Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon TC-20E III passar till..?

Produkter
(logga in för att koppla)

reloo

Medlem
Hur vet man vilka objektiv som passar till den nyligen utkomna: Nikon TC-20E III AS-F Telekonverter?

Fungerar Sigmaobjektivet 70-200 mm exempelvis?
På Nikons hemsida står det dessutom att den "passar till vissa NIKKOR objektiv". Jag vill att den även ska funka till min Nikon 60mm 2.8 macro.

Bilagor

• NikonTC20EIII.jpg
    NikonTC20EIII.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,111
Nikon har tidigare (då dinosaurierna härskade över världen) producerat två uppsättninger teleconverters, dels för längre tele (200mm och uppåt), dels för kortare tele (som även funkade med normal och vidvinkel, har faktiskt testat med fisheye också och det funkade, men var förståss meningslöst...)

Idag verkar de bara tillverka en serie (om än i 1,4; 1,7 och 2 ggrs förlängning) och jag misstänker att den serien är helt och fullt optimerad för längre teleobjektiv. Du gör antagligen klokast i att införskaffa ett längre teleobjektiv istället. Om du kan tänka dig att fota med manuell fokus (och har bländarring på objektivet) så kan jag tänka mig att TC-201 skulle kunna funka. Bör ligga runt 2000 på begagnatmarknaden. Den borde funka fint. Men om du är ute efter något modernare är det nog inte råder jag dig att testa noga på bildkvalitén innan du köper. Obs! TC ger olika bildkvalitét i kombination med olika objektiv, så om du inte hittar en recension för den och den teleconvertern i kombination med DIN objektivmodell så bör du alltid testa först, teleconvertrar är ju trots allt ganska dyra tillbehör.

Lycka till!

/Peter

Tackar

Tackar så mycket för det utförliga svaret.

Då ska jag helt klart invänta tills det kommit ut lite tester.

Jag ska nog även testa det ihop med min kamera och objektiv i butik med :) Det är ju mycket pengar att lägga ut om det knappt går att använda till mer än ett objektiv.

Tackar så mycket för det utförliga svaret.

Då ska jag helt klart invänta tills det kommit ut lite tester.

Jag ska nog även testa det ihop med min kamera och objektiv i butik med :) Det är ju mycket pengar att lägga ut om det knappt går att använda till mer än ett objektiv.

Ja, alltså, det kommer nog inte göras några offentliga tester på denna TC tillsammans med 60mm micro-nikkor,av den anledningen att convertern helt enkelt inte är tänkt att använda till det objektivet. Huruvida det funkar eller inte får du alltså ta och testa i butik. Sen kan du säkert trycka på denna converter på de flesta längre fasta teleobjektiv utan att förvänta dig något annat än ypperlig kvalitet (det var värre förr, jag har fått testa flertalet converterar av olika tillverkare, beroende på vilka objektiv jag velat ha dem till, men det beror ju på hur man tänkt fotografera. Rekommenderar TC-201 till 105mm micro-nikkor och TC-14b till den gamla manuella 300/2.8).

Så, kortfattat, den är min övertygelse att den är optimerad för att prestera bra med längre, ljusstarka teleobjektiv. 60mm ger med högsta sannolikhet väldigt dålig kvalitet framför allt i kanterna av bilden. Om du är den coola typen så kan du knalla in på en fotoaffär och be att få testa, men jag vet inte om de tar dig på allvar (men ibland har man tur och hittar en lyckad kombination av TC och objektiv...)

Klart slut!

/Peter

Nikons nyare tele konvertrar har en extra klack i bajonetten så den går inte att montera på andra objektiv en Nikons specar på sin hemsida. Om du tittar på bilden i börja på denna tråd så ser man klacken precis under främre linsen.
Så den kommer inte att passa på Sigma eller något annat märke utan att man filar bort klacken.

Trist

Trist att den bara kommer fungera med några få Nikkor-objektiv. Det är alltså enbart teleobjektiv som oftast är kompatibla?

Nikon har inte gått ut med någon specifikation på vilka objektiv som passar än?

Trist att den bara kommer fungera med några få Nikkor-objektiv. Det är alltså enbart teleobjektiv som oftast är kompatibla?

Nikon har ju historiskt sett alltid varit tydliga med att deras teleconvertrar avser längre teleobjektiv*. Det är väl jättebra att de optimerar prestanda om de skall användas till objektiv i klassen 20 000 och uppåt. Det är ju ganska givet att man inte optimerar en teleförlängare mot ett objektiv som kostar i runda slängar lika mycket som convertern. Långa teleobjektiv, helst ljusstarka och fast brännvidd (vissa, typ 80-200/2.8 och 200-400/4 är undantagna zoomar som presterar bra med dessa. Även Sigmas 100-300/4 och 120-300/2.8 ska prestera bra med Sigmas egen 1,4 ggrs-converter, enligt vad jag hört).

Det finns flera högpresterande macro-objektiv i området (70) 90-105 mm som man kan hitta för inte alltför mycket mer än vad den nya convertern kan tänkas kosta. Värt att lägga på minnet är att teleconverter sällan kan mäta sig optiskt med resultatet du får av att byta till ett objektiv med längre brännvidd.

*sedan hade de som sagt en parallell serie som var avsedd för kortare teleobjektiv (Obs! även om dessa passade för normal, och vidvinkel så var det tänkta användningsområdet kortare TELEN)

/Peter

Som tidigare påpekats är många objektiv med kortare brännvidd som inte lämpar sig speciellt väl för teleförlängare, framförallt för att de ofta är konstruerade med linselement långt bak i "tuben" som hindrar konverterns främre element att sticka in. Även strålgångens parallellitet påverkar resultatet, vidvinklar har ofta mer spridda strålknippen och större infallsvinkel på sensorn/filmen.

Redan den vanliga sk retrofokalkonstruktionen är en kompromiss för att spegeln i kamerahuset skall kunna röra sig obehindrat, äkta vidvinkelobjektiv har sin brännpunkt mycket närmare sensorn/filmen (i regel på ett avstånd lika stort som brännvidden) vilket innebär att de sticker långt in i kamerahuset. Många mätsökarobjektiv är konstruerade på detta sätt, det är därför de kan göras mycket mindre än motsvarande spegelreflexobjektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto