Hittills då?
Jag kan ju skriva en ”så här långt in i handlingen rapport” trots att jag inte ens kan testa kameran ordentligt.
Det jag redan gillar väldigt mycket är att den har klassiska remfästen. Det vill säga att det sitter ett på varje kortsida så att kameran kan bäras runt halsen. Väl där hänger den perfekt ballanserad. Detta gör att den kommer följa med ut när stora tunga systemväskor blir kvar hemma.
Kameran är liten och charmig.
Metallhuset och de lite mer än vanligt påkostade knapparna ger en kvalitets känsla.
Greppet är för bra för att vara sant med tanke på kamerans storlek.
Tumplattan ger bra stöd och själva greppet låter fingrarna kröka sig runt på ett naturligt sätt.
Den skydds-plastbit som sitter i blixtskon hade jag bestämt mig för att kasta direkt jag fick min kamera. Men då hade jag inte förstått dess dubbelfunktion. Denna är nämligen avsett för vänsterhandens pekfingertopp. Detta gör greppet väl avvägt.
1:1 bildformatet (kvadratisk bild) gör mig lycklig trots att jag knappt kunnat ta några bilder ännu.
Detta är givetvis valbart. Det finns även klassiskt bildformat.
Svartvitt bildläge med mjukvarufilter motsvarande gul, orange, röd och grön är även det sådant som får mig att le. Jag känner det som att jag har StarTrek versionen av Rolleiflex när jag ser den kvadratiska sökarbilden med rutnätet påslaget.
Jag återkommer med mer testinfo när jag har fått igång maskinen
Givetvis får jag inte betalt av Nikon för de fina orden.
Kameran fungerar ju inte ens
Patrik