Annons

Nikon F2 Photomic-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, funderar på att köpa en ovanstående kamera, hur är det med batterierna till dom?? är det någon modell som det går att få tag på? något annat som man bör tänka på?

F2 Photomic använder 1,55 V silveroxidbatterier som heter MS76. Det bör gå att få tag i dessa eller ekvivalenter.

Photomic-mätaren till Nikon F ska däremot ha 1,35 V PX625, där blir det problem.

Ok, bra, hur är den annars att jobba med?? det värde man får i ljusmätaren, överför man det helt manuelt till kameran, eller är det kopplat?? är det bara F-objerktiv som passar? eller passar även ai? kan inget om nikon!

Det är kopplat, men du måste ha objektiv med "kaninöronen", dvs den lilla plåtvinkeln som kopplar till Photomic-huset. Jag har inte arbetat med Nikon på många år, så jag vet inget om nyare objektiv. Du får snart svar av någon annan.

Det finns två typer av F2 Photomic. Den första använder "kaninöron" som finns på F, Ai och Ais objektiv men inte AF-objektiv. Den senare Photomic A/AS från 1977 använder inte kaninöron och kan mäta med alla objektiv utom G, dvs F, Ai, Ais, AF, AF-D.

Jag har en F2 Photomic som min första kamera och jag använder "de vanliga" batterierna som finns till nya kameror. Man får då kompensera ljusmätaren med iso-inställningen.
Det bör du ändå göra eftersom en mätare behövs kalibreras med tiden.
Alltså om mätaren visar ett steg för mycket ställer du iso-talet ett steg högra (ex 100 -> 200).

Jag tycker att objernulf snurrar till det lite. F2 Photomic är den tidiga modellen och de två sista modellerna är AS och A. I dagligt tal kallas de för F2AS och F2A.

Men som steinick och objernulf säger så krävs det objektiv med gaffelkoppling (kärt barn har många namn) annars får du blända ned och mäta nedbländat.

Den absolut bästa F2-siten på hela webben ligger på MIR .
Det finns läsning för flera veckor där.

/Linus

ANNONS
Götaplatsens Foto