Annons

Nikon D90 Fota porträtt, barn ,närbilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Emils

Aktiv medlem
Har köpt en Nikon D90 med objektiv 18-105. Vill fota min familj o mina barn, gärna "närbilder". Men det blir oskarpa bilder eller väldigt ljusa bilder. Har jag fel objektiv? Måste jag ha ett macro objektiv?
Det är ju inte så att jag ska ta närbild på tex en näsa , men överkropp med ansikte. Borde inte det gå med det objektiv som följde med kameran?
 
är det nikkor 18-105 objektivet så har du ju en närgräns på ca 45cm så håll dig 50cm ifrån så är det inte fokusavståndet du ska beskylla .

testa sätta på blixten (då får du kortare slutar tider) blir bilderna skrapa då så vet du vad problemet var då får, sen se om du vill ha blixt bilder eller ej..
tips ta ett par steg bak zooma in och kolla då blir blixt ljuset inte så hårt.
 
Har köpt en Nikon D90 med objektiv 18-105. Vill fota min familj o mina barn, gärna "närbilder". Men det blir oskarpa bilder eller väldigt ljusa bilder. Har jag fel objektiv? Måste jag ha ett macro objektiv?
Det är ju inte så att jag ska ta närbild på tex en näsa , men överkropp med ansikte. Borde inte det gå med det objektiv som följde med kameran?

Det skall gå, och går Alldeles Utmärkt!!!
/Peter-L
 
är det nikkor 18-105 objektivet så har du ju en närgräns på ca 45cm så håll dig 50cm ifrån så är det inte fokusavståndet du ska beskylla .

testa sätta på blixten (då får du kortare slutar tider) blir bilderna skrapa då så vet du vad problemet var då får, sen se om du vill ha blixt bilder eller ej..
tips ta ett par steg bak zooma in och kolla då blir blixt ljuset inte så hårt.



Ja, det är Nikkor 18-105. Provat det du säger att inte stå närmare än 45 cm. Provat med o utan blixt. Även provat att zooma in o stå ett par steg längr bort men blir inga fina bilder inomhus. Blev bra bilder ute en dag när det var soligt väder. Och även ok bilder mitt på dagen när solen sken in.

Fler tips?
 
Det som händer är att du får för korta slutartider och då får du skakningsoskärpa i bilden.
Det objektiv du har är inget bra att ta bilder med inomhus med. Du behöver en snabbare (större) bländare (Lägre F/tal)

MVH
 
Generellt sett så är det svårt att ta skarpa bilder inomhus utan
- Blixt/studioutrustning
och/eller
- Ljusstarka objektiv
eller om du har gott om pengar, en kamera som hanterar höga ISO bra, typ D700, 5DmkII

Det är helt enkelt mycket mörkare inomhus än vad man tror.
Vill du ta skarpa bilder inomhus så rekommenderar jag en extern blixt, typ SB-600 som du kan rikta i taket, och därigenom blir det tillräckligt ljust, men ljuset blir inte lika "direkt PÅ" som med den inbyggda blixten.
Om du bara vill använda din befintliga utrustning så får du tända ljuset hemma och dra upp ISOt(1600 borde funka OK på D90) och slutartiden bör ligga på ca 1/100 eller högre.

Lycka till
Mvh
 
Självklart är utrustningen viktig, men även inställningar & tanken på det ljus som faktiskt finns.

Även om du köper all världens utrustning så hjälper det inte om du inte kan hantera inställningarna.
 
Det som händer är att du får för korta slutartider och då får du skakningsoskärpa i bilden.
Det objektiv du har är inget bra att ta bilder med inomhus med. Du behöver en snabbare (större) bländare (Lägre F/tal)

MVH
Nej
Hon får för långa slutartider.

du bör använda 1/brännvidden*1,5 som riktmärke för tiden eller snabbare.
50mm => 1/50*1,5 ca 1/80 dels sekund
 
Man kan även få vettigt ljus inne med en blixt-diffusor till den inbyggda blixten, jag använder en "fixad" gammal filmburk som jag läste om här på fotosidan och det funkar ganska bra för att slippa det hårdaste ljuset ;-)
 
Absolut men jag tyckte filmburken va fiffigt... fast om man ska köra digitalt kanske det ska vara ett sånt där minneskortsfodral :-D
 
Ok, tack för alla fina tips. Ska försöka läsa manualen ordentligt ( när barnen tillåter om ett par år eller så ;) )
 
Du behöver naturligtvis inte köpa ett nytt objektiv för ändamålet, även om ditt nuvarande kanske inte är det mest optimala.

Sätt kameran i A-läget, zooma till minst 50 mm och välj största bländaröppning. Ett tips är att använda auto-ISO, sätt den så att minimal slutar tid är 1/50 eller något sådant (testa dig fram, 1/50 kan vara på gränsen).

VR-mekanismen motverkar visserligen rörelseoskärpa som fotografen orsakar, men motivet kan ju röra på sig. Men så länge den du fotar håller sig stilla så bör inte 1/50 vara några problem alls.

Ett tips är att använda fönsterljuset, finns en artikel om det här på FS, http://www.fotosidan.se/cldoc/14608.htm. Ljuset är alltid det viktigaste för att lyckas med ett foto.

Teknik hjälper, men fortfarande är det kunskap som är viktigast.
 
Med tanke på att du skriver att du får för ljusa bilder så är det helt klart din kunskap om utrustningen som brister. Läs manualen, är bästa tipset hittills. Att hålla på och prova sig fram utan att ha en aning om vad man gör leder sällan till något bra. Inte heller kommer det att automatiskt bli bättre bilder för att du skaffar ett annat objektiv.

Lägg gärna upp ett bildexempel som du tycker är dåligt, och skriv vilken brännvidd, bländare, slutartid och ISO-tal du använt. Det är tämligen omöjligt att veta vad problemet är annars. Exakt vad är en "närbild" till exempel?
 
Annat billigt alternativ är ju stativ. Då kan du ha hur lång slutartid som helst utan att behöva oroa dig för rörelseoskärpa från kameran.
 
ANNONS