Annons

Nikon D80 Pixelfel eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

born74

Ny medlem
Hejsan!
Köpte mig en D80 med 18-135 för att dokumentera min dotters uppväxt och lära mig lite mer om fotografering, har nu haft kameran i en vecka och är nöjd över lag med den.
Men när jag lade en av bilderna på min hund som skrivbordsunderlägg på min dator i upplösningen 1600x1200 upptäckte jag en ljus prick och började forska lite i det med Photoshop med hjälp av linjalfunktionen i programet och uppdagade att detta gäller alla bilder tagna med kameran på samma ställe.
Det kanske är så att jag är lite känslig,men när man betalar 10500kr för en kamera vill man inte att det ska strula med den.
Bifogar en bild och hoppas någon kan svara på vad detta kan vara.

Bilagor

• pixel1.jpg
    pixel1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 918
när jag skulle in till stan så kom inte bussen... trots att jag har busskort

tänk om världen vore perfekt..

Du kan säkert få Nikon att släcka den döda pixeln åt dig så du inte ser den.

/kent

tomasbz skrev:
Oj!!

tröttnar ni aldrig på detta....

suck

jag säger detsamma, tröttnar ni aldrig på detta... skriva totalt värdelösa inlägg som svar till oroliga nybörjare. svara ordentligt eller skit i å svara överhuvudtaget?

OscarM skrev:
jag säger detsamma, tröttnar ni aldrig på detta... skriva totalt värdelösa inlägg som svar till oroliga nybörjare. svara ordentligt eller skit i å svara överhuvudtaget?

Precis, sekunderar detta starkt, j-dra "messerschmitts", forummobbing är ett otyg, huvva!!! Ta inte åt dig Mikael! För "vanligt folk", till skillnad från "fotonördar", som inte har foto som enda intresse i livet och har andra prioriteringar än att hänga på fotoforum dagarna i ända är 10.500 kr en rejäl surv pengar och jag tycker funderingen om den döda pixeln är högst motiverad.

Mikael, gå på Kent's råd ovan. "Döda pixlar" som problemet kallas är en normalvariation hos digitala sensorer och Nikon kan "släcka den" så den inte syns på bilderna. Annars är det ju en smal sak att klona över den i Photoshop, även om det känns tråkigt att behöva göra när man köpt en kvalitetsprodukt.

mvh /Matti

Köpte min D80 för någon vecka sedan och då hade den en rödlysande pixlel nästan mitt i bilden, jag gick då tillbaka till affären och bytte hela paketet mot ett nytt. Att acceptera något som stör på en nyköpt kamera för dyra pengar är inte okej enligt mig (jo det stör, iaf min pixel syntes hela tiden och blev värre vid högre ISO, har man väl sett den är det kört).
Nu har jag inte läst andra trådar som behandlar samma ämne el liknande, så förstår inte riktigt vad Mikael och Tomas är så spydiga om...

Om det inte är för länge sedan du köpte kameran (en vecka tror jag det kan handla om) så kan du ha rätt att få en ny direkt. Annars åker du kanske på att skicka in den till nikon. Det ska iaf inte vara sådär.

Om man klagar inom fem dagar från inköpstillfället så har man rätt att byta ut kameran om det är fel på den. I annat fall får man nöja sig med att skicka den på service.

Vill tacka alla som svarat, detta har hjälpt en hel del med min oro.
Men in ska den i vilket fall som helst eftersom sökaren blivit mörk på den ibland (antar att det är glapp i lcd:n i sökaren)
Men som sagt var tackar alla än en gång för hjälpen.

cakon skrev:
Om man klagar inom fem dagar från inköpstillfället så har man rätt att byta ut kameran om det är fel på den. I annat fall får man nöja sig med att skicka den på service.

Jag är intresserad av varifrån du får just FEM (5) dagar??

mvh
Johan

Johan Okker skrev:
Jag är intresserad av varifrån du får just FEM (5) dagar??

mvh
Johan
Den infon har jag fått direkt från Nikon. De har något som kallas DOA (dead of arrival). Detta innebär att de behandlar fel som uppkommer inom fem dagar från inköpstillfället extra generöst d.v.s. de byter ut produkten mot en ny. Om man påtalar felet efter dessa fem dagar så får det bli service istället. Dock måste man vid DOA-reklamation återlämna varan i originalkartong tillsammans med samtliga tillbehör.

Jag har själv fått min kamera utbytt med tillämpning av denna service.

FILM) (ulltand skrev:
Är sökaren mörkare när inte spänningen är på i D80:n?
Kanske. Just D80 känner jag inte till, men det finns systemkameror som - tvärtemot alla vettiga gissningar - har mörkare sökare när man tar ur batteriet.

Jag tycker inte själv om vilda gissningar i forumtrådar, men eftersom jag kom ihåg att effekten finns hos en del kameror nämnde jag den. Det är ju inte precis något man gissar på rent intuitivt.

ANNONS
Götaplatsens Foto