Annons

Nikon vs. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik82

Medlem
Nikon vs. Sigma?

Hej ska köpa ny kamera och vet inte vilket objektiv jag ska välja till.
Så jag önskar lite hjälp med att veta vad det är för skilnad på Nikon AF 24-70 / 2,8G ED AF-S och Sigma AF 24-70 / 2,8 EX DG HSM.
Nikon kostar ca 14000 kr och Sigma ca 8000 kr så det är ju en ganska så stor skillnad i priset, får jag så mycket mer för dom 6000 kr?
Tacksam för svar Henrik

Senast ändrad:
Kan inte riktigt svara på din fråga, men har du inte Tamrons 24-70/2.8 som brukar klassas som väldigt prisvärd och bästa köp etc. Tror den dock sätter AF sämre eller slöare än Nikons original

Nej det har inte varit ett alternativ och jag vet inte om det blir det heller för jag tittar på två olika paket priser och då är det just Nikon oc Sigma om dom har.

Hej ska köpa ny kamera och vet inte vilket objektiv jag ska välja till.
Så jag önskar lite hjälp med att veta vad det är för skilnad på Nikon AF 24-70 / 2,8G ED AF-S och Sigma AF 24-70 / 2,8 EX DG HSM.
Nikon kostar ca 14000 kr och Sigma ca 8000 kr så det är ju en ganska så stor skillnad i priset, får jag så mycket mer för dom 6000 kr?
Tacksam för svar Henrik
Som jag ser det får du en mer välbyggd optik med bättre af. Skulle tro att Nikons glugg också är skarpare. Nikons 24-70 är mycket bra redan på full öppning. De sigma jag ägt har aldrig i mitt tycke kunnat matcha Nikongluggarna sett till färg o kontrast. Nanocoatinger tror jag gör en del för bilden. Vad gäller af så kan nog Sigman upplevas lika snabb, men enligt mina erfarenheter är den mycket osäkrare och stälker skärpan fel på fler bilder än Nikon. I dåligt ljus har piraterna en tendens att jag fokus i högre utsträckning än originalobjektiven. En begagnad Nikon 24-70 får du ca 10 000 kr för och den är lättsåld. En begagnad Sigma 24-70 kan vara svår att bli av med.

ANNONS
Götaplatsens Foto