Annons

Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Har funderat på att byta upp mig från D40 till D80 för att den har allt man saknar på D40:n som fler autofokuspunkter,direktknappar för viktiga inställningar,bättre grepp,möjlighet till orginal batterigrepp m.m. och bra priser just nu, men det jag undrar är om man vinner så mycket i bildkvalitet jämfört med D40 ?

Visst blir det lite bättre bildkvalité, men det viktigaste skälet för att byta är precis det du är inne på -- D80 är en mycket trevligare kamera att plåta med.

Med tanke på att kameran funnits på marknaden ganska länge kanske du kan hitta ett begagnat hus till bra pris!

jonas_erik skrev:
Hej ! Har funderat på att byta upp mig från D40 till D80 för att den har allt man saknar på D40:n som fler autofokuspunkter,direktknappar för viktiga inställningar,bättre grepp,möjlighet till orginal batterigrepp m.m. och bra priser just nu, men det jag undrar är om man vinner så mycket i bildkvalitet jämfört med D40 ?

Nej, du både vinner och förlorar bildkvalitet när du jämför D80 med D40. På de lägsta ISO-talen ger D80 lite bättre upplösning men på de högre ISO-talen från ca ISO 800 ökar bruset på D80 för att på ISO 1600 tydligt vara högre än på D40. Se min jämförelse här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88635

På en punkt är dock D80 överlägsen D40. Den senare har sämre kontrastomfång vilket visar sig i en tydlig tendens att bränna ut högdagrarna i kontrastrika motiv.

Det är således lite tveksamt ur ren bildkvalitetssynpunkt om D80 ger dig bättre bildkvalitet i relation till D40. Fotograferar du primärt under ISO 800 är det säkert ett bra val. Behöver du däremot bra kvalitet på höga ISO-tal är D40 ett bättre val.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto