Annons

Nikon oskäliga EU/Sverigepriser contra USA-priser

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Jag fotograferar fåglar och natur och vill därför komplettera mitt 70-200/2,8 VR med Kenko Pro 2X med ett 300/2,8 VR eller hellre med 200-400/4 VR. Jag tittqade då på vad Hegethorns, ScaninavienPhoto och Cyberfoto och jämförde med USA-priserna hos B&H. Jag jämförde de s.k. USA-varianterna eftersom de finns i lager.
I jämförelsen tog jag med 80-400/ 4,5-5,6 VR.
De svenska priserna är:US-dollarn beräknad till SEK 7:-
80-400 VR: 14.950 - 15.995 jfr B&H SEK 10.010:- = +49%
300/2,8VR: 40.650 - 41.595 jfr B&H SEK 30.800:- = +32%
200-400 VR: 59.250 - 61.995 jfr B&H SEK 35.700:- = +66% !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Om USA-priserna är 15-17% högre så ok med vår höga moms men varför resten?? Är det inte så att vi borde påtala detta för Nikon (säkert lika illa med canon). Inte kan det gynna kameraleverantörerna att vi åker till USA resp. importerar på olika sätt. Som påtalats i en tråd om USA-köp nyligen så utarmar vi de svenska äffärerna för de tunga grejerna på hemmaplan.
Synpunkter??
/Björn E.
 
I USA anges oftast priset utan skatt om jag inte minns fel, har inte varit i USA på länge, men då angavs nettopriset i butikerna vilket fick priset att stiga när man skulle betala.
 
Hi folks

Priserna är högre i Sverige (och oftast i Europa likaså) jämfört med Asien eller USA. Men så här pass stora skillnader brukar det inte vara i slutändan. Som Christofer skrev så borde du kolla om moms/VAT är med i USA priserna. Om du kan åka dit och handla så kan du alltid lyfta momsen före avresan hemmåt men du ska då (om du vill vara laglydig) betala svensk moms vid ankomsten till Sverige. Det är fullt möjligt att stunta i att göra så men då är ju inte priserna jämförbara eller hur.

Jag har handlat flera gånger från både HongKong och USA och prisnivån brukar hamna ca 10-15 % lägre när skatt och leveranskostnader är pålagda. Kan vara mycket på tex en 70-200.

Har du sån tur så att handlaren glömmer hur mycket varan kostar och uppger ett lägre belopp på deras exportdokument så är saken i en annan dager givetvis. Inte helt ovanligt i HongKong. Jag sparade 7500 kr på mitt 70-200 :)

Du måste också komma ihåg att ofta så ingår ingen världsgaranti i priserna från Asien utan garantin gäller bara i butiken där du köpt varan.


Enklast och bäst är oftast att köpa varan inom EU i ett land som har lägre moms än vad Sverige har. Du är garanterad EU garanti och betalar moms i försäljningslandet. (Gäller för länder inom EU)

Hur som helst så gäller prisskillnaderna för nästan alla varor. En jänkarbil kostar oftast bara hälften i USA jämfört med i Sverige

Mankan
 
Senast ändrad:
Om man beställer från USA för leverans till Sverige tillkommer en hel del:
- 25% moms
- 6% tull
- 2% kreditkortsavgift
- frakt (B&H tar $53 för ett objektiv)
- moms, tull och kreditkortsavgift på frakten

Dina exempel skulle ge att:
80-400VR kostar 14 030 kr vid din dörr (+7%)
300/2.8VR kostar 42 123 kr vid din dörr (-4%)
200-400VR kostar 48 750 kr vid din dörr (+22%)

Alltså; det är inte affärerna som är bovarna, det är momsen och tullen.

Om det i normala fall skall löna sig väsentligt att handla från USA så måste man hitta ett sätt att undvika moms och tull, t.ex. att handla över disk eller be någon plocka med grejer hem, vilket ju som vi alla vet, är olagligt ... ;)
 
Jag antar att den vanliga astråkiga diskussionen om pro/kontra privatimport inte är aktuell nu? Eller är det så att drevet snart drar igång igen utan att ursprungsfrågan någonsin besvaras? Det kommer hagla inlägg med matematiska formler och folk kommer att skriva förbi varandra i en aldrig tidigare skådad omfattning.

Redan nu är finns det två inlägg med felaktiga uppgifter om vad som gäller.
 
Istället för att köpa en 200-400 VR i sverige så gör du en shopingresa till USA och handlar den där. Lär ju gå att hitta en billigare weekendresa dit än de 66% som skiljer i pris.
 
