Jag tycker Nikon är ganska rätt på det som det är just nu... Med två undantag.
1. Jag skulle vilja ha en D700 med D3x-sensor, även om den kostar 35'.
2. Jag tror de hade tjänat på att göra "minstingen" D3000 ännu mer skild från resten. D3000 och D5000 är för lika i funktion.
D3(s) och D3x - perfekt kombination för de som behöver det, och kan skriva av utläggen
D700 - en FX-kamera i "mellanprisklassen"
D300(s) - en DX-kamera för de som är vana vid proffs-husen, och kräver samma funktionalitet i ett DX-hus
D90 - avancerad "amatör"-kamera, entusiast-kamera
D5000/3000 - två instegs-kameror i den billigare klassen att välja på.
Rent marknadsmässigt / marknadsföringsmässigt sett är nog de två punkterna jag inledde med de enda två riktiga "missarna" i uppställningen tycker jag.
Hur, och i vilken ordning de väljer att uppdatera sina modeller är ju knivigt, hur man än vill börja hamnar man ju i ett läge där en kamera helt plötsligt kan bli prestandamässigt en bra bit bättre än kameran "över" nyintroduktionen i modellstegen. Därför brukar ju de flesta kameratilverkare också släppa nya modeller med ett till början högre rek-pris...
Jag är nöjd i vilket fall som helst. Jag är inte i ett läge där jag RUSAR ut och köper det senaste varje gång en ny modell släpps - det känns ganska meningslöst (och som onödigt resurs-slöseri) för min del.