Annons

Nikon D800 af vänster

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Har sedan en tid tillbaka varit nöjd D800-ägare och använt objektiven Zeiss 35 2,0 samt Nikons 50 1,4G 50 1,8G och 180 2,8. Har inte lidit något särskilt av sämre af på vänster sida. har dock noterat att kameran fokuserat sämre på vänster sida. När jag för några dagar sedan skaffade mig en 28 1,8 G blev dock problemet uppenbart. Kameran har hopplöst svårt att sätta fokus till vänster. På höger sida funkar det klockrent och gluggen är väldigt bra, måste jag säga. men som sagt, till vänster är en helt annan historia. Är det endast verkstadsbesök som gäller, eller kan man hoppas på en mukvarulösning på problemet.

Hatar tanken på skicka iväg den till Nikon och kanske vara utan kamera i typ 8 veckor. Dessutom har jag erfarenhet av att Nikon verkstad anser sig ha löst problem som i själva verket inte varit åtgärdade på något sätt. Då har jag haft turen att ha blivit uppbackad av personal på MM som kunnat stötta mig gentemot verkstaden. Den här kameran är köpt av Inet över nätet och då blir man ju rätt själv om sina synpunkter misstänker jag.. Hur har ni andra gjort. Levt med problemet och jobbat runt det med andra lösningar eller skickat in kameran för garantireparation. Visst är det väl ett relativt vanligt problem? Klart irriterande, men hur gör man?
 
Tack, verkar ju som om det knappast kan lösas med en vanlig mukvaruuppdatering, utan att det krävs verkstadsåtgärder. Irriterande.
 
Har sedan en tid tillbaka varit nöjd D800-ägare och använt objektiven Zeiss 35 2,0 samt Nikons 50 1,4G 50 1,8G och 180 2,8. Har inte lidit något särskilt av sämre af på vänster sida. har dock noterat att kameran fokuserat sämre på vänster sida. När jag för några dagar sedan skaffade mig en 28 1,8 G blev dock problemet uppenbart. Kameran har hopplöst svårt att sätta fokus till vänster. På höger sida funkar det klockrent och gluggen är väldigt bra, måste jag säga. men som sagt, till vänster är en helt annan historia. Är det endast verkstadsbesök som gäller, eller kan man hoppas på en mukvarulösning på problemet.

Hatar tanken på skicka iväg den till Nikon och kanske vara utan kamera i typ 8 veckor. Dessutom har jag erfarenhet av att Nikon verkstad anser sig ha löst problem som i själva verket inte varit åtgärdade på något sätt. Då har jag haft turen att ha blivit uppbackad av personal på MM som kunnat stötta mig gentemot verkstaden. Den här kameran är köpt av Inet över nätet och då blir man ju rätt själv om sina synpunkter misstänker jag.. Hur har ni andra gjort. Levt med problemet och jobbat runt det med andra lösningar eller skickat in kameran för garantireparation. Visst är det väl ett relativt vanligt problem? Klart irriterande, men hur gör man?

Du verkar haft mycket otur med just Nikon. Trist.
 
Hur vanligt det är är ju ytterst svårt att säga. Det är är ju en hel del problem med inklusionsbias på de undersökningar som gjorts på nätet av exvis Thom Hogan. Nikon själva säger ju inget om frekvensen. På Nikonians verkar det vara betydligt färre än i Hogans statistik.

Själv har jag ju inte upptäckt något problem men min än. Hade jag gjort det så hade jag däremot kontaktat säljaren (svårare i ditt fall). Det är ju ett välkänt problem och glasklart garantiärende. För att inte bli av med kameran för länge kanske man kan höra sig för om kötid hos Nikon, om den är för lång så torde de erbjuda någonting i gengäld. Egentligen hade jag nog begärt byte av säljaren dock.
 
Kameran har hopplöst svårt att sätta fokus till vänster. På höger sida funkar det klockrent och gluggen är väldigt bra, måste jag säga. men som sagt, till vänster är en helt annan historia...

Av ren nyfikenhet, hur yttrar sig detta problem? Låser den inte alls eller låser den fel (bak/fram), alternativt en kombination beroende på motiv?
 
När jag testar att vara nogrann och gå lite närmare motivet med min 28 1,8 så frontfokuserar den på vänster sida och det är tydligt. Vid längre avstånd så sätter den skärpan kanske 1-2 ggr av 10 medans den på höger fokuspunkter har en ratio på ca 8 ggr av 10. Där har jag aldrig brytt mig om att ta reda på om den front eller backfokuserar utan konstaterar bara att det blir suddigt. Har haft tankar på om det skulle kunna vara gluggen men är rätt säker på att så inte är fallet, är för stora skillnade för att det skall kunna tillskrivas objektivet. Skall dockk ta mig till MM någon dag o testa för att vara helt säker. Jag har dock märkt av det även på mina andra gluggar, men där har det varit mindre uttalat om än synligt. Har tänkt att skicka in kameran tidigare men tyckt mig kunna leva med tillkortakommandena, då jag hatar tanken på att låta Nikons verkstad rota med mina grejer. Nu är problemet med just 28:an rent handikappande, dvs det går nästan inte att få till en skarp bild på vänster sidan om man inte bländar ner till 4-5,6 och får lite hjälp av skärpedjupet. Då har jag plåtat med tider kring 1/400 sekund och varit mycket nogrann med att hålla still o dylikt. På höger sida och i mitten är den makalöst skarp på full glugg. Hoppas att det hela skall gå fort så man har en kamera innan julhelgen.
 
