Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80 el D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat på en kamera länge nog nu, de som ligger närmst är en D80 el D90.Är det värt att lägga till mer pengar för en D90? Om man skall köpa någon av dessa vilket objektiv bör man införskaffa sig? Fotningen gäller främst i skidbacken, hopp etc. Även lite vatten sporter. Vad passar bäst?

Ev. så är D90 bäst för dig eftersom du kommer fota sport och då kommer du vilja d90s snabba bildserietagning och höga iso. Men om du har begränsad budget så kanske du kan kika på d80 med ett 85 1,8 :) istället för en d90 med 18-105.

Och de mest prisvärda objektiven till D90/80 är Tamron/Sigma 17/18-50 2,8 eller Nikon 18-105 vr eller 16-85 vr

Är väl lite inne på samma spår som Rasmus. Min bror har en D60 (samma sensor som D80n) och den ligger en betydligt sämre nivå än min D90 när det gäller brus. Kändes lite småfarligt att ligga på 800 iso med D60n medans D90n faktiskt ger användbara bilder upp till 3200.
Annars så tror jag väl inte att det är så stor skillnad mellan D80 och D90, möjligtvis att man kan filma med D90n (dock är det inte mycket att hänga i granen).

Bytt från D70s till D90

O är ju så klart nöjd med kameran i stort, det som känns lite jobbigt är att det blir så sjukt bra bilder med 90ín mot 70ìn.

Och jag är förmodligen Sveriges största amatör (ca:100kg) o LW funktionen har jag kunna vart utan, har aldrig använt den o kommer förmodligen aldrig att göra det heller, trotts att det tydligen var för sådana som mig den sitter där för.

Samma gäller motivprogrammen, dom använde jag inte ens på 70ín o då var man ju ÄNNU grönare (första systemkameran). :)

Så vill du ta för bra bilder skall du köpa dig en 90, nu är väl inte 80ín "dålig" men förmodar den är mer lik 70ín än 90ín iaf, o då kommer du att få styve med D90ïn.

ANNONS
Götaplatsens Foto