Annons

Nikon F80?

Produkter
(logga in för att koppla)

therese

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på att köpa en ny systemkamera,men eftersom jag inte kan ngt om kameror så tänkte jag kolla om det är nån som har ngt bra tips!
Jag har tittat lite på Nikon F80,är den bra? Vilka funktioner ska jag leta efter?
Jag vill kunna ta porträtt,dokumäntär,ev sport bilder...dvs det mesta!

Skulle vara jättesnällt om nån kunde hjälpa mig!

Tack på förhand

/Therese

F80 är jättebra. Den enda nackdelen ur mitt perspektiv är att den inte mäter med gamla manuella objektiv. Om du inte kommer att använda sådana så är F80 ett kanonval.

Nu kommer förstås alla andra märkens representanter att göra allt för att du skall välja en PenCanMinolta istället, och det kan du mycket väl göra. Har du inte grävt ner pengar i objektiv så tycker jag inte att det spelar någon som helst roll vad man väljer för märke. Gå och känn på kamerorna från de fyra stora i din prisklass och välj den som känns bäst.

Det är inte kameran som tar bilden. Inte objektivet heller, utan fotografen. Men objektivet är i alla fall viktigare än kameran. Så se till att du köper ett vettigt objektiv. Hellre en F65 och ett Nikkor 28-105 eller en Sigma 28-70/2.8 än en F80 med det billigaste 28-80 objektivet. Det mår både du och bilderna bättre av.

Re: Nikon F80?

Jag vill verkligen slå ett slag för Nikon F80. Men! Det finns nackdelar såväl som fördelar.

Nackdelarna är att kameran är i plast vilket jag personligen inte är så förtjust i. Plast är ömtåligt och inte lika slagkraftigt som metall. Fördelen med detta är att kameran är lätt. (Bra på resor). Det finns ett batterigrepp man kan köpa till för att få bättre balans i huset när man använder stora å tunga linser. Detta batterigrepp är också i plast vilket inte inger någon större kvalitékänsla, men, det är bra att ha eftersom man då matar kameran med vanliga ficklampsbatterier vilket blir billigare än att köpa lithium-batterier för 80:- stycket. Motorn är inte heller särskilt snabb, ca 2,5 bild i sekunden vilket är ett hinder om man fotograferar idrott.

Fördelarna med kameran är att bilderna blir oerhört väl exponerade. Ljusmätningen i F80 är samma som i F100 (Tio-segmenterad matrismätning) vilken är oerhört träffsäker. Kameran är tyst och rasslar inte lika mycket som andra kan göra och du har också en inbyggd blixt vilket kan vara bra att ha. (Ja, jag vet att vissa spyr galla över dess korta räckvidd).

Om du vill satsa seriöst på foto hade jag definitivt köpt en F80 just för att den är så prisvärd som den är. Jag tycker att F80 är en fullfjädrad kamera med stor potential, men ibland önskar jag att jag hade haft snabbare autofocus och snabbare filmmatning.

Ska du köpa kameran i paket ska du för GUDS skull till att du får ett riktigt Nikon-objektiv! Om jag hade varit du hade jag inte skaffat kameran med ett Sigma-objektiv. Det är ungefär som att skaffa sig en Mercedes eller BMW med motor från LADA.. Har haft enbart negativa upplevelser med Sigmas objektiv (även om det finns undantag som det senaste 100-300mm f/4 EX för 13000:).

Tack!

Tack så mycket för svaren! Jag tror att jag ska gå och titta hos fotohandlaren, men det känns som om jag har bestämt mig.

Tack igen
/Tess

Re: Re: Nikon F80?

Macracantha skrev:
Nackdelarna är att kameran är i plast vilket jag personligen inte är så förtjust i. Plast är ömtåligt och inte lika slagkraftigt som metall. Fördelen med detta är att kameran är lätt. (Bra på resor). Det finns ett batterigrepp man kan köpa till för att få bättre balans i huset när man använder stora å tunga linser. Detta batterigrepp är också i plast vilket inte inger någon större kvalitékänsla, men, det är bra att ha eftersom man då matar kameran med vanliga ficklampsbatterier vilket blir billigare än att köpa lithium-batterier för 80:- stycket.

Plast, eller komposit håller enastående bra, min F80 har varit i golvet ett antal gånger. Men jag kan hålla med om att det vid första anblick känns "plasten" lite bräcklig. Stommen är ju trotts allt av metall så den stagar väl upp kameran en del.
Men EOS 300 har ju till och med komposit till objektivfattningen och det verkar ju också hålla. "Plast" är ett underskattat material, helt klart.

Hoppas du blev nöjd med ditt val, jag har aldrig ångrat mig i alla fall! F80 är kanon för dom pengarna, men visst har den några brister den också...

/Andreas

Nikon F80
Canon EOS 30/33
Minolta Dynax 7

Det är mina tips om du vill köpa en ny kamera i den prisklassen. Då får du mycket för pengarna!
Många klagar på plast, vilket jag kan förstå om man använder kameran mycket och i situationer där den ofrånkomligt utsätts för stötar jämt och ständigt. Men för den "normale" användaren hävdar jag att plastbyggen är fullt tillräckliga. Däremot är det väl en annan sak rent känslomässigt att hålla i och handskas med ett hus i aluminium jämfört med ett i plast. Själv valde jag att införskaffa en rejäl pjäs, men skulle helt klart kunna tänka mig en EOS 33 som ett extra hus.

Så du lär nog bli ganska nöjd med ditt val av en Nikon F80! :=)

Tänkte bara påpeka att frågan är över två år gammal... men ändå bra svar som de som söker i arkivet kan ha nytta av :)

ANNONS
Götaplatsens Foto