Nummer 1: sales tax från B&H går ej att få tillbaka på flygplatsen.

Nummer 2: Frågan var varför det är billigare i usa, inte hur dyrt det blir om man tar hit det lagligt. Alltå tull, frakt och kreditkortsavgift ska inte räknas in.

bifogar en sån här:
 

Bilagor

  • whoco5.gif
    whoco5.gif
    2.1 KB · Visningar: 1,072
Priset bestäms av en massa olika faktorer. Positionering på marknaden utifrån konkurrens både från andra tillverkare och helt andra brancher är en viktig faktor som kan påverka flera av nedanstående steg:

1. Utpris från fabriken i Thailand till generalagent.

2. Tull när prylarna lastas av i hamnen.

3. Pris från generalagent ut till butik.

4. Butikens storlek, omsättning, lagerhållningskostander.

5. Rörliga kostnader för arbetskraft.

6. Moms, VAT, sales tax, ect.
 
violator skrev:
Istället för att köpa en 200-400 VR i sverige så gör du en shopingresa till USA och handlar den där. Lär ju gå att hitta en billigare weekendresa dit än de 66% som skiljer i pris.

Glöm inte att kolla upp den Judiska kalendern om du ska handla på B&H Photo så dom inte har stängt butiken.

Mvh
Fredrik
 
marooned skrev:
Jag antar att den vanliga astråkiga diskussionen om pro/kontra privatimport inte är aktuell nu? Eller är det så att drevet snart drar igång igen utan att ursprungsfrågan någonsin besvaras? Det kommer hagla inlägg med matematiska formler och folk kommer att skriva förbi varandra i en aldrig tidigare skådad omfattning.

Redan nu är finns det två inlägg med felaktiga uppgifter om vad som gäller.

Vaknat på fel sida idag eller?

Är du full eller? Om man ska jämföra något oavsett vad det är så måste man väl jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Klart att man ska jämföra vad en produkt kostar när den är hemma i köparens hem. Att den kostar 45 % mindre i bortre Mongoliet är helt ointressant för där kan jag inte använda den om jag bor i Sverige. Visst kan du räkna med de lokala USA priserna men då måste du även räkna in reskostnaderna och övriga kostnader om du väljer att vara laglig.

Om du väljer att föra in varan olagligt genom att inte betala moms är upp till dig. Men fortfarande så anser jag att ett pris ska jämföras på rätta grunder.


När jag var över senast så var det inga problem med att få "Tax Refund". Visserligen handlade jag inte på B & H utan i andra affärer.
 
Hur påverka Nikon, Canon m.fl. var frågan

Anledningen till denna tråd är det horibla i att vi i Sverige, bortsett från skillnaden i moms, skall behöva betala så mycket mer än i USA. Min tanke var att få igång en tråd med diskussion om hur vi kan påverka leverantörerna till en "rättvis" prissättning. Jag tror att ingen, inte ens skattemyndigheterna tjänar på de högre priserna eftersom de medför att många köp görs utanför Sverige utan momsinbetalning vid tullpassagen, etc..
FRÅGAN ÄR: HUR KAN VI PÅVERKA LEVERANTÖRERNAS PRISSÄTTNING i de olika leden i Sverige att få jämförbara priser?? Fotosidan med alla sina medlemmar idag, både professionella och amatörer på olika nivå, borde kunna vara en stark konsumentmakt
// Björn E.
Obs! Tråden skall inte handla om moms, smuggling, import etc.
 
Jag är varken full eller har vaknat på fel sida. Men jag har sett alltför många trådar spåra ur i identiska diskussioner om privatimport där faktafelen haglar och folk ska rätta varnadra och så blir det missförstånd etc.

Jag vet inte vilken skatt du har fått tillbaka, detta är iaf. saxat från B&H hemsida och är den enda skatten man betalar hos dem:

"Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home."

Frågan varför fotoprylar är dyra här, förutom den högre momsen. Jag har radat upp de viktigaste punkterna som påverkar priset på en vara. Skulle vilja se in diskussion kring detta för en gångs skull.
 

Bilagor

  • drink.gif
    drink.gif
    6.4 KB · Visningar: 822
...
Om USA-priserna är 15-17% högre så ok med vår höga moms men varför resten?? Är det inte så att vi borde påtala detta för Nikon (säkert lika illa med canon). ...
Synpunkter??
/Björn E.

Intressanta iaktagelser avseende skillanderna mellan priserna.