Ok, nu är den inskickad. Blir intressant att se hur lång tid det här tar.

För min D800 tog det två vändor hos Nikon och sammanlagt sju veckor innan den faktiskt var åtgärdad. Första vändan tog fyra veckor. Trots tydlig bild- och textdokumentation av problemet från min sida fick jag tillbaka en kamera som i stort sett hade lika svårt att sätta fokus som förut. Direkt åter till Nikon, nu med tre veckors väntetid. Men nu har jag en kamera där autofokus faktiskt verkar fungera som den ska. Det vore intressant att veta om det bara rörde sig om att man faktiskt "tog problemet på allvar" andra gången, eller om man faktiskt fått tydligare reparationsrutiner rörande detta klara för sig under tiden.
 
För min D800 tog det två vändor hos Nikon och sammanlagt sju veckor innan den faktiskt var åtgärdad. Första vändan tog fyra veckor. Trots tydlig bild- och textdokumentation av problemet från min sida fick jag tillbaka en kamera som i stort sett hade lika svårt att sätta fokus som förut. Direkt åter till Nikon, nu med tre veckors väntetid. Men nu har jag en kamera där autofokus faktiskt verkar fungera som den ska. Det vore intressant att veta om det bara rörde sig om att man faktiskt "tog problemet på allvar" andra gången, eller om man faktiskt fått tydligare reparationsrutiner rörande detta klara för sig under tiden.

Hoppas, hoppas på det senare. Har dessvärre varit med om liknande. 8 veckor och tre verkstadsbesök, därefter återköp.
 
Längtar du tillbaka till D3s nu ;-) skämt åsido: nu när det gått ett tag, tycker du fortfarande att en D800 är ett bättre köp än en beg D3s. (användningsområde porträtt, miljö, gatufoto, ev lite studio)
 
Längtar du tillbaka till D3s nu ;-) skämt åsido: nu när det gått ett tag, tycker du fortfarande att en D800 är ett bättre köp än en beg D3s. (användningsområde porträtt, miljö, gatufoto, ev lite studio)

Ja det gör jag. Som verktyg trivdes jag bättre med D3s då jag älskar stridsvagnskänslan i D3-modellerna. Men det går inte att komma ifrån att bildresultatet blir bättre med D800. Tycker autovitbalansen i D800 är överlägsen. Sällan jag nojar kring hudtoner o dylikt. Bruset är snyggare med renare bilder till följd, upp till ca iso 4000. Detaljåtergivningen är också bättre med större frihet i efterbehandling. Dynamiskt omfång känner väl alla till vid det här laget. D800 exponerar också bättre i mina ögon. Sällan den missar. Hastigheten, serietagningen är inget jag bryr mig om, men förstår om den kan vara viktig för andra. Filstorlek och arbetsflöde, inget problem efter att jag köpte ny dator. D800 är en skörare men bättre skapelse.
 
Ah..det låter inte så dumt. Jag gillar också stridsvagnskänslan men det lutar ändå åt en D800 eller ev en D600 just för att dessa hus är smidigare (för resa) och inte väcker så stor uppmärksamhet.

Det låter lovande med bra vitbalans. När det gäller hud hur det egentligen med de högupplösta filerna när huden inte är perfekt. Jag är orolig att det kan bli mycket efterarbete för att få huden att se bra ut jämfört med en D3s. D600 hade varit den perfekta kameran om bara sökaren inte varit så usel samt de område som fokuspunkterna täcker. Gillar kort skärpedjup och då kan det vara svårt att omfokusera. Tja det är alltid något!
 
Ah..det låter inte så dumt. Jag gillar också stridsvagnskänslan men det lutar ändå åt en D800 eller ev en D600 just för att dessa hus är smidigare (för resa) och inte väcker så stor uppmärksamhet.

Det låter lovande med bra vitbalans. När det gäller hud hur det egentligen med de högupplösta filerna när huden inte är perfekt. Jag är orolig att det kan bli mycket efterarbete för att få huden att se bra ut jämfört med en D3s. D600 hade varit den perfekta kameran om bara sökaren inte varit så usel samt de område som fokuspunkterna täcker. Gillar kort skärpedjup och då kan det vara svårt att omfokusera. Tja det är alltid något!

Jag är väl inte så jättenoga som rena studio och porträttfotografer. Sysslar ju mest med familjedokumentation. Tycker Neat Image fixar till det en smula och sen går det ju alltid att mjuka till porträtten med gaussisk oskärpa. I värsta fall får det bli svartvitt i lite vintage och välja filmtyp tills man blir nöjd. Mer än så meckar jag sällan. Men som sagt, D3s autovitbalans tycker jag ställde till det mycket mer än vad D800 gör och pixeltätheten ser jag inte som något handikapp vad gäller hudtoner / hudstruktur. Man kan ju alltid skala ner bilden också vilket jag av utrymmesskäl alltid gör.
 
ANNONS