Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej

Har just köpt en F90X begagnad men som ser ut att vara i stort sett oanvänd.... Finns det mot förmodan någon stans i menysystemet en "räknare" så man kan se hur mycket kameran har använts??

Tacksam för info, manual följde tyvärr inte med men har man en massa Nikonkameror så är det mesta ju ganska intuitivt.

Jon

Har haft och har en likadan.
Går inte veta hur många bilder.
Men du har en jäkla bra kamera i den där.
Torde väl ha varit billig numer också.
Så när den kreperar om 20 år så kan du köpa min.:)

Mvh/-Anders

Eller så här var det tror jag.
Att F90X sparar en eponeringshistoria men som bara nikonverkstan kan se och inte vi vanliga typer.
-Anders

Om jag minns rätt så är det till ock med så att vi vanliga kunde få ut exponeringsinformation för de senaste XX rullarna (om jag minns rätt så är det i storleksordningen 5-10 rullar). För detta krävs en speciell sladd och en Casio organizer med rätt programvara. (Jag tror i alla fall att det var en Casio som man skulle ha) Detta är inte vad jag förstår en vanlig PC utan en typ "handdator" med eget operativsystem. Nikon hade en speciell programvara att köpa som kunde hämta ut informationen från kameran.

Om jag inte minns alldeles galet nu så kunde man också anpassa vissa inställningar i kameran via datorn.

Thomas

Jag letade upp manualen till min F90X och måste rätta mig själv lite.

Det man behöver är en Sharp Electronic Organizer och "Nikon datalänksystemet med IC kort AC-2E". (Det är nog sant att det inte kan ha varit många förutom rena kameratekniker som hade dessa grejor).

Vad man bl a kan ställa in är:
- den längsta slutartiden som kameran använder tillsammans med blixt.
- Man kan välja "Bulb" eller "Time" som inställning för långa exponeringar.
- Troligen kan man välja självutlösarens gångtid, men där är texten plötsligt på spanska i min manual så jag är lite osäker.
- Man kan välja om man ska rotera kommandoratten medsols eller motsols för att öka eller minska exponeringstiden.
- Koppla på eller av ljudsignaler.
- Ändra den kurva som exponeringen följer i automatiklägen.

- En intressant finess; man kan avläsa exponeringsvärdet för centrumvägd mätning samtidigt som kameran är inställd på matrixmätning.

Men hur många filmrullars information kameran kan lagra hittar jag inte.

Thomas

Nu har jag slutat med analog.
Men jag ser upp på hyllan där min F90X står.
Kanske 4000 exponerinar som alla tagit mig till himlen.
En helt fantastisk kamera.
Än har jag inte hittat motsvarigheten i det digitala nikonsystemet.
Även om det närmar sig.
Om din F90X går sönder får du min gratis.
Möjligen frakten.
Då vill jag ha din i gengäld utan yttre skador.
Eller åtminstone vanligt använd.
Du har en av de bästa kameror som Nikon någonsin tillverkat.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Nu har jag slutat med analog.
Men jag ser upp på hyllan där min F90X står.
Kanske 4000 exponerinar som alla tagit mig till himlen.
En helt fantastisk kamera.
Än har jag inte hittat motsvarigheten i det digitala nikonsystemet.
Även om det närmar sig.
Om din F90X går sönder får du min gratis.
Möjligen frakten.
Då vill jag ha din i gengäld utan yttre skador.
Eller åtminstone vanligt använd.
Du har en av de bästa kameror som Nikon någonsin tillverkat.
Mvh/-Anders
Ja det var/är en verkligt fin kamera. Banbrytande på sin tid, den första med riktigt snabb och intelligent autofocus. Den hade dessutom ett riktigt bra batterigrepp. Betydligt bättre kameraanpassat än dagens Brio-liknande plastbitar. Slutaren var faktiskt inte specad för mer än 50000 exponeringar, men den fanns i många proffsfotografers kameraväska. Jag vet att Foto gjorde en jämförelse mellan F90x och Canon EOS 1N. EOS-kameran hade snabbare serietagning men sett till procenten fick F90x fler skarpa bilder vid fotografering av rörliga motiv. En riktig klassisk juvel. Den går nog till historien som en av de riktiga arbetshästarna i Nikons line up. F100 var också en fin kamera men den fick av naturliga skäl en kortare livslängd.

Tack för all input!

Hej

Tack för all input,

Det tycks klarlagt att man kan få ut viss info om de sista omgångarna rullar med hjälp av databakstycket men inte totalt antal rullar/foton som jag var ute efter.

Jag kan bara efter några testrullar hålla med de av er som lovordat F90X! Jag kör D80 normalt och har mina gamla EM, FM2 och Nikormat Ftn kvar som jag växte upp med men F90X har skapat ett uppsving i mitt filmfotograferande och till och med börjat konkurrera med min kära gamla Yaschica CC som ibland får hänga med på axeln. Det enda jag inte riktigt gillar är den höga ljudnivån när man trycker av men att sätta på gamla manuella Ai-objektiv och Serie E-objektiv och sedan använda bländarstyrd automatik eller för den delen manualla inställningar är en fröjd!

Den lär nu användas en hel del framöver....
Tack för tips!

Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto