Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anita Brand

Medlem
Teknisk idot som jag är....
Har fått problem med att fota med min D90, endast 9 månader gammal.
Det blinkar "Err" och "CHR" i monitorn. "BULB" dyker också upp rätt som det är...och jag kan inte balansera skalan i M läge. Kamerans funktionsrattar fungerar helt enkelt inte
Byter jag batteri fungerar den en stund, men sedan återkommer felet/felen

Funderar på om
- batterierna som är slutkörda? Har två: 9 resp 3 månader gamla...Nääää
- minnes kortet som det är fel på? Hur testa det?
- har aldrig gjort rent någonting i kameran - kan det påverka?

Ska jag lämna in den på service?
'Tacksam för tips o råd från er tekniska "proffs" på FS!!

Senast ändrad:
Är den endast 9månader skulle jag vända mig till butiken där du köpte den, oavsett om det är ett enkelt fel ska det ju inte uppträda på en sån ny kamera.
Man få ju felkod om man t.ex kommit åt bländarringen på objektivet (t.ex på Nikons 50mm sitter det en sån), annars om det är nån skräp på kontakterna mellan objektiv och kamerahus kanske. Men som sagt, prata med dom där du köpte den!

Är den endast 9månader skulle jag vända mig till butiken där du köpte den, oavsett om det är ett enkelt fel ska det ju inte uppträda på en sån ny kamera.
Man få ju felkod om man t.ex kommit åt bländarringen på objektivet (t.ex på Nikons 50mm sitter det en sån), annars om det är nån skräp på kontakterna mellan objektiv och kamerahus kanske. Men som sagt, prata med dom där du köpte den!

Jo - det får väl bli så..
TACK för kommentaren!
//Inger

Bulb är ju ett fotograferingsläge som betyder att du trycker en gång för att öppna slutaren och en gång till för att stänga. Du kommer dit endast genom att ha kameran i M-läge och skruva slutartiden förbi 30' (30 sekunder). Du får väl inte fram det på annat vis?

Ang. Err på skärmen - Se till att objektivet, om det har bländarring, har bländaren inställd på minsta möjliga värde, och är låst i det läget. OK? Skruva bort objektivet, putsa kontakterna lite och skruva på det igen. Bättre?

Ang. CHR så får du kolla manualen.

Onödigt att springa till butiken om man kan reda ut problemet via felsökningen i manualen, och kanske lära sig nåt nytt. Men om du inte på nåt enkelt vis kan reda ut problemet med hjälp av manualen, då är det bäst att kontakta butiken igen.

Batterierna är det knappast nåt fel på. Har du provat formatera minneskortet via menyn i kameran?(Gör naturligtvis inte det om du har massor med bilder sparade som du inte fört över till datorn ännu).

CHR - ta ut minneskortet och sätt i det igen. Brukade lösa problemet för mig.
ERR - ta av och sätt på linsen igen, kan blivit lite kontaktglapp.

Stort tack till er alla som tipsat om åtgärder.

Har torkat av kontakter, tagit ur minneskortet och satt tillbaks det, tagit av linsen och satt tillbaks den och MINSANN - nur har det funkat bra!!! HURRAAAAAAAAAAAAAAAA
Mvh, Inger

Stort tack till er alla som tipsat om åtgärder.

Har torkat av kontakter, tagit ur minneskortet och satt tillbaks det, tagit av linsen och satt tillbaks den och MINSANN - nur har det funkat bra!!! HURRAAAAAAAAAAAAAAAA
Mvh, Inger

Kontakta köpstället, lämna in för garantireparation.

Jag hade samma strul när kameran var helt ny (två dagar "gammal", skulle fotografera på ett bröllop; släkt, ej jobb).
Misstänkte kontaktproblem mellan lins och hus, så rengjorde kontakterna. Fungerade.
Avhjälpte felet på samma sätt varje gång det dök upp. Till slut fungerade kameran felfritt - MEN plötsligt dök felet upp igen efter ungefär 18 månader.

Fick av Nikonverkstad i utlandet förklarat att optiken 18-105 (paketlinsen) var en billig lins med enkel kontaktlösning (ett ynka stift i optiken - i stället för en hel metallring). De rengjorde kontakterna, men bjöd dessutom på en datorkontrollerad analys av kameran och fick fram att bländaren hade ett mekaniskt fel (som jag inte märkt). Väl hemkommen lämnade jag in kameran för garantireparation då bländaren fixades samt "ett antal kontakter byttes ut" (enligt verkstaden).

Så mitt råd är alltså att du skall lämna in för garantireparation (och komplett översyn eftersom den kan ha fel som du inte upptäckt - än).

Kontakta köpstället, lämna in för garantireparation.

Jag hade samma strul när kameran var helt ny (två dagar "gammal", skulle fotografera på ett bröllop; släkt, ej jobb).
Misstänkte kontaktproblem mellan lins och hus, så rengjorde kontakterna. Fungerade.
Avhjälpte felet på samma sätt varje gång det dök upp. Till slut fungerade kameran felfritt - MEN plötsligt dök felet upp igen efter ungefär 18 månader.

Fick av Nikonverkstad i utlandet förklarat att optiken 18-105 (paketlinsen) var en billig lins med enkel kontaktlösning (ett ynka stift i optiken - i stället för en hel metallring). De rengjorde kontakterna, men bjöd dessutom på en datorkontrollerad analys av kameran och fick fram att bländaren hade ett mekaniskt fel (som jag inte märkt). Väl hemkommen lämnade jag in kameran för garantireparation då bländaren fixades samt "ett antal kontakter byttes ut" (enligt verkstaden).

Så mitt råd är alltså att du skall lämna in för garantireparation (och komplett översyn eftersom den kan ha fel som du inte upptäckt - än).

OJdå! Då verkar det säkrast att trots all lämna in fär en översyn. Felet har dykt upp först för någon vekca sen, innan dess inga problem alls. Bäst att utnyttja garantin medans den finns då. TACK!

Bulb är ju ett fotograferingsläge som betyder att du trycker en gång för att öppna slutaren och en gång till för att stänga.

.
Det vore bra om det var så....hur sjutton bär ni er åt ...(D5000)
När jag tar fram bulb och trycker av blir det exponering bara så länge som jag håller in avtryckaren, men jag har ingen lust att stå 5 min och hålla in avtryckaren! Det vore perfekt om det funkade som JazzBass skrev. Hur gör ni?

Vill du ta 5 min exopneringar, köp en billig trådutlösare (eller en dyrare om du vill ha fler funktioner) som har en låsbar avtryckare!

Det vore bra om det var så....hur sjutton bär ni er åt ...(D5000)
När jag tar fram bulb och trycker av blir det exponering bara så länge som jag håller in avtryckaren, men jag har ingen lust att stå 5 min och hålla in avtryckaren! Det vore perfekt om det funkade som JazzBass skrev. Hur gör ni?

Det är inte som JazzBazz skriver om man använder avtryckaren på kameran. Skaffar du däremot den lilla IR-fjärren ML-L3 så beter sig kameran enligt beskrivningen.

Ha, tack för tipsen. Jag har ju en trådlös fjärr (pirat- Jue Ying ), och med den funkade det! Precis som du skrev. Visste inte att fjärren påverkade bulb funktionen. Jag som just skulle ondgöra mig över min alltför moderna kamera - förr hade de minsann avtryck med gängade hål för små billiga trådutlösare, varför duger inte det numera, de funkade jämt, de behövde inga batterier. Men i alla fall, mitt problem är löst. Tack

ANNONS
Götaplatsens Foto