Annons

Nikon sb-600 blixt på/till Ricoh GRD III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är en vanligt "standard"-sko på Ricohn så ska det funka, men du kommer sannolikt inte att få nån TTL-mätning utan får köra blixtexponeringen manuellt.

Det handlar inte så mycket om kabeln som att olika kameror pratar olika "språk" för sin TTL-mätning. Jag har inte järnkoll på Ricoh, men svjv är det så att Nikon har sin variant, Canon har sin, Sony har sin, Olypus sin osv osv. Blixtar, med undantag för Sony brukar gå att montera på kameror från olika tillverkare, men man får oftast inte någon blixtautomatik. Det går tex fint att montera en Canon-blixt på en Nikon-kamera och kameran kan trigga blixten, men man för ställa in styrkan själv för att få rätt exponering.
Nu kan jag inte säga hur det blir just med Ricoh och en SB-600, men jag finner det högst sannolikt att de inte är kompatibla i det avseendet, utan att blixten bara kan triggas och att du får ställa styrkan själv.
Med det förehållet bör det inte vara några problem att använda kabeln du länkade till.

Det är ingen annan som svarat här i tråden så jag tycker att du ska konsultera din manual och/eller Ricohs support, eller försöka googla eller kanske fråga på dpreview istället, om det inte räcker med att enbart trigga blixten.

Tack för svaret. Kollat runt lite och det verkar vara precis som du säger. Läste dock någonstans att det kunde vara skadligt att ha vissa stora blixtar på kompakter. Någon med mängd ström som skickas ut eller vad det nu var. Kan detta stämma?

Tack för svaret. Kollat runt lite och det verkar vara precis som du säger. Läste dock någonstans att det kunde vara skadligt att ha vissa stora blixtar på kompakter. Någon med mängd ström som skickas ut eller vad det nu var. Kan detta stämma?

Ja, i vissa fall.
Det gäller dock även systemkameror och vissa (äldre) blixtar.

Det brukar vara ganska lätt att ta reda på både vad en viss kamera tål och vad en viss blixt använder. Jag tror att det kallas flash sync voltage, men jag är osäker.

ANNONS