Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon P5100 vad är sanningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid det här laget kan vi väl säkert säga att det antingen är ISO 3200 (och lite klent exponerat, utan brusreducering i datorn) eller tillagt brus i efterbehandlingen.

Tack Lars.
Nu har jag fått bevis på att den tar fullvärdiga bilder. Då är det bara att vänta på att den behagar dyka upp då.

Daniel: Ett "lägga till brus och artefakter plug-in" borde inte sälja så bra :)

Patrik

chinerunner skrev:
Daniel: Ett "lägga till brus och artefakter plug-in" borde inte sälja så bra :)
Å, det finns fotografer och bilder för alla möjliga preferenser, eller följde du inte diskussionen om Assurs serie från Umeå?
P5100:an är nog ett bra köp oavsett.

Behaglig färghantering.
Dynamsika omfånget orkar inte med mörkaste tonerna.
Men dessa kan man ju alltid öka på till masiv svärta.

Ser bra ut.

Tack

Patrik

P5000 / P5100 är säkert ganska bra kameror, foruom den långsamma autofokusen.
Själv skulle jag sakna 28mm vidvinkeln, P50n har jag redan provat, men den höll tyvärr inte riktigt måttet.

Såvida inte Fuji F100fd blir riktigt lyckad köper jag en Ricoh GR digital för cirka 2000kr från Scandinavianphoto.
(Just nu är dem slut, men fick veta när jag ringde att fler var på väg in.)
Det enda jag inte riktigt gillar hos den är: att den för oljud vid fokusering, brusar och nt långa skrivtider för rawfiler.

GR2 skulle knappast vara fel men den är lite dyr och sen brusreduceringen som inte går att stänga av helt.

Idag hämtade jag den på Konsum.
Jag gjorde lite små försök att få fram sådant brus som tidigare i tråden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1277894.htm?set=mp
ISO 64

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1277902.htm?set=mp
ISO 400

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1277904.htm?set=mp
ISO 3200

Jag blev tvungen att ta en bild på en radio vid ISO 64, jag underexponerade den så hårt att den såg helt svart ut direkt från kameran, sedan drog jag alla tre pottarna i levels helt till vänster.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1277912.htm?set=mp

Först då kunde jag få fram megabruset som inte är sanningen om denna kamera.

MYTH BUSTED

Patrik

chinerunner skrev:
MYTH BUSTED
Jag som tyckte att 400-bilden är jävligt brusig. Som en skaplig systemkamera vid ISO 3200 ungefär.

Tillägg: Fast nu ser jag att du länkat till en bild som i det nya fönstret beskrivs som ISO 800.

Jo det är ISO 800 på den bilden.
Tiden har gått ut för att ändra i inlägget.

Jag försöker provocera fram brus i bilderna genom att välja svårbemästrade ljussituationer.

Patrik

Ingen ström i batteriet?

Jag har laddat batteriet 3 gånger men det är ändå tomt. Jag tänkte att dom hade skickat med ett dåligt batteri och tänkte gå och köpa ett annat på någon butik. Men då ser jag detta på en annan coolpix:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3258
Dom översta 2.

Är det istället coolpixarna som är trasiga och batterierna som är hela?

Har någon haft detta problem och funnit en lösning?

Patrik

chinerunner skrev:
Jag har laddat batteriet 3 gånger men det är ändå tomt. Jag tänkte att dom hade skickat med ett dåligt batteri och tänkte gå och köpa ett annat på någon butik. Men då ser jag detta på en annan coolpix:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3258
Dom översta 2.

Är det istället coolpixarna som är trasiga och batterierna som är hela?

Har någon haft detta problem och funnit en lösning?

Patrik
Detta känner jag igen, dock inte hos Coolpix modelerna, men hade för några år sen en HP M407(riktig budget model) som höll ca 100 bilder på 2 batterier. Men så hände det som nämns i recensonerna på Nikon kameran, att man kan ta 5-10 bilder, sen totaldör kameran. Testat en mängd batterier dock utan framgång, dör efter några bilder. Aldrig varit sån tidigare.

