Annons

Nikon F5 vs Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag äger både en F5 och en D3 vore det kul att göra motsvarande jämförelse. Frågan är bara vad man ska använda för film, och hur och var den ska framkallas och skrivas ut för bästa resultat.

I något mer sansade format än exemplet ska jag nog tillägga :)

/afe

Är kriget mellan film och digitalt avgjort nu då ?
Nä. För det första verkar det inte helt seriöst att använda ISO 400-film till att göra en 17 m-förstoring, för det andra bör du för en rättvis jämförelse använda optik och kemi hela vägen och alltså inte skanna filmen. För det tredje var det redan avgjort i praktiken.

Om man nu ens kan avgöra något av filmen är tveksamt, men av vad jag ser så föredrar jag faktiskt filmbilden. Den må ha lägre upplösning och allt sånt, men den ser bättre ut i mina ögon.
Det vore kul att se en vettigare jämförelse med inscanning så att man kan kika på filerna själv.

Vilka mäktiga förstoringar! Detta om något visar hur stora förstoringar det är möjligt att göra med 12 Mp :).

Intressant slutsats de drog också.
Visar det också vilka förstoringar man kan göra med småbildsfilm med eller skulle det inte gå att göra en dubbel så stor bild med bara 6 MP?

Hur hade det blivit med ISO-50 film? Kornen har ju en viss tendens att bli större ju högre ISO och något säger mig att det sker i större takt än vad bruset ökar på D700.

Hur scannades bilderna in? Testar de scannern eller filmen?
Kameran är definitivt inte det de testar i alla fall vad gäller den analoga.

De som läser Ken Rockwells sida, jag vet att det finns en del åsikter om honom, har sett hans jämförelser mellan scannade bilder och bilder från digitalkameror. Den scannade filmen ser normalt sett bättre ut, för att inte tala om hanteringen av högdagrar som är på väg att frätas ut. Vidare har han ju helt rätt i att ur filmen går det nästan alltid att hämta mer när tekniken blir bättre, medan en digital bild har en viss upplösning.

(Nej, jag plåtar inte analog. Det är otroligt länge sedan.. Jag är väl för slö och har inte lust att betala framkallning alternativt stå och slabba i badrummet. Tanken har dock slagit mig att köpa ett beggat analogt Nikonhus som komplement. Det är ju inte så värst störande dyrt...

De som läser Ken Rockwells sida, jag vet att det finns en del åsikter om honom, har sett hans jämförelser mellan scannade bilder och bilder från digitalkameror. Den scannade filmen ser normalt sett bättre ut, för att inte tala om hanteringen av högdagrar som är på väg att frätas ut. Vidare har han ju helt rätt i att ur filmen går det nästan alltid att hämta mer när tekniken blir bättre, medan en digital bild har en viss upplösning.
Har för mig att hans analoga bilder är tagna med en mellanformatskamera.

Tanken har dock slagit mig att köpa ett beggat analogt Nikonhus som komplement. Det är ju inte så värst störande dyrt...

Tittade på tradera 2800:- för en F5:a. Har lekt med tanken att köpa Nikons alla ensiffriga F, F2, F3.osv bara för att de är så coola, men man måste ju prioritera lite smartare än så säger min fru. :)

Ja, mitt råd är att du skall ha lika många Nikon SLR som fruar...

Hmm är inte det olagligt?
(För du kan väl ändå inte mena bara EN (1st) SLR!!!!)

Skämt åt sidan, skulle vilja ha en lite modernare SLR typiskt F100 eller F5, F6 (fast den är för dyr) som komplement till min FE som jag har för nostalgitrippar.

Har en 301 & en 801:a oxo men de följde med objektiv jag ville ha och väntar bara på att en ny ägare skall uppenbara sig så de räknas inte riktigt hoppas jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto