Annons

Nikon SC 29 blixtkabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har precis fått en SC 29 men kan inte få den att fungera. Undrar om jag missat något. men det skall väl bara vara att sääta på den på kameran i ena änden och blixten i den andra och sen skall det fungera som om blixten satt på kameran. Så har jag fattat det. När kabeln är monterad så kommunicerar inte blixten med kameran, Vad gäller bländare och iso. När jag skjuter en bild blir det väldigt överexponerat och TTL balanced lightning går inte att ställa in på blixten. vet någon om jag missat något eller helt enkelt fått en dålig vara.

Kolla kontaktytorna. Ibland glappar det om man inte passat in blixtskorna riktigt eller det är skitiga kontaktytor.

När du sätter ihop allt ska du kunna få feedback på vissa inställningar gjorda via kameran på blixtens display. Du kan även prova att tända kamerans LCD, har allt kontakt då ska även blixtens LCD lysa upp. Annars får du felsöka.

Att du inte kan få TTL BL utan bara TTL tyder på att det inte är full kontakt mellan kamera/blixt.

maxzomborszki skrev:
Kolla kontaktytorna. Ibland glappar det om man inte passat in blixtskorna riktigt eller det är skitiga kontaktytor.

När du sätter ihop allt ska du kunna få feedback på vissa inställningar gjorda via kameran på blixtens display. Du kan även prova att tända kamerans LCD, har allt kontakt då ska även blixtens LCD lysa upp. Annars får du felsöka.

Att du inte kan få TTL BL utan bara TTL tyder på att det inte är full kontakt mellan kamera/blixt.
men visst är det konstigt att den ändå löser ut, Visserligen med full effekt som det verkar men ändå. dessutom om blixten går ner i stand by läge så kommer den inte igång igen om man trycker ner avtryckaren halvvägs utan man måste sätta på den via blixten. Jag skall testa att rengöra varje kontaktyta för sig och se om det hjälper. Hm trist, jag fick den från USA idag helt ny.

paul innergård skrev:
men visst är det konstigt att den ändå löser ut, Visserligen med full effekt som det verkar men ändå.
Detta tyder på att åtminstone centerpinnen har kontakt, men att de övriga som ger själva "kommunikationen" inte har kontakt fullt ut, om det nu skulle vara till någon tröst.

dessutom om blixten går ner i stand by läge så kommer den inte igång igen om man trycker ner avtryckaren halvvägs utan man måste sätta på den via blixten.
Det här händer för mig när jag inte har kontakt.

Senast jag rengjorde kontakterna använde jag isopropanol eller sprit på tops och gnuggade ordentligt. I början hade jag en hel del kontaktproblem, fick titt och tätt rucka lite på kabeländarna för att få kontakt. Nu var det ett tag sedan det strulade.

Hoppas det bara är smuts. Jag har haft kabelbrott på en annan typ av blixtadapter och det krävde lödkolv. Men en SC-29:a skulle jag inte vilja löda runt i.

maxzomborszki skrev:
Detta tyder på att åtminstone centerpinnen har kontakt, men att de övriga som ger själva "kommunikationen" inte har kontakt fullt ut, om det nu skulle vara till någon tröst.

Det här händer för mig när jag inte har kontakt.

Senast jag rengjorde kontakterna använde jag isopropanol eller sprit på tops och gnuggade ordentligt. I början hade jag en hel del kontaktproblem, fick titt och tätt rucka lite på kabeländarna för att få kontakt. Nu var det ett tag sedan det strulade.

Hoppas det bara är smuts. Jag har haft kabelbrott på en annan typ av blixtadapter och det krävde lödkolv. Men en SC-29:a skulle jag inte vilja löda runt i.
Tror du linsrengöringsvätska kan fungera som rengöringsmedel, de som Kodak säljer.

Det är väl alkoholbaserat det också så då kan det användas, men det är onödigt att använda dyr fin sprit för detta ändamål, här är ju inte samma renhetskrav som på optiken. Jag råkade ha en flaska isopropanol hemma för allmän rengöring, den är ganska billig på Apoteket.

Min anledning till att använda sprit är att lättare få bort eventuellt fet smuts.

maxzomborszki skrev:
Det är väl alkoholbaserat det också så då kan det användas, men det är onödigt att använda dyr fin sprit för detta ändamål, här är ju inte samma renhetskrav som på optiken. Jag råkade ha en flaska isopropanol hemma för allmän rengöring, den är ganska billig på Apoteket.

Min anledning till att använda sprit är att lättare få bort eventuellt fet smuts.
Jag fick till det till slut, men var tvungen att skrapa lite lätt med en kniv på kontaktytorna. Jag har gjort så förr och det funkade nu också. Tack ändå för dina svar.

ANNONS