Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon F65 och filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Flickvännen köpte analog Nikon idag. Nyss läste jag igenom manualen och fann att man är tvungen att använda film som är DX-märkt. Annars antar kameran att ISO > 100. Har inte hittat någon film på marknaden som är märkt på det viset. Var finner man någon?

Jag trodde att i princip all film var DX märkt idag.

Jag har DX märkt en egenhändigt rullad filmrulle genom att limma på foliebitar i rätt mönster. Det fungerade utan problem.

Vilket märke är det på filmen? Sågott som all film är DX-märkt (Adox tror jag har en svartvit som inte är det) så det kanske bara är så att dom tagit bort DX-märket från förpackningen?

Fujis superiafilmer är garanterat DX-märkta. Kollade på en av mina Superia Reala-filmer och DX-märket sitter på "baksidan" vilket gör att det inte syns på bilden från Cyberphoto.

DX märkningen är dom svarta och blanka fälten på filmrullen som kameran läser av för att bestämma ISO.
Den finns på alla filmer i dag, är svårare att hitta en film utan kodning än med.

ANNONS
Götaplatsens Foto