Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90+

Produkter
(logga in för att koppla)

Rydström

Ny medlem
Sitter just nu och har bestämt mig för att köpa en Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR på Net on net. Men först tänkte jag höra med er sak kunniga om för/Nackdelar med kameran. Jag är helt grön på detta just nu men vill ha en riktigt bra kamera att starta med.

Tacksam för all Negativ/positiv kritik

Skulle jag köpa kamera idag, är sannolikheten stor att jag skulle välja just den kombinationen.

Jag skulle tittat runt i plånboken för att se ifall jag inte kunde dra till med 16-85VR istället. Optisk toppklass istället för "helt ok".

Ja D90 är helt perfekt skulle haft en nu om jag inte hade fått så ruskigt bra pris på min D300. Jag började med en D80, så hade jag med den på en aktivitet med jobbet och fotade lite. De slutade med att 3 av mina kollegor köpte varsin D90 med 18-105 mm. Och dom är riktigt nöjda fortfarande.

Håller med Frank helt i hållet, Både Nikons 16-85 och 18-200 är ett lyft åt kameran.

Njäääj. 18-200 är optiskt sämre än 18-105 som väl bedöms som "ok". Det enda bra med 18-200 är omfånget, men det är det som gör det till en optisk kompromiss. Men 16-85VR är en pärla och ett otroligt trevligt omfång för en cropkamera. Jag som Canonist kan bara vara avundsjuk. Men inte på dom andra två.

Sitter just nu och har bestämt mig för att köpa en Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR på Net on net. Men först tänkte jag höra med er sak kunniga om för/Nackdelar med kameran. Jag är helt grön på detta just nu men vill ha en riktigt bra kamera att starta med.

Tacksam för all Negativ/positiv kritik

Håller med tidigare inlägg: spricker inte kalkylen så är 16-85 ett mycket trevligt alternativ. Snygg på alla bländare.

Däremot. Köper du 18-105, kan du köpa nya ljusstarka 35-objektivet (kanon inomhus inte minst) till samma pris som 16-85.

Win-win alltså.

ANNONS
Götaplatsens Foto