Annons

Nikon Nikkor AF 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

ulan

Avslutat medlemskap
Två frågor:

Visst funkar detta på en D50?
Visst är runt 1000:- ett rimligt pris för ett i gott skick?

Det funkar bra. 1000 kr låter dock lite dyrt när ett nytt med garanti bara kostar 1295 kr. Då får du också garanterat den senaste versionen med den bästa fokusringen och den uppdaterade antireflexbehandlingen.

jimh skrev:
Det funkar bra. 1000 kr låter dock lite dyrt när ett nytt med garanti bara kostar 1295 kr. Då får du också garanterat den senaste versionen med den bästa fokusringen och den uppdaterade antireflexbehandlingen.
På vilket sätt är focusringen bättre på de nyare versionerna. Är skillnaden markant.

Jag skulle aldrig köpa ett begagnat objektiv om skillanden var 270 kr gentemot ett nytt.

paul innergård skrev:
På vilket sätt är focusringen bättre på de nyare versionerna. Är skillnaden markant.
Det är ingen markant skillnad mellan nuvarande (50/1,8D) och förra modellen. Mest kosmetiskt. Det är dock större skillnad om man jämför med den första varianten från åttiotalet. Den har ju den smala ringen i hårdplast som är lite pillig.

jimh skrev:
Det är ingen markant skillnad mellan nuvarande (50/1,8D) och förra modellen. Mest kosmetiskt. Det är dock större skillnad om man jämför med den första varianten från åttiotalet. Den har ju den smala ringen i hårdplast som är lite pillig.
OK då fattar jag. Har haft ett flertal senaste åren och inte kunnat märka någon skillnad i utförande.

Jag går själv i tankarna om att staffa detta objektiv. Dock så är jag osäker hur bra kvalitet det är på det. Den nya modellen 1,8D är väl av plast men får istället bättre ljusmätning (därav D:et) medan köper man ett beg, får man ju det i metall men med "sämre" ljusmätning.

Hur ska man resonera tycker ni?

Plast? Alla varianter har liknande utförande med bajonett i mässing och skal i plast. Den nyaste varianten är bäst på alla sätt.

Jag undrar om du inte tänker på Canons motsvarighet, där verkar den nyare varianten vara den sämre.

jimh skrev:

Tackar!
Hade nån stans i huvet att det kostade mer, blir nog ett nytt istället.

jag är också sugen på ett sådant objektiv men passar det på analoga nikon typ f-601.

jag har också en dum fråga. kan man sätta på ett sådant objektiv på en analog canon med en adapter eller liknande.

vart kan man få tag på denna adapter och vilken model är det på den. är skilnaden fruktansvärd.

Efter att du komponerat och fokuserat så måste du blända ner objektivet manuellt till tagningsbländare innan du mäter ljus och fotograferar. Det finns många trådar om det och vilka adaptrar som gäller, det är utanför ämnet i den här tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto