Annons

Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
jag är lite nyfiken på huruvida objektivetn18-135mm som man kan köpa tillsammans med nikon d80 är? priset blir juh ganska okej, men känner mig alltid lite skeptisk till paketpriser och liknande. någon som är tekninskt kunnig och är insatt i just det objektivet? är det en bättre deal att köpa med objektivet på 18-70? eller att köpa dem helt separat? några tips i så fall? jag behöver ett bra basic objektiv innan jag får intäkter att täcka högre utgifter, dvs bättre/fler objektiv..

Vad är en BRA deal?

Bra "deal" är alltid svårt att definiera.
Vad vill du ha ut av din kamera?
Om du bara vill ta kort så duger säkert 18-135mm objektivet.
Om du vill vara kreativ i ditt bildskapande så kanske du skall ha något som är mer allround...hur tokigt det än låter, 18-135mm/3,5-5,6 är INTE så värst allround!
Det kommer säkert att funka hela sommaren om du fotar på dagen.
När det blir kväll har du ingen nytta av din fina kamera.

Köp hellre bara kamerahuset och en 50mm/1,8 fast optik för ca 1300:- utöka sedan med vidvinkel eller teleobjektiv beroende på din inriktning så kommer du alltid att få fina bilder ut ur din nya fina kamera. Zoom är en kompromis där du alltid kommer att få välja. Priset kan ju verka OK, men är egentligen väldigt högt i förhållande till vad du får för pengarna. OM du tvunget skall ha Zoom så köp en begangnad typ Nikkor 18-35mm/3,5 Nikkor 35-70mm/2,8 Tamron 28-75mm/2,8 Sigma 70-200mm/2,8 för att nämna några av de bättre zoomarna som finns till bra priser på begagnatmarknaden.

tack för lite hjälp. skulle vara tacksam för fler svar. är även nyfiken på objektivet Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Nikon i allmänhet o i jämförelse med de övriga.
jag är medveten om att det blir kärvt i dåliga ljusförhållanden med dessa objektiv, men att bara köpa ett 50mm känns begränsande. jag håller precis på att starta upp företag och behöver något basic att fota med, porträtt, pr etc, i den stilen.
så fort första kronorna kommer in på kontot så är planen att investera och uppgradera i bättre objektiv. om någon har förslag på riktigt prisvärda bra objektiv till en d80, berätta! jag är grym på att fota, men tyvärr mindre tekniskt begåvad och hjälp från andra i dessa frågor är ovärderliga! :eek:) thanx!

Pippo skrev:
Tamron 28-75/2,8 bör vara ett bra val.
Ja, men inte som allroundobjektiv, då det saknar vidvinklighet. Bättre då att välja Tamron 17-50/2,8.

Det kommer en ny Sigma 18-200 med bildstabilisering senare i höst. Den kan nog vara riktigt intressant om den inte blir lika dyr som Nikkor 18-200 VR.

lustigt. satt precis o kikade på just de 2 objektiven.. fler inlägg? kjag kollar vidare o kikar in här lite senare. som sagt, mycket tacksam för all hjälp!

Jag håller med i ovanstående inlägg. Vad både 18-135 och 18-70 saknar så är det ljusstyrka. Jag tycker dock att man kan fundera på dessa objektiv just i samband med att man köper kameran. Påslaget för att få med objetivet är ju inte så stort. Om man vill köpa objektivet senare separat så kostar det några tusenlappar mer.

Jag har själv 18-70 och tycker det är riktigt bra. Dock är låg ljusstyrka en nackdel. Nu när hösten kommit så har jag bytt till Tamron 28-75/2,8 som "normalobjektiv" i stället.

Sigma 18-50/2.8

Har en D80 och bl a ett Sigma 18-50/2.8. Ger riktigt bra bilder, lätt och bra ljusstyrka över hela registret.

OBS, man kan aldrig köpa ett objektiv separat till samma pris som i ett kit.

Det som oftast är svårast och mest användbart är vidvinkel. Sen kan det kompleteras med ett bra telezoom.

För skarpa bilder är det få som slår 50:an som nämns tidigare.

AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED

Detta är ju en ny glugg... vad jag har hört är "den helt ok men man får inte mycket för pengarna".

Jag hade hellre satsat på 18-200 VR II:an.
Fast man sedan köper en vidvinkel, en ljusstarkare normal-zoom och en rejälare zoom som lär denna ligga kvar i kameraväskan då den är en utmärkt reseglugg :-D

Annars har ju Sigma precis presenterat sin 18-200 med OS som säkert kommer att vara billigare än Nikon's 18-200 som dessutom är svår att få tag i.

ANNONS
Götaplatsens Foto