Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Nikon (D5200 vs D5100)

Produkter
(logga in för att koppla)

Betongkokaren

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa en kamera. Ner i träsket
Just nu står det och väger lite mellan D5200 och D5100. Jag har där några funderingar;
Är skillnaden mellan dem tillräckligt stor för att motivera det högre priset för D5200, och är jag helt snett ute när jag misstänker att det kanv ara en bra idé att gå på det lite billigare 5100-huset och spara mellanskillnaden till något roligt objektiv istället?

Hej!
Jag ska köpa en kamera. Ner i träsket
Just nu står det och väger lite mellan D5200 och D5100. Jag har där några funderingar;
Är skillnaden mellan dem tillräckligt stor för att motivera det högre priset för D5200, och är jag helt snett ute när jag misstänker att det kanv ara en bra idé att gå på det lite billigare 5100-huset och spara mellanskillnaden till något roligt objektiv istället?

Vad är det du är ute efter i kameran? I D5200s prisklass finns även D7000 att välja på. I D5200 har du (mot) D5100 bättre upplösning och framför allt bättre autofokus. Men du resonerar helt rätt. Det är i regel roligare att satsa på ett bra objektiv än ett marginellt bättre hus.

Vad är det du är ute efter i kameran? I D5200s prisklass finns även D7000 att välja på. I D5200 har du (mot) D5100 bättre upplösning och framför allt bättre autofokus. Men du resonerar helt rätt. Det är i regel roligare att satsa på ett bra objektiv än ett marginellt bättre hus.

Det jag är ute efter är en kamera som en relativ novis kan lära sig med, och sedan växa lite i.
Det är främst landskap, HDR, "spontan fotografering" och inomhusfoto jag är intresserad av.
Även produktfotografering verkar kul :)

Det jag är ute efter är en kamera som en relativ novis kan lära sig med, och sedan växa lite i.
Det är främst landskap, HDR, "spontan fotografering" och inomhusfoto jag är intresserad av.
Även produktfotografering verkar kul :)

Det är främst för landskap som D5200 har en fördel med sin högre upplösning. Båda har inbyggd HDR-funktion (som inte är så spännande) och båda har automatisk gaffling (vilket är mer användbart för HDR).

Jag harr en D5100 och för "spontanfotografering" skulle jag rekommendera "gröna läget" (full auto). Den är mycket snabbare till skott i full auto än i något av PASM-lägena.

Och det var också så det hela slutade. En D7000 med ett 18-105 objektiv :)

ANNONS
Götaplatsens Foto