Personligen tror jag att priserna från en leverantör är ganska lika när de säljer till olika länder, jag menar då "leverantörs-priset".

Priset som konsumenterna sedan får betala skiljer ju en del och ibland riktigt mycket, både inom landet och mellan olika försäljare utomlands/inomlands.

Jag är ganska övertygad att den prisdifferens vi ser inte har så mycket att göra med leverantörens pris till de olika försäljarna.

Nu är det ju som att svära i kyrkan för många människor när jag påtalar att slutpriset är väldigt mycket beroende på "avgifter" ovanför leverantörs-priset...

Jag tror att det är svårt att motbevisa att inte enkel-beskattning, dubbel-beskattning och trippel-beskattning påverkar priset som konsumenterna får betala.

...
Obs! Tråden skall inte handla om moms, smuggling, import etc.
...
Om man även skall väga in den verklighet jag lever i när jag bor i Sverige så måste jag faktiskt nämna att för mig har priset jag betalar för en vara i Sverige STOR påverkan av skatt(er) och moms.
Jag har inte den möjligheten att ignorera dessa faktorer vad det gäller en varas pris.
Men då har jag ju å andra sidan räknat med hur det ser ut och vägen fram till att varan finns i min hand efter betalningen...

Jag var i höstas i USA och gjorde x antal inköp.
Köpte en Nikon D200 till 40% LÄGRE pris än i Sverige (dessutom med världsgaranti).
Köpte ett objektiv Nikon 24-120 VR för cirka 66% billigare än i Sverige.
Om du vill se/läsa om den tråden så kan du kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=67637
(Jag måste varna dig som är känslig för den verklighet jag lever i vad det avser skatt/moms, läsningen kan upplevas som besvärlig)

Intressant utveckling av denna tråd blir det nog ...

Mvh
Anders
 
Re: Hur påverka Nikon, Canon m.fl. var frågan

Scenic46 skrev:
Obs! Tråden skall inte handla om moms, smuggling, import etc.
Jo, till viss del ska den nog det, för visst utgör den svenska momsen en mycket stor del av prisskillnaden mellan länderna (runt 8% Sales Tax i New York, mot 25% moms i Sverige). Lägg sedan till kostnader för att ha anställd personal, och lite annat smått och gott, så minskar gapet ytterligare.

Sedan skall man ju komma ihåg att denna diskussion "alltid" är starkast i tider av svag dollar. Om du hade gjort jämförelserna för fyra år sedan, när 1USD=11SEK, så hade nog skillnaden krympt ihop en aning (eller två).

Sammantaget så finns det en hel del *kraftfulla* faktorer att ta hänsyn till i denna fråga: faktorer som i många fall ligger helt utanför Nikons och dess generalagenters kontroll. En personlig gissning är att Nikons prisskillnader ut till sina generalagenter mestadels består i "de vanliga skillnaderna" att stora marknader med stor konkurrens ges bättre priser, liksom återförsäljare som säljer mycket.
 
Re: Re: Nikon oskäliga EU/Sverigepriser contra USA-priser

andersgunnare skrev:
Köpte ett objektiv Nikon 24-120 VR för cirka 66% billigare än i Sverige.
Du köpte det för motsvarande 3573kr.
Skulle 24-120VR alltså kosta en bit över 10500:- i Sverige?
 
Re: Hur påverka Nikon, Canon m.fl. var frågan

Scenic46 skrev:
Anledningen till denna tråd är det horibla i att vi i Sverige, bortsett från skillnaden i moms, skall behöva betala så mycket mer än i USA.
Leverantörerna kanske egentligen håller samma priser och det högre slutpriset beror på allt som är dyrare (utöver momsen) här? I Sverige har vi en liten marknad, eget språk, egen valuta, starkt lagstadgat konsumentskydd och dyr arbetskraft. Allt detta gör att det rimligtvis kostar klart mer att sälja saker här än i USA.

Ingår det i ditt rättvisekrav att kameratillverkarna och därmed indirekt andra marknader skall subventionera Sverige? Är det i så fall rättvist?
 
Hi folks

Nu kan jag vara ute på djupt vatten för jag vet inte hur just fotoindustrin fungerar i Sverige eller Europa. Däremot har jag full koll på andra områden såsom pressar, kopiatorer etc. Borde inte skilja så mycket eftersom det finns en spelare som heter Canon och som finns i bägge lägren. Jag vet inte om just Canon fungerar på detta sätt men vi kan ta dom som ett exempel.

