Annons

Nikon D90- Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simpleblack

Medlem
Jag är helt nybörjare på systemkamera, och har bestämt mig för att lägga pengar på en Nikon D90. Men jag vet inte vilket objektiv jag ska börja med.
Ännu så länge fotoraferar jag mest för "familjealbumet", på resor och lite landskap. Målet är att ta mer konstnärliga bilder och bli en bättre fotograf.
Valet ligger mellan följande:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/392/overview.html
eller:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1634/overview.html
finns det några alternativ av andra tillverkare som är billigare än Nikons produkter?
Jag har också bestämt mig för en rörlig blixt av denna typen:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/114/overview.html
finns det liknade av andra tillverkare?
Jag är mycket tacksam för tips och råd.
Mvh Madde

Du väljer alltså mellan 18-105 och 18-200 (så inte alla trycka på länkarna). Rent generellt kan sägas att ju mindre zoomomfång, desto bättre optik. Å andra sidan ger 18-200 ett väldigt bekvämt fotograferande. Det måste bli ditt val, men 18-200 ger för de allra flesta fullt tillräcklig kvalitet.

Beträffande andra tillverkare av optik, finns det goda alternativ, men det är dumt att slänga bort den rabatt du får om du köper ett Nikon-objektiv tillsammans med huset. Jämför priserna för objektiv med och utan hus, så ser du!

En SB-600 som komplement är ett utmärkt val! Det finns, såvitt jag vet, inga tredjepartstillverkare som har samma funktioner på sina blixtar som Nikon har på sina egna.

Per.

Tack för ditt svar.
Måste man ha stativ om man fotograferar landskap med 18-200? Blir det dålig bild utan stativ?
mvh /madde

Tack för ditt svar.
Måste man ha stativ om man fotograferar landskap med 18-200? Blir det dålig bild utan stativ?
mvh /madde

Det kan vara bra att ha stativ, men det har inte mycket med objektivet att göra.
Det som avgör om du behöver stativ är framförallt slutartiden och därmed om du lyckas hålla kamera stilla medan den gör sitt jobb :)

Dagtid under svensk sommar behöver du inget stativ.
Gryning & skymning, då behövs troligen stativ, men det har som sagt inte så mycket med objektivet att göra.

Tack för ditt svar.
mvh /madde

Nej, absolut inte! Om du ser till att få hyggligt korta slutartider så blir det skarpt och bra. Ditt objektiv har ju också bildstabilisering, vilket gör att du troligen kan ta bilder på med 200mm på kanske 1/60 s, men du bör helst ha ännu lite kortare tid. Om du använder kort brännvidd, under 25mm, kan du använda längre tider, kanske 1/10 s, eller så. Experimentera, så att du ser vilken gräns du har själv.

Undvik ljuset mitt på dagen, så har du också bättre chans att slippa diset som är ett bekymmer vid foto av landskap.

Per.

Tack för era svar, Kjell och Per.
Det är min pappa som säger att jag behöver stativ, han var fotograf när han låg i lumpen på 60-talet men jag antar att det har hänt lite med tekniken sedan dess;-)
Jag ska söka mig till en fotokurs så snart som möjligt.
Mvh Madde

Tack för era svar, Kjell och Per.
Det är min pappa som säger att jag behöver stativ, han var fotograf när han låg i lumpen på 60-talet men jag antar att det har hänt lite med tekniken sedan dess;-)

Så sant. Han hade troligen inte tillgång till 1600 ISO (eller ASA som det hette på den tiden). Men i övrigt stämmer allt han lärde sig, som inte hade med framkallning av film att göra!

Stativ är faktiskt inget dumt tillbehör, men inte behövs det för bilder i dagsljus, inte.

Per.

Så sant. Han hade troligen inte tillgång till 1600 ISO (eller ASA som det hette på den tiden). Men i övrigt stämmer allt han lärde sig, som inte hade med framkallning av film att göra!

Stativ är faktiskt inget dumt tillbehör, men inte behövs det för bilder i dagsljus, inte.

Per.

Grejjen är ju att mycket bra landskapsbilder tas just under den "gyllene kvarten" då solen går upp/ner.

Ett stativ är ett bra tillbehör precis som Per säger, när/om du köper ett så snåla inte allt för mycket. Det kommer du bara ångra, slanta upp runt tusenlappen i alla fall.

Själv har jag gått fullständigt över styr och kommer nog att landa på 6500:- när allt har kommit :-/ Jag började med ett 300:- som är fullständigt oanvändbart men längre objektiv än 50mm. Macro är bara glömma osv.

(Behöver jag nog inte köpa stativ igen så länge jag lever och skulle jag göra det så slår frugan ihjäl mig)

Lycka till med kursen för övrigt, ingen dum idé. Läser bildbehandling själv just nu :)

ANNONS
Götaplatsens Foto