Annons

Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G VR vs. Tamron AF SP 90/2,8 Di

Produkter
(logga in för att koppla)

highmore

Medlem
Jag har en D60 m 18-55 VR objektiv och tänkte uppdatera med ett fast objektiv. Tanken är att fota mestadels en del växter och djur och jag vill därför ha lite brännvidd. Frågan är nu hur viktigt det är med skakreducering. Har kollat på Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G VR och Tamron AF SP 90/2,8 Di som båda verkar vara fina objektiv. Nikon-linsen kostar ju lite mer men där får jag VR. Är det värt det? Vad säger ni fotokunniga där ute? Eller finns det något annat objektiv som jag missat som kan vara värt att kolla in. Smärtgränsen går väl runt 7000-8000.

Tokina

Jag har en D60 m 18-55 VR objektiv och tänkte uppdatera med ett fast objektiv. Tanken är att fota mestadels en del växter och djur och jag vill därför ha lite brännvidd. Frågan är nu hur viktigt det är med skakreducering. Har kollat på Nikon Nikkor AF-S 105/2,8 G VR och Tamron AF SP 90/2,8 Di som båda verkar vara fina objektiv. Nikon-linsen kostar ju lite mer men där får jag VR. Är det värt det? Vad säger ni fotokunniga där ute? Eller finns det något annat objektiv som jag missat som kan vara värt att kolla in. Smärtgränsen går väl runt 7000-8000.

Jag skulle rekomendera Tokinas 100mm macro. Jag har precis införskaffat ett och är f.d ägare till både Tamron 90 och 105 vr. Jag tycker tokinalinsen är snäppet vassare än båda, men autofokus är betydligt vassare i Nikonlinsen. Sigmas 150 har jag också haft och den är oerhört bra om du får tag i ett bra ex. Lycka till m.vh //Johan:)

Tack för tipsen! Jag kanske var lite otydlig i min fråga, men jag undrade särskilt om VR i ett runt 100 mm makro-objektiv. Kommer ju som sagt bli mycket utefotograferande i ordentligt ljus. Kanske inte behöver lägga de extra pengarna för att få ett VR-objektiv då?

Ljusstrka viktigast

Jag upplever motivets rörlighet, utomhus när det blåser, som det största problemet. Mot detta finns inget stativ, IS eller VR som hjälper. Det bästa är nog ljusstarka objektiv som ger korta slutartider.

Tänk dock på att tamron varianter blir nästan dubbelt så lång när du fokuserar. Vilket inte nikons motsvarighet blir.

ANNONS
Götaplatsens Foto