Annons

Nikon vs Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Verkar som den mest oskyldiga fråga om kameraval landar i en het fajt mellan canon- och nikonanhängare!

Då har jag en fråga till er?

Valde att fortsätta med Nikon när jag valde DSLR.
Instegskostnaden är ju rätt hög om man räknar in optiken.

Och, nu går jag i väntans tider på att Nikon skall lansera fullformatschip med lite mer pixlar. (Nej Kodak är inget att räkna med, det huset har ju en massa konstiga begränsningar osså ojämn kvalitet)

Vet i katten om det blir så, börjar misströsta. Dom fortsätter ju lansera DX-optik för faktor 1.5..

Kanske dags att ta steget över?
För trots all debatt i detta forum. Canon leder rätt fett just nu vad gäller DSLR

Företagens prestationer går i vågor, utrustningen är dyr och man behåller den länge. Att inte fokusera på tekniska prestanda utan på bilder kan vara bra och ekonomiskt för en fotograf, många av de bästa bilderna på Fotosidan är tagna med Pentax och Minolta. Man kan lägga tid på fotande i stället för på teknik, just nu är det en praktfull fullmåne utanför fönstret....

Jag fotar också Nikon och kommer säkert någon gång att gå över till digitalt. Men än tycker jag att jag har anledning att vänta.

Håller med dig

Visst är det så att man skall fokusera på bilden istället för på tekniken. Men, ibalnd stöder ju tekniken slutresultatet. I mitt fall är det så att jag ofta behöver pixeldubblera bilder för att nå t ex utfall A3, och det funkar bra så länge jag inte vill beskära motivet.

VH

UG

Idag scannar jag med en bra scanner och klarar lätt A3. Mina krav på en digitalkamera blir i klassen Canons D1S vad gäller upplösning och tätning, fast helst med större färgdjup. Innan en sådan kan köpas till vettigt pris vare sig det står Canon eller Nikon på den så har det gått ett par år. Mitt huvudkrav är dock projicering på vägg och där dröjer det innan det digitala kommer att hinna ikapp. Dessutom är jag orolig för kommande kompatibilitetsproblem. I nuet ser jag alltså ingen anledning att byta till digitalt. Jag sitter med rätt mycket optik och är inte säker på att jag har ett val. Annars skulle jag ha valt Canon.

Visst, Canon är teknikledare och går i bräschen. Nackdelen kan bli ett och annat stickspår och att man binder sig i lösningar som inte hunnit optimeras. Nikon kan göra det ändå...

Fullformatsensor är naturligtvis en stor fördel och Nikon blir nog tvingade dit. D1S måste ha fått dom att sätta gröten i halsen.

Dock tror jag att det på sikt är två tämligen riskfria alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto