Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon "my picturetown"

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det fler än jag som fått ett mail om Nikon my picturetown, ska tydligen vara från Nikon, de har en Nikonlogga och lottar ut Coolpix-kameror men mailadressen har inget med Nikon att göra och det känns lite suspekt....

Nu tänker jag inte använda det ändå, men skulle det vara något lurt kan det ju vara bra att veta.

När jag klickade på "unsubsrcibe" så kom jag till nikoneurope-en.custhelp.com , så det är kanske ett riktigt mejl från Nikon? I dessa dagar så kan man inte vara helt säker på att det inte är nåt lurt.

jag för över bilder från Nikon Transfer och då kan man direkt därifrån lägga upp bilder i Picturetown, så det har med Nikon att göra!

Ok!

Jaja, det var ju gott att höra :)

Men att man kan klicka på en annan länk i mailet och komma till Nikon sida behöver ju inte betyda att det är Nikon som ligger bakom det, de kan u ha lagt in den länken för att lugna folk...

Jag fick ett mail angående MSN Messenger som utan tvekan var phishing eftersom jag var tvungen att ladda ner en uppdatering och en massa grejer, enligt hemsidan fanns det ingen ny version ute. Hur som helst, de hade lagt in en länk till systemkraven för MSN på Microsofts hemsida.

Vet inget om detta men tycker det är skönt att se att folk faktiskt är uppmärksamma och tänker efter före :)

Och som det sägs, bara för att en av länkarna i mailet går till en nikon sida så betyder inte det någonting.

Det är helt lugnt. Vid kameraköpet fick jag info om Picturetown i tryckt form från Nikon i kartongen. Om det hade varit skumt så är de grymt skickliga som kan hacka sig in i de guldiga kartongerna. :)

När jag klickade på "unsubsrcibe" så kom jag till nikoneurope-en.custhelp.com , så det är kanske ett riktigt mejl från Nikon? I dessa dagar så kan man inte vara helt säker på att det inte är nåt lurt.

hmm borde det inte vara custhelp-en.nikoneurope.com om det var riktigt.

custhelp.com domänen behöver ju inte vara nikons. Den är faktiskt registrerad enligt nedan:

Whois Server Version 2.0

Domain names in the .com and .net domains can now be registered
with many different competing registrars. Go to http://www.internic.net
for detailed information.

Domain Name: CUSTHELP.COM
Registrar: NETWORK SOLUTIONS, LLC.
Whois Server: whois.networksolutions.com
Referral URL: http://www.networksolutions.com
Name Server: DNSNJ01.RIGHTNOWTECH.COM
Name Server: DNSSC01.RIGHTNOWTECH.COM
Name Server: DNSSC02.RIGHTNOWTECH.COM
Name Server: EDNSBZ01.RIGHTNOWTECH.COM
Status: clientTransferProhibited
Updated Date: 07-jan-2008
Creation Date: 22-jan-1999
Expiration Date: 22-jan-2013

Har nu letat runt lite på nikons site och det verkar faktiskt som om det är nikon som står bakom domänen. Man kommer dit på supportlänkarna.

M

Senast ändrad:
Det är helt lugnt. Vid kameraköpet fick jag info om Picturetown i tryckt form från Nikon i kartongen. Om det hade varit skumt så är de grymt skickliga som kan hacka sig in i de guldiga kartongerna. :)

Man måste inte hacka en nikonkarton för att göra ett mail som det står att det kommer från nikon.. better safe than sorry :)

Man måste inte hacka en nikonkarton för att göra ett mail som det står att det kommer från nikon.. better safe than sorry :)

HeHe Nej det förstås... Jag tolkade det som att frågan var om Picturetown var en Nikon-grej, och det är det ju. Mailet å andra sidan kan vara hur skumt som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto