Annons

Nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst på en del recensioner om nikon d80 att den inte är så bra, pga att den saknar dammborttagningsfunktionen samt en del moderna funktioner. Undrar därför om den funktionen är viktig?, vilka dessa moderna funktiner är?, kan man klara sig utan dem som amatör fotograf?, är den prisvärd?

jag tycker att D80 är mycket pris värd,
Jag tycker inte att dammbortagning är så där jätte viktigt
den saknar även live wiew som jag inte heller tycker är viktigt på en system kamera jag har inte använt den på min D300 än en system kamera ska man fota genom sökaren då är den lättare att hålla stilla.
Den saknar dlightning med som inte heller är speciellt viktigt
och har inte movie mode som många tycker är onödigt på en system kamera.
Däremot har den inbyggd focus motor så alla gammla nikon af objektiv fungerar på den med af.
det enda som jag tycker att den saknar det är det låga brus som tex D90 har då man fotar vid höga iso värden allså över 800
jag tycker att D80 är en mycket prisvärd kamera idag och perfekt instegs kamera för den som vill börja fota med system kamera.

D80 är en mycket bra kamera vill jag påstå.
Det är en modern kamera. Men som allt annat så går teknikutvecklingen framåt. Men i normala miljöer och situationer, så får du lika bra bilder som med de nya kamerorna. Det hänger mer på dig som fotograf och optiken du väljer.

Den är helt klart prisvärd, speciellt idag!

Jag har snart haft min D80 i två år.
Jag hade just blivit intresserad av foto på allvar, och när mina föräldrar åkte till spanien så gick dom av en slump in i en fotoaffär, där det var ett bra erbjudande på just D80.
Det är en kamera att växa i! Jag var i stort sett en nybörjare när jag fick den, hade aldrig hållt i en systemkamera förut.
Nu, två år senare är jag, om jag får säga det själv, rätt så duktig. Har sålt flera bilder och varit ute på fotojobb.
Jag har inga tankar på att köpa ny kamera, inte än iallafall. Den fungerar lika bra fortfarande, trots att den är väldigt använd och har stått ut med värme, kyla, sandstormar och snöstormar.
Ska dock lämna in den på rengöring snart, få bort damm som har kommit in i den.

Så ja, den är verkligen en kamera att växa i. Bekväm, lagom stor och en kompis för livet.

Med dagen prisras på D80, får man inte mer kamera för pengarna. Det är helt klart ett klipp.
Dammborttagningen kan man klara sig utan. Köp en blåsbälg. Den gör bättre jobb än de dammborttagningsfunktioner som är inbyggda i kamerorna.
D-lightning finns vist i D80, i bildredigeringsmenyn. Man får alltså utföra det i efterhand.

Personligen kommer jag att byta upp mig rejält då jag känner att jag behöver ett proffshus, men D80:n kommer att hänga med som reservkamera fortsättningsvis.

//Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto