Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor Z 180-600/5,6-6,3 VR gör mig superirriterad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ingen idé att vi fortsätter gissningsleken förrän du laddar upp en råfil vi kan titta på eller visar dina inställningar i redigeringen.
Jag har just tittat på fågeln igen och gjort en varsammare redigering i RAW.
För att bli av med brus har jag tagit in bilden i Topaz.
Hittade fläckar i himlen som finns i kameran eller på objektivet så jag har fått städa lite där. Men noterar att en stor del av plastigheten minskat och som enda nackdel är färgen på himlen mycket ljusare men det är väl något jag får ta.
Eftersom mycket av det som irriterat mig antagligen sitter i kamerahuset har jag beställt en Z6iii så när den kommer hem och ljuset så tillåter kommer jag ta mig till Råstasjön för nya försök på fågelbilder.
Jag har redigerat lite med samma sätt med bilderna och fattar också att jag behöver titta mera på hur jag hanterar råfilerna.
Eftersom jag är inlärd på Photoshop tar jag bilderna från raw direkt dit. Tar hjälp både med Nic och Topaz o bildredigeringarna.
Tänk vad man kan bli "hemmablind" när man sitter och fixar med bilder!!

Bilagor

• Black-winged Kite flyger1alt.jpg
    1 MB · Visningar: 31
Jag har just tittat på fågeln igen och gjort en varsammare redigering i RAW.
För att bli av med brus har jag tagit in bilden i Topaz.
Hittade fläckar i himlen som finns i kameran eller på objektivet så jag har fått städa lite där. Men noterar att en stor del av plastigheten minskat och som enda nackdel är färgen på himlen mycket ljusare men det är väl något jag får ta.
Eftersom mycket av det som irriterat mig antagligen sitter i kamerahuset har jag beställt en Z6iii så när den kommer hem och ljuset så tillåter kommer jag ta mig till Råstasjön för nya försök på fågelbilder.
Jag har redigerat lite med samma sätt med bilderna och fattar också att jag behöver titta mera på hur jag hanterar råfilerna.
Eftersom jag är inlärd på Photoshop tar jag bilderna från raw direkt dit. Tar hjälp både med Nic och Topaz o bildredigeringarna.
Tänk vad man kan bli "hemmablind" när man sitter och fixar med bilder!!
Ser ju riktigt bra ut tycker jag. När du ska ställa in din kamera titta på några video som Steve Perry har gjort, det är många bra tips där hur man optimerar en Z6iii för fågel

Ser ju riktigt bra ut tycker jag. När du ska ställa in din kamera titta på några video som Steve Perry har gjort, det är många bra tips där hur man optimerar en Z6iii för fågel
Tack för tipset, jag ser med spänning fram emot att prova nya Z6iii!!
Troligen löser det köpet mina bekymmer som jag trodde kom från objektivet.

Jag köpte den på Fotosidan toppklassade Nikon Nikkor Z 180-600/5,6-6,3 VR som jag använder på mitt Nikon Z6ii hus.
Är inte nöjd med objektivet. Biderna blir lite utsmetade och ser Ai-genererade ut, detaljerna försvinner och den har ibland så extremt svårt att hitta skärpan att jag blir galen.
Frågan är ifall någon av Nikons Z100-400mm eller fasta Nikon Z400mm f4,5 funkar bättre?
Jag har varit i sydafrika och fotat djur och fåglar och fotar en del fåglar även hemma i sverige.

Åkte 2023 med ett 200-400m f4 jättetungt zoomobjektiv och var supernöjd med bilderna men gluggen är så tung att jag flera gånger klippte av överkant på djuren för att jag inte orkade hålla upp kameran när jag fotade. Då på ett D500-hus.
När autofokus slutade fungera i det objektivet köpte jag min Nikon Nikkor Z 180-600/5,6-6,3 VR till Z-huset.

Det vore väldigt dumt av mig att köpa ett alternativt teleobjektiv innan jag vet att det levererar bättre än det jag har nu, finns det någon med erfarenhet att dela med sig av???
Många olika vinklar i svaren, men en kan jag inte se. Vid fotografering med långa brännvidder tillkommer en miljöfaktor som kan ställa till det. Turbulens i luften. Utan att veta hur det var där du fotograferade så har jag själv erfarenhet av att det kan ge ett diffust och utsmetat intryck. Är fenomenent konstant, eller är det bara i vissa miljöer? Beskär du bilderna mycket? Ta och testa mitt på dagen en solig och torr vinterdag här hemma och se om du kan reproducera problemet, innan du dömer ut konfigurationen på möjligen felaktiga grunder.

Många olika vinklar i svaren, men en kan jag inte se. Vid fotografering med långa brännvidder tillkommer en miljöfaktor som kan ställa till det. Turbulens i luften. Utan att veta hur det var där du fotograferade så har jag själv erfarenhet av att det kan ge ett diffust och utsmetat intryck. Är fenomenent konstant, eller är det bara i vissa miljöer? Beskär du bilderna mycket? Ta och testa mitt på dagen en solig och torr vinterdag här hemma och se om du kan reproducera problemet, innan du dömer ut konfigurationen på möjligen felaktiga grunder.
Ja det är ju också en grej som kan ställa till det och som jag inte tänkt på! Tack för tipset!!

ANNONS
Götaplatsens Foto