Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 in March/April of 2011

Produkter
(logga in för att koppla)
Cooooooooolt :p

Menar du mätsökare med utbytbara objektiv? Vilka isåfall? F-bajonett eller något helt nytt (eller nygammalt) (Jo, jag vet att du inte kan svara säkert på det, men det går kanske att hänvisa till något mer eller mindre troligt rykte? :)

X100 med utbytbara objektiv och nikon logga på gör ju mig lite knäsvag måste jag säga :)

I så fall måste de samtidigt lansera en helt ny objektivserie, vilket förefaller ganska osannolikt. Av samma anledning tror jag att vi aldrig får se någon digital spegelreflexkamera i klassiskt stuk, likt Leia M9. För vem skulle sätta plastobjektiv på en sån? Inte jag i alla fall.

I så fall måste de samtidigt lansera en helt ny objektivserie, vilket förefaller ganska osannolikt.

Sony gjorde ju det till NEX, med tanke på att det kanske bara blir APS sensorer i den här hypotetiska mätsökaren är det kanske ingen dum idé att konstruera nya objektiv med en ny mindre bajonett och allt.

Om jag nu skulle vara lite provokativ;-) Varför i hela friden skulle någon önska sig ytterligare en kompakt på marknaden. Är inte tiderna förbi då man valde Leican för sin diskreta storlek baserad på centralslutare i stället för spegelreflex. Dagens övriga kompakter är minst sagt tillräckligt bra för normalfotografering. Visst, en större sensor, men hallå hur stor är marknaden för detta baserat på vad den skulle komma att kosta.
JB

Dagens övriga kompakter är minst sagt tillräckligt bra för normalfotografering. Visst, en större sensor, men hallå hur stor är marknaden för detta baserat på vad den skulle komma att kosta.
JB

Nja jag vet inte om jag håller med om att dagens kompakter ger tillräckligt bra bilder.... De brukar ju ha en massa färgbrus och hemskheter för sig....Dessutom får man ju aldrig kort skärpedjup med dem heller.

Jag tror inte att marknaden skulle vara särsklt liten. Titta bara på Pen och Nex och så vidare, tänk om det kom en modell i skiktet över dem med lite finare objektiv! Jag tror det är många som skulle byta sin DLSR mot en sån eller aldrig köpa en DSLR om den kom.

Om jag nu skulle vara lite provokativ;-) Varför i hela friden skulle någon önska sig ytterligare en kompakt på marknaden. Är inte tiderna förbi då man valde Leican för sin diskreta storlek baserad på centralslutare i stället för spegelreflex. Dagens övriga kompakter är minst sagt tillräckligt bra för normalfotografering. Visst, en större sensor, men hallå hur stor är marknaden för detta baserat på vad den skulle komma att kosta.
JB

Jag tror att många skulle kunna tänka sig en något mindre systemkamera a'la Leica M9 eller Nikon S4. Kompakt är för dåligt och system lite för stort speciellt med lite användbara objektiv på. Nikon S4 med 50mm/1.2 är en relativt liten kombo.
Det är inte en D3100 med motsvarande objektiv (vilket iofs inte existerar med ljusmätning)

Dagens övriga kompakter är minst sagt tillräckligt bra för normalfotografering.
Men, grejen är väl, att den "Nikon-EVIL" det ryktas om, inte kommer att vara inriktad på "normalfotografering", utan vara betydligt mer pro-inriktad? En eventuell "Nikon-EVIL", med utbytbar(?) Nikkor-optik och förhållandevis stor sensor, kommer ju sannolikt att hålla mycket hög kvalitet.

Det är väl "bara" för Nikon att göra som 4/3-konsortiet gjorde med m4/3: skapa en ny, spegelfri bajonett med ett kortare registeravstånd och sedan släppa en adapter till Nikon F?

Med lite tur kan man då behålla AF (iaf med AFS-optik) och samtidigt släppa ett antal nya objektiv till den nya bajonetten, förhoppningsvis ett par pyttesmå ljusstarka saker, t.ex. motsvarande 28/1,4, 35/1,4 och 50/1,4.

Nog dags för säljare av D700 att sänka priserna ytterligare. Nuvarande nivå 14-16000:- gör dem trögsålda så värdet lär sjunka. Spännande att följa prisutvecklingen.
Ser ut som om en del egenföretagare försöker få ut nypris minus moms på begagnat ;-)

Men vi fortsätter att roa oss med att jaga D800 rykten eller info =)

Varför inte ha en aktiv adapter med inbyggd fokusmotor? :)

Adaptern kommer ju att blir stor under alla förhållanden, se bara på den till Sony Nex, det tycker jag vore ett perfekt ställe att sätta motorn!

Jo, det vore väl iofs en drömlösning. Hur stor adaptern blir beror ju på hur kort registeravstånd Nikon väljer, idag ligger det på 46mm och m4/3 ligger på 20mm (Leica M 28,7mm). Väljer man att halvera registret finns det nog tillräckligt med plats, frågan är om batteriet pallar att driva en motor också. En stark motor (högt vridmoment) som proffsen garanterat vill ha kräver i regel en hel del ström...

frågan är om batteriet pallar att driva en motor också. En stark motor (högt vridmoment) som proffsen garanterat vill ha kräver i regel en hel del ström...
Batteriet borde ju iallafall kunna driva ett AF-S objektiv. Motorn i adaptern borde ju vara ungefär jämnstark med en normal AF-S motor, fast man kanske får räkna med större med större mekaniska förluster.

JB

Det är INTE centralslutare i en Leica!

M

Nej jag vet, uttryckte mig lite fumligt. Vad jag syftade på att den inte hade spegelreflexsystemet vilket gjorde den till en mycket smidig och tyst "på stan och i kyrkor" kamera. Men en smidig D7000 och 35/1,8 kommer väl nära denna smidighet, dock ej tystheten. I gengälld har man exponeringsautomatiken och autofokus som väl kompenserar för detta vad gäller praktisk användning. Nej, jag har själv haft en Leica M2 som jag var förälskad i, men nostalgi är nostalgi. Gamla trygga Rolliflexen med sina stora negativ var även den en sån där kamera men ibland önskar sig tillbaka till.....
JB

Dagens övriga kompakter är minst sagt tillräckligt bra för normalfotografering.
I så fall är det tydligen ganska många som inte nöjer sig med " normalfotografering" med tanke på hur mycket systemkameror som säljs. Dessa vore ju meningslösa om kompaktkameror var tillräckligt bra.

Visst, en större sensor, men hallå hur stor är marknaden för detta baserat på vad den skulle komma att kosta.
Jag är nog inte ensam om att hellre betala för en kompaktkamera med FF-sensor än för en uppgradering av till exempel D700. Till samma pris. Klumpiga tegelstenar dignar marknaden redan av, medan det bara finns EN mindre kamera med stor sensor. Och den kostar 70 lök.

ANNONS
Götaplatsens Foto