Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon objektiv(som fattas? )
- Trådstartare J0cke
- Start datum
pareli
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Du offrar Nikon för två ynka mm? 12-24/4 DX finns ju.
Jo, men det behövs mer än 18 mm för interiörer. 15-36/4 skulle vara prefekt.
PMD
Aktiv medlem
Canon har tre tilt/skift-objektiv i EF-fattning. Alla är manuellt fokuserade.perstromgren skrev:
Finns det någon leverantör som har? Jag kan se flera problem med AF och annat i sammanhanget.
PMD
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Du offrar Nikon för två ynka mm? 12-24/4 DX finns ju.
Mer? 15 är väl snarare mindre än 18 ...Pär Eliaeson (pareli) svarade:
Jo, men det behövs mer än 18 mm för interiörer. 15-36/4 skulle vara prefekt.
magnus67
Aktiv medlem
Dessa finns ju:perstromgren skrev:
Finns det någon leverantör som har?
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Index.php?sArtId=2006
http://www.hartblei.com/lenses/general_info.htm
Jo, PC-Micro-Nikkor 85/2,8 får betraktas som modernt. Det är ett P-objektiv som alltså har elektronik och det var inte så många år sen det släpptes.Makten skrev:
för det finns väl inget TS-objektiv för FX heller, i modern tappning?
I övrigt är det väl tjugoåttan som finns kvar i sortimentet. Den saknar naturligtvis tilt och är kanske inte att betrakta som modern.
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Det finns Nikon gluggar i mellanklassen. Begagnad proffsoptik! De är så bra byggda att man kan ha dem i många år utan problem.
Men inga lätta telezoomar, där har de en enorm lucka. Jag kan betala för ett 80-200 AF-S, men jag är inte beredd att släpa på det.Fläsk-Tarzan skrev:
Det finns Nikon gluggar i mellanklassen. Begagnad proffsoptik! De är så bra byggda att man kan ha dem i många år utan problem.
Jag hajar inte att inte Sigma eller någon annan sett den luckan. Mellan sketna ljussvaga och oskarpa 70-300-varianter och fina ljusstarka tunga 70/80-200-varianter är det helt tomt. Det är bara Canon som har ett sånt objektiv, av alla tillverkare. Och som jag förstått det är det en storsäljare.
eon
Aktiv medlem
jimh skrev:
Men inga lätta telezoomar, där har de en enorm lucka. Jag kan betala för ett 80-200 AF-S, men jag är inte beredd att släpa på det.
Jag hajar inte att inte Sigma eller någon annan sett den luckan. Mellan sketna ljussvaga och oskarpa 70-300-varianter och fina ljusstarka tunga 70/80-200-varianter är det helt tomt. Det är bara Canon som har ett sånt objektiv, av alla tillverkare. Och som jag förstått det är det en storsäljare.
Nikkor AFS 70-300/4,5-5,6 VR är en bra kompromiss tycker jag. VR kompenserar för dålig ljusstyrka och upp till 200 mm är det riktigt bra bildkvalitet. Lite gedignare än tex 18-70 och 18-200.