Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 och lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Tanijia

Aktiv medlem
Undrar om någon har prövat Lightroom till Nikon D80 och om det är värt att ladda ner den för att arbeta med rå-filer? Om det kan bli strul och sånt med att ladda ner NEF-filerna (,eller om det kan förstöra datorn på något sätt)? Någon som har erfarenhet?

Har kört med Lightroom ett tag nu och måste säga att det är kanonbra förutom att jag tycker det är lite småbuggit. Tycker också att det ger mycket bra bildresultat. Har testat att ta fram en och samma bild med olika tillgängliga råkonverterare som kan läsa D80:ns Nef.-filer och anser att Lightroom gett best resultat OCH har bra gränssnitt. Nikon Capture NX är ju också ett suveränt program men inte alls lika bra arbetsflöde men kraftfull på andra sätt. Så testa lightroom, du kanske också blir riktigt nöjd.

Vad är då skillnaden mellan Nikon Capture NX och Lightroom, varför har den inte lika bra arbetsflöde men att den ändå är kraftfull? Hur menar du?

Såväl NX som Lightroom har ordentligt med möjligheter till regleringar. Däremot tycker jag bara att Lightroom är lite intuitivt, inte lika omständigt. Alla kontroller är synliga och lätt tillgängliga. Det är lättare att snabbt mäta in vitbalansen om man tex använder gråkort eller något annat sätt. Men det är förståss subjektivt, en del föredrar NX och andra Lightroom. Det finns andra råkonverterare med dessa två tillhör toppskicket. Det bästa är att testa sig fram, viss kunskap kan man bara inte läsa sig till.

Det finns en massa videos för Lightroom och nu har också Mattias Karlsson på moderskeppet.se börjat göra sådana. En finns också för lightroom, en enkelt och bra introduktion.
"Introduktion till Lightroom": http://www.moderskeppet.se/video/

Det finns också några bra videos för NX som Nikon gjort själva, se här:
http://www.nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm

ok,
fick också höra att Nikon har ett gratis testversion i 30 dagar - så jag kan ju börja med att ladda ner den och också lightroom innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa Nikon Capture NX

fördelen med Capture NX är att den läser av kamerans bildinställningar. Så du får i utgångsläget en bild som ser likandan ut som en JPG.

Lightroom är ganska lovande, men funkar inte så bra på PC. Macversionen funkar dock ganska felfritt.

Fredrik Calabrese skrev:
fördelen med Capture NX är att den läser av kamerans bildinställningar. Så du får i utgångsläget en bild som ser likandan ut som en JPG.

Det är en utav dom stora fördelarna med NX, en annan är färgkontrollpunkterna, jag förstår inte hur man klarat sig utan dom förut, ett magiskt verktyg är det sannerligen, brusreduseringen i NX är också den bästa jag provat för Nikon.

Ta er tid att titta på dom tutorialvideos som Johan länkade till, dom ger mycket hjälp och förståelse för programmet.

/kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto