Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FF system jfr Canon FF?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Jag är sugen att byta till fullformat. Jag har idag Canons APS-C med iof trevlig optik. speciellt 17-55 2.8 IS.
Men jag har inga EF-objektiv för fullformat så fältet ligger egentligen helt öppet (eller hur?)

Jag gillar Nikons innovationstakt bättre än Canons, och jag har upplevt att Nikons hus har get mer "bang for the buck" på senaste tiden.

Min fråga är egentligen hur står sig objektivsamlingarna jämfört mot varandra i både pris, kvalite och mångfald?

//O

Generellt brukar Canons telen betraktas som bättre (och dom har dessutom fler varianter) medan Nikons vidvinklar är lite bättre än Canons. Har dock ingen egen erfarenhet av Nikon. Jag valde Canon som nybörjare för att dom hade te x 70-200/4, 100-400/4,5-5,6 och 400-5,6.

Gå och kläm på dem. Jag gillar Nikons grepp och handhavande bättre än Canons, t.ex. står jag inte ut med att ha främre inmatningshjulet ovanför avtryckaren.

Bildkvalitémässigt lär det bli ganska jämnt, Canon har sina fördelar och Nikon sina.

Jag valde att byta till Nikon. Körde Canon sedan jag började med foto för mer än 20år sedan och det var precis de faktorer du är inne på som avgjorde. Bang 4 the buck och utvecklingen. Just nu känns det som Nikon leder och Canon försöker hänga på.

Jämförde att köpa en 1Dx och uppgradera 24-70n och 70-200n. Det skulle bli nästan 25 000 extra mot den D4 och samma optiker jag nu köpte. Har också svårt att förstå varför en blixt skall vara dubbelt så dyr från Canon bara för att den har radiosynk.

Har inte hunnit köra så mycket med sakerna, får 24-70n i morgon så då blir det mer. Enda jag hittat och retar mig lite på är att bajonetten är åt fel håll. Det är inte logiskt att skruva loss något med-urs när alla gängor normalt är tvärt om. Sedan hade de gärna fått skicka med en bra RAW konverterare. Har provat lite lightroom och där är DPP överlägset. Skall prova Capture NX2, förhoppningsvis är det jämförbart.

ANNONS
Götaplatsens Foto