Annons

Nikon serie E på nyare kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

Jag håller på att sälja några gamla nikon serie E objektiv. En kille undrade om han kan använda dessa på sin F601? Jag vart lite osäker och tänkte att jag skall fråga här.

Naturligtvis förstår jag att 601:ans AF inte kan användas med objektiven, men hur är det med ljusmätningen? Fungerar det?

Tacksam för svar / Albin

Fredrik Calabrese skrev:
E serien är dessutom i klass med dom nyare Nikon G objektiven. Inget kvalitetsköp altså.
Mekaniskt stämmer detta men inte optiskt.

E 28/2,8 är nedbländad till 11-22 lika bra som Nikkor 28.
E 50/1,8 är samma optik som AF 50/1,8 D
E 100/2,8 är i princip lika bra som 105/2,5
E 75-150/3,5 är superskarp
E 70-210/4 är samma optik som AF 70-210/4 som är bra

Jämfört med AI-S-objektiv är de ju lite billiga i den mekaniska uppbyggnaden, det är sant.

Men det går inte att jämföra med dagens G-objektiv i konsumentklass. E-objektiven är mycket, mycket gedignare.

Fredrik Calabrese skrev:
E serien är dessutom i klass med dom nyare Nikon G objektiven. Inget kvalitetsköp altså.

Speciellt den där AF-S 200-400mm f/4 G! De suger verkligen de där G-objektiven (för 62000kr!) ;-)

/Pontus

PS. Farsan har Nikkor E 75-150mm och den är skarp, riktigt skarp. DS.

skarpt

Kan också intyga att E-objektiven är ruskigt prisvärda. Köpte t ex ett 100/2.8 i nyskick för 200kr. Riktigt dunderskarpt! Då har jag jämfört med ex Nikkor AF 50/1.8 och Nikkor AF 85/1.8

objernulf skrev:
Mekaniskt stämmer detta men inte optiskt.

E 28/2,8 är nedbländad till 11-22 lika bra som Nikkor 28.
E 50/1,8 är samma optik som AF 50/1,8 D
E 100/2,8 är i princip lika bra som 105/2,5
E 75-150/3,5 är superskarp
E 70-210/4 är samma optik som AF 70-210/4 som är bra

Är det inte så att E-serien har sämre antireflexbehandling?

Vad gäller 50:n så läser man överallt att den har sämre färgåtergivning och kontrast pga detta tex. (Jag har dock inte testat själv.)

Nej, inte generellt. De fasta brännvidderna i E-seien har enkel antireflexbehandling (singel coated). Zoomarna i E-seien har däremot antireflexbehandling i flera lager, så kallad multicoating.

Om detta finns mer att läsa här.

Senast ändrad:
jag har varit på väg å köpa en 75-150 ett par gånger, men varit för sen/för snål.
jag har en D50, så det jag är lite orolig för är väl ljusmätningen, samt att jag inte kommer att använda den så mycket eftersom det är MF.
köpte ett billigt makinon 28/2.8 MF för att testa lite hur det känns med MF och att köra helmanuellt. är riktigt sugen på ett 75-150 för att testa det på bl.a konserter! och att ha ett skarpt objektiv brukar ju aldrig vara dåligt...

ANNONS
Götaplatsens Foto