Annons

Nikon F3 vs FM3A

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
För och nackdelar med resp modell?

Vilken skulle du välja (eller har valt) och varför?

Du kanske har båda två och vet i vilka situationer den ena eller andra är att föredra?

Du kanske har ägt båda två men valt bort en - varför i så fall?

Vad jag själv har läst mig till utan att ha praktisk erfarenhet av modellerna:

Fördel F3 (?): Finns HP sökare (jag är glasögonbärare) och man ser allt i sökaren som kommer på filmen.

Fördel FM3A (?): De helmekaniska tiderna vid manuell inställning och dess kompakthet. Ny modell vilket medför att man kan köpa ett helt "fräscht" ex och har säker tillgång till reservdelar.

Men hur är det med andra saker? Kvaliteten, den något annorlunda balansen i den centrumvägda mätningen + övrigt jag kanske inte ens tänkt på??
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
F3:an har en riktigt snabb motor, MD-4. Vill du köra blixt är nog FM3 snäppet bättre; den har blixtsko ovanpå sökaren. Vill du ha det på F3 måste du skaffa en F3P. Annars får du skaffa en adapter och montera blixten på återspolningsvredet. FM3 klarar standard TTL oxå. Tror jag har testat det på F3, det ska gå men är lite knöligt.
Jag är heldigital nu, men har kvar min gamla F3P med ett manuellt 20/2.8. De säljer jag aldrig, en mycket trevlig kamera. Min favorit bland 35mm.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Båda två är stabila konstruktioner men skulle jag välja blir det en F3HP. Varför?

Jo, därför att:
*Jag är också glasögonbärare, jag har testat F3Hp mot FM2/FE2 och sökaren är mycket, mycket lättare att se i F3an. En otrolig skillnad! Om du letar lite bland annonserna kanske du hittar den där en FM3A annonseras ut som "klantigt felköp, helt fel kamera för den med glasögon"!
*Båda modellerna har batteriförsedd ljusmätare, och även F3 fungerar utan batteri, dock bara med 1/60s (eller 1/80, minns inte) slutartid.
*Även om FM3A är en nyare kamera tror jag inte att reservdelarna tar slut till F3an på länge än! Den producerades i många herrans år och gick ur programmet för bara några år sedan. F3 började produceras 1980 (F3HP 1982) och fanns i sortimentet i nästan 20 år!
 

Spunken

Aktiv medlem
Både F3 och FM3A har motorframdragare (MD4 och MD12 respektive, båda ligger på ~3fps.

Förutom fördelar/nackdelar som nämnts har FM3A
bländarprioritet. F3 görs inte längre men kan
hittas begagnad hyfsat lätt. FM3An är den
enda FM-modellen som fortfarande produceras men
den är _svindyr_. 7000-8000kr.

Själv har jag vanliga FM (producerades 1977-81) och den är helt strålande och kan hittas för runt 3000kr. Fast är man ute efter en Nikon för MF-objektiv så är F4 (med diverse batteripack) enligt utsago den bästa kameran. Säljs på adorama.com för typ 5000kr, i Sverige för ~8000kr.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Spunken skrev:
Både F3 och FM3A har motorframdragare (MD4 och MD12 respektive, båda ligger på ~3fps.
Nja, en sanning med modifikation; MD-4 är betydligt snabbare om man har ackarna som hör till. Kan inte svära på det, men 6bps är nog den hastigheten man uppnår. Med vanliga AA blir den långsammare. Däremot är det nog svårt att få tag på fräscha ackar idag.
Sedan har MD4 filmåterspolning vilket MD12 saknar.
 

Pongu

Aktiv medlem
F3 har också bländarprioritet. Gediget byggd kamera med spegeluppfällning till skillnad från FM3A. Köp FM3A om du ska köra blixt, annars skulle jag valt en F3 i titan för samma pris.

/Pontus
 

Rolhja

Ny medlem
Har en F3 HP som hängt med sen början av 80-talet utan ett enda fel trots flera tusen exponeringar.Med MD4-an på blir den så där härligt tung som jag vill att en riktig kamera ska vara. F3-an måste vara den bästa kamera som gjorts. Har även en Canon EOS 300W och den är rena motsatsen till F3-an vad gäller vikten.

Enda nackdelen är möjligen den att stativgängan sitter i ena änden av motorn
 

mdesnica

Aktiv medlem
FM3A, har väl spegeluppfällning i samband med självutlösaren?
Brukar själv använda detta vid slutartider mellan 1 s och 1/60.
Man behöver bara dra den steglösa självutlösaren till nån sekund, tex.





Pongu skrev:
F3 har också bländarprioritet. Gediget byggd kamera med spegeluppfällning till skillnad från FM3A. Köp FM3A om du ska köra blixt, annars skulle jag valt en F3 i titan för samma pris.

/Pontus
 

Pongu

Aktiv medlem
mdesnica skrev:
FM3A, har väl spegeluppfällning i samband med självutlösaren?
Brukar själv använda detta vid slutartider mellan 1 s och 1/60.
Man behöver bara dra den steglösa självutlösaren till nån sekund, tex.
Jo, det stämmer, men det är inte "riktig" spegeluppfällning. Det kan fungera som substitut, men man kan inte bestämma exakt när man ska ta bilden och jag är lite misstänksam mot vibrationerna från självutlösaren...

/Pontus
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Kan bara meddela att slutaren och spegeln låter ungefär lika mycket (på FM3An alltså). Om det sedan går att härleda direkt till hur mycket vibrationer dom skapar vet jag inte.
 
ANNONS