Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D850 - kan man använda både CFExpress och XQD efter uppdaterad firmware?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det ska förstås gå om den är uppdaterad, men jag har aldrig prövat med XQD eftersom jag "vägrade" köpa dylika, mest på grund av frågan kring de dyra kortläsarna där jag inte var sugen på att då köpa en som inte skulle fungera med kommande CFe. Ergo, jag äger bara CFe (två 150 GB Delkin Black).

Observera alltså att XQD-läsare inte nödvändigtvis fungerar med CFe och inte heller vice versa, även om det finns de som gör det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vad har du för läsare från Sony. Jag har en från Sony som läser mina XQD-kort, har inga CFExpresskort än.
 

Falumas

Aktiv medlem
Någon som vet om denna klara CFExpress B? Sorry för att jag snodde tråden, men huvudfrågan är väl redan besvarad.
20231211_154656.jpg
 

nbqr

Aktiv medlem
Eftersom frågan är besvarad lånar jag också tråden.

Vad är poängen med att använda en separat kortläsare? Är det inte smidigare att bara plugga in kameran via USB, med mindre slitage på kamera och kort dessutom?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom frågan är besvarad lånar jag också tråden.

Vad är poängen med att använda en separat kortläsare? Är det inte smidigare att bara plugga in kameran via USB, med mindre slitage på kamera och kort dessutom?
Du sliter ju på USB-porten och locket över den istället. Förutsatt att du enbart har material på kortet som sitter i kameran, för annars måste du ta ur och sätta i kort i alla fall... Betänk att en proffs sätter i och tar ut kort oavbrutet i en omfattning som amatörer knappast gör. Kortläsarna är gjorda för att användas. Det man kan lyckas med är att banka in CF-kort och böja pinnarna om man har otur, men inte ens det är nog så fasligt vanligt. Proffs använde under många år kameror med CF-kort.

Få kameror fungerar som en kortläsare, dvs lagringsenhet, om de inte är rätt gamla då det kan vara valbart i vissa fall. Istället använder det PTP/MTP. Jag tycker att det är rätt värdelöst och på XP-tiden var det katastrof då det ofta ledde till frågor av typen "Hjälp! MIn råfiler har blivit till mini-jpeg????" när folk försökt tanka över innehållet på kortet till datorn. Hade man inte installerat codec så att datorn förstod råfilerna brukade det bli så.

Har man en kamera som uppdateras genom att man lägger filen med mjukvaran på kortet brukar det också gå dåligt då nämnt protokoll inte är gjort för att göra sådant.

Sedan lovar jag att det är lättare med en kortläsare än en stor systemkamera om man sitter med en bärbar dator i knäet. :) Huruvida det är bra ergonomiskt och om man har rätt ljus osv är en separat fråga, men i verkligheten är det knappast ovanligt.

Tillägg: Kanske också bör påpekas att beroende på kamera, kort och kortläsare så kan kortläsaralternativet också vara snabbare för den som har mycket data att överföra.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag använder i 99% av alla fall kortläsare. Det är smidigare, snabbare och dessutom kan man då tanka över bilderna samtidigt som man fotar vidare på nästa kort.
 

nbqr

Aktiv medlem
Du sliter ju på USB-porten och locket över den istället. Förutsatt att du enbart har material på kortet som sitter i kameran, för annars måste du ta ur och sätta i kort i alla fall... Betänk att en proffs sätter i och tar ut kort oavbrutet i en omfattning som amatörer knappast gör. Kortläsarna är gjorda för att användas. Det man kan lyckas med är att banka in CF-kort och böja pinnarna om man har otur, men inte ens det är nog så fasligt vanligt. Proffs använde under många år kameror med CF-kort.

Få kameror fungerar som en kortläsare, dvs lagringsenhet, om de inte är rätt gamla då det kan vara valbart i vissa fall. Istället använder det PTP/MTP. Jag tycker att det är rätt värdelöst och på XP-tiden var det katastrof då det ofta ledde till frågor av typen "Hjälp! MIn råfiler har blivit till mini-jpeg????" när folk försökt tanka över innehållet på kortet till datorn. Hade man inte installerat codec så att datorn förstod råfilerna brukade det bli så.

Har man en kamera som uppdateras genom att man lägger filen med mjukvaran på kortet brukar det också gå dåligt då nämnt protokoll inte är gjort för att göra sådant.

Sedan lovar jag att det är lättare med en kortläsare än en stor systemkamera om man sitter med en bärbar dator i knäet. :) Huruvida det är bra ergonomiskt och om man har rätt ljus osv är en separat fråga, men i verkligheten är det knappast ovanligt.

Tillägg: Kanske också bör påpekas att beroende på kamera, kort och kortläsare så kan kortläsaralternativet också vara snabbare för den som har mycket data att överföra.
Tack för svaret, låter hyfsat rimligt. Eftersom jag är amatörfotograf, sparsam med exponeringar, 95% analog, inte laptopanvändare och dessutom ägare till en kamera med kraschade CF-pinnar fortsätter jag dock med USB-kabel in i kameran :)
 
ANNONS