När det japanska huvudkontoret för Canon levererar produkter till USA så levererar dom till just Canon USA för vidaretransport till respektive återförsäljare. Finns givetvis undantag men det här är det vanligaste förfaringssättet. Inom Europa däremot så levererar fabriken/huvudkontoret till det Europeiska huvudkontoret som i sin tur levererar till Canon Sverige. Här har du det första påslaget. Ett extra led i distributionen som ska ha sina marginaler. Inom kopiator/press industrin så har Europa divisionen runt 20-25% i marginal på produkter och 50% på delar och förbrukningsartiklar. Här har du den första fördyringen.

Vi har generellt sett ett högre kostnadsläge för löner och skatter som är relaterat till anställd personal än vad tex USA har för arbetare som sköter denna typ av rullijans. Här är faktor nummer två.

Marknadsbedömningen är den sista faktorn. Canon gör en bedömning av vad marknaden tål. Marknadsvärdet av företaget och dess produkter samt en vägning av hur mycket kunderna är villiga att betala skiljer stort mellan olika länder. Faktor nummer 3. ett annorlunda exempel på detta är just bildindustrin. Bilarna är generellt sätt billigast (ex alla skatter) i Danmark inom EU beroende på att de har en av de högsta bekattningarna för fordon inom EU och har gjort bedömningen att marknaden inte tål fulla marginaler pga just den höga beskattningen. Om du köper en ny bil i Danmark (slipper skatt pga av export) och importerar den till Sverige så blir priset på gatan i Sverige bra mycket lägre även efter att du har betalt alla importavgifter och skatter i Sverige. Jag vet faktiskt inte varför du i detta fall kan välja att betala skatt i Sverige istället för i Danmark. Går inte med andra produkter mig veterligen.

Vi har en benägenhet i Sverige att sköta affärerna via distibutörer som oxå vill ha sin beskärda del av kakan i vinst. Finns många exempel på detta inom dataindustrin. Här har ett företag som Dell gjort tvärtom. Ett annat bra exempel på en prispressare är NetOnNet.

Några exempel på faktorer och led som gör att vi i Sverige ofta har ett högre pris för en vara även om momsen är borträknad. En annan är att EU har strafftullar på allt (nästan) som importeras och som inte tillverkas inom EU. Vet inte hur det fungerar med USA men det är väl tveksamt om det finns i Asien. Ytterligare faktor är just konsumentskyddet och Europagarantierna som en leveratör inte kan friskriva sig från

Observera att jag inte hänger ut Canon nu. Att jag rpkade använda just deras namn är bara en möjlighet.

Mankan
 
Senast ändrad:
Ännu en faktor att ta hänsyn till

Vad jag vet så görs många (kanske en förkrossande andel) av affärerna mellan länder upp i dollar. Det faktum att affären görs upp i USAs avluta ger dem en fördel, eftersom resten av världen (tex Sverige) måste ta hänsyn till att kronans värde mot dollarn kan både stiga och falla.

Det i sin tur leder till att importörerna i Sverige använder en högre dollarkurs än det som gäller vid tillfället de gör upp affären, för att gardera sig (1). Självklart slår ju denna högre kurs genom på priset till konsumenten.

Möjligen skulle Sverige kunna förbättra den situationen något genom att gå över till euron, och använda euron vid all internationell handel, men det är en annan diskussion.



(1) Ett exempel på hur en importör kan tänka: jag beställer 5000 av prylen X för tio dollar styck. Dollarn står just nu i sju kronor, så affären kommer att kosta mig 350 tusen, men innan prylarna levereras (och jag får fakturan) kan dollarn stiga till 8:50, så jag måste räkna med ett inköpspris på 425 tusen. Det blir 85 kronor styck, plus mitt påslag för att täcka mina omkostnader med personal och lager, plus moms. Jag säljer alltså prylen för 150 kronor till återförsäljarna, och om dollarn sjunker istället för att öka i värde ökar min vinst bara.
 
Re: Re: Re: Nikon oskäliga EU/Sverigepriser contra USA-priser

jorgene skrev:
Du köpte det för motsvarande 3573kr.
Skulle 24-120VR alltså kosta en bit över 10500:- i Sverige?


Oppps, tryckfel-Nils var visst framme.
Jag betalade omkring 3573 kr, pris på Scandinavianphoto ligger idag på 6750:-

Då blev mitt objektiv omkring 52.9% billigare.
Fel blev det men rätt blev det nogg u.

Tacck för din uppmärksamhet.

Rätt skall vara rätt.
Dvs mitt objektiv var cirka 52.9% billigare för mig.

Mvh
Anders
 
ANNONS