedan verkligen håller om man inte har otur och/eller regelbundet använder kamerahuset som slägga kan som sagt vara en annan femma. Rasar den helt lär man bli varse det i alla fall...
Bra poäng, jag var lite ofokuserad och siffran 300 000 lät bekant så jag kollade inte det uppgivna värdet för just D7100 :) Jag utgick slarvigt nog att det kameran nu uppnått också var det värde som Nikon uppgett för den.

Men det förändrar inte grundsvaret, slutare kan som sagt hålla långt, långt förbi de värden tillverkarna uppger.

Som du säger så handlar det i slutändan om en kombination av hur kameran används och lite tur/otur.
 

Ventures

Aktiv medlem
Siffran ska väl ses som ett medeltal för vad slutaren kan klara. En högre siffra anger att det har kostats på lite mer i tillverkningen. Eftersom vissa exemplar går sönder långt innan så bör andra kunna hålla längre.
I många annonser uppger man att kameran "bara gått 50% av den utlovade livslängden". Det finns inget sådant löfte från tillverkaren så om inte säljaren personligen lämnar garanti är påståendet värdelöst. Om en kamera gått 100.000 exponeringar är den vanligen ganska sliten i övrigt så knappar och reglage kan lägga av innan slutaren gör det. Sitter kameran hela tiden på stativ i en studio däremot kan den vara väldigt fin i övrigt medan slutaren snart har gjort sitt.
 

thommym

Aktiv medlem
Lånar tråden för en närliggande fråga. Varför slår räknaren till bildnumreringen runt efter 10000 exponeringar (Nikon)? Den borde kanske gå till 99999 eller 999999 kan man tycka om nu slutaren håller så länge.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lånar tråden för en närliggande fråga. Varför slår räknaren till bildnumreringen runt efter 10000 exponeringar (Nikon)? Den borde kanske gå till 99999 eller 999999 kan man tycka om nu slutaren håller så länge.
Fast nu pratar du väl om filnamnen? Kameran har en räknare för antal slutarrörelser, vilket inte heller är exakt samma sak som antal tagna bilder. Värdet sparas i varje tagen bilds metadata.
 

thommym

Aktiv medlem
Fast nu pratar du väl om filnamnen? Kameran har en räknare för antal slutarrörelser, vilket inte heller är exakt samma sak som antal tagna bilder. Värdet sparas i varje tagen bilds metadata.
Ja, lite otydligt med bildnumreringen, men jag menar bildnumreringen av filnamnen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Bilderna numreras enligt Exif-standarden. Den innehåller fyrsiffriga bildnummer, så de kommer inte längre än till 9999.

Jag pratade en gång, på Ipex för tio år sedan, med en person som bland annat jobbade med att scanna böcker. För att det skulle gå fortare fotograferade de uppslagen. På den tiden var Canon 1Ds Mark III en kamera som gav tillräcklig upplösning för detta. De hade byggt en rigg som kamera och bok placerades i. Riggen fjärrstyrde kameran och vände också blad i boken automatiskt.

Kameran, vars slutare var specificerad till en förväntad livslängd på 300000 exponeringar, satt förstås still hela tiden, i den där riggen. Typiskt rasade slutarna efter tre miljoner exponeringar, berättade han. Då var kameran i övrigt i skick som när den togs ur kartongen, eftersom ingen hanterat den sen den sattes på riggen. Så de bytte slutaren och tog tre miljoner bilder till.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Se där.
Antagligen hade de spegeln uppfälld hela tiden. Annars hade nog spegelhuset havererat långt tidigare.
 
ANNONS