Ja vad fasen gör jag nu då?
Köper ett batteri för 400:- och så funkar det inte ändå, eller skickar kameran till Paris eller vart nu PixMania håller hus? :)

Så typiskt. Dom hade en "betala 200:- mer så får du en ny kamera om det är nåt fel på din, annars skickas den du köper på verkstad" vilket jag givetvis inte köpte till.

chinerunner skrev:
Ja vad fasen gör jag nu då?
Köper ett batteri för 400:- och så funkar det inte ändå, eller skickar kameran till Paris eller vart nu PixMania håller hus? :)

Så typiskt. Dom hade en "betala 200:- mer så får du en ny kamera om det är nåt fel på din, annars skickas den du köper på verkstad" vilket jag givetvis inte köpte till.

Besök en expert-butik och hör om du kan få prova med ett nytt batteri, men det kanske dem inte går med på.

Eller skicka in kameran plus medföljande batteri till Pixmania.

www.batteriexperten.com

Kunde skicka ett pirat åt mig för 188:- inklusive frakt.

Det var rätt billigt för att ta reda på om det är kameran som är trasig eller om det bara är batteriet.

Oginalbatteriet går på 395:- + frakt på tex cyberfoto. Det är lite dyrt för en funktionstest :)

Patrik

Jag laddar orginalbatteriet för sjätte gången innom ett dygn nu :)

Rekordet var 17 bilder tagna innan den dog.
Sämsta var nog 0, den dog när jag startade den.

Jag minns när Nikon var ett signum för "state of the art".

Men om det är batteriet som har en
"tappa i stengolv skada"
av nån likgiltig lagerarbetare som lagt ner det i kartongen ändå, så förlåter jag Nikon.

Vad är sanningen? hehe

Patrik

Jag har en 5100 på jobbet som skall få åka ballong på Nordpolen och fota moln från ovan. Jag valde den egentligen för att den har interval fotografering. På mitt kontor klarar den lite drygt 500 exponeringar på en laddning. På Nordpolen lär det bli mycket mindre. 17 låter dock lite lite. Lycka till med att klaga, men jag har inte hört så mycket bra om Pixmania i det avseendet. Hälsningar, Thorsten.

Det vore jätteroligt om du kunde fota den när den sitter monterad i korgen. Jag lovar att ge bra kritik på den bilden :)

Hittills då?

Jag kan ju skriva en ”så här långt in i handlingen rapport” trots att jag inte ens kan testa kameran ordentligt.

Det jag redan gillar väldigt mycket är att den har klassiska remfästen. Det vill säga att det sitter ett på varje kortsida så att kameran kan bäras runt halsen. Väl där hänger den perfekt ballanserad. Detta gör att den kommer följa med ut när stora tunga systemväskor blir kvar hemma.
Kameran är liten och charmig.
Metallhuset och de lite mer än vanligt påkostade knapparna ger en kvalitets känsla.
Greppet är för bra för att vara sant med tanke på kamerans storlek.
Tumplattan ger bra stöd och själva greppet låter fingrarna kröka sig runt på ett naturligt sätt.
Den skydds-plastbit som sitter i blixtskon hade jag bestämt mig för att kasta direkt jag fick min kamera. Men då hade jag inte förstått dess dubbelfunktion. Denna är nämligen avsett för vänsterhandens pekfingertopp. Detta gör greppet väl avvägt.
1:1 bildformatet (kvadratisk bild) gör mig lycklig trots att jag knappt kunnat ta några bilder ännu.
Detta är givetvis valbart. Det finns även klassiskt bildformat.
Svartvitt bildläge med mjukvarufilter motsvarande gul, orange, röd och grön är även det sådant som får mig att le. Jag känner det som att jag har StarTrek versionen av Rolleiflex när jag ser den kvadratiska sökarbilden med rutnätet påslaget.

Jag återkommer med mer testinfo när jag har fått igång maskinen :)

Givetvis får jag inte betalt av Nikon för de fina orden.
Kameran fungerar ju inte ens :)

Patrik

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto