Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-600 vs SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

groenrows

Ny medlem
Hej! Jag har funderat ett tag och bestämt mig för att jag vill ha en blixt.
Då kommer frågan om man ska köpa en 600 eller 800. Jag är student, så jag vill ha något i den prisklassen.

Jag undrar om någon vet om båda dessa blixtar funkar som "ir-blixtar" som jag provat när ja fotat en polares canon.

Tacksam för svar.

Marcus

Nu finns väl i och för sig inte 800:an att köpa längre, den ersattes av 900;an. Måhända finns den restnoterad någonstans. Jag har båda och kan säga att 600:an räcker gott. 800:an har en del finesser som du förmodligen ändå inte kommer att ha nytta av. Skulle du komma på att det skulle vara kul med flera blixtar tillsammans etc så kan du komplettera sedan med diverse olika lösningar.
Mvh
JB

Tack så jättemycket! Det klarade upp lite frågetecken vill jag lova. 600an funkar som ir-blixt om jag inte har helt fel va ?
/Marcus

Jag har en SB-600 för det mesta klarar den av allt som jag behöver från en blixt.
Vi vissa lägen skulle jag önska att jag hade en SB-800/900 mest pga möjligheten att köra den som comander för att styra andra Nikon blixtar, går oftast utmärkt att göra med den inbyggda blixten på min D80, begränsingen kommer när jag behöver ha en trådlösa blixten bakom mig.

Men för det mesta sitter blixten i "skon" och fungerar mycket bra då, väldigt sällsynt att den missar i exponeringen.
Fungera även utmärkt i trådlösa läget.

När det gäller IR antar jag att du menar om den reagerar på ir ljus och då ska fungerar som en slavblixt, vilken den ej gör.
Där imot kan du köra den trådlöst om du har en kamera med inbyggd blixt som stöjder Nikon CLS tex. D70s D80/90

Jag har en D200 och med ir-blixt menar jag : Kan jag ställa ut blixten på golvet och rikta mot modellen så att den är med från golvet? Trådlöst som du så fint nämnde.

ANNONS