Annons

Nikon z-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

trig338

Ny medlem
Hej, har bestämt mig för att skaffa en Nikon Z. Jag velar lite mellan Z5, Z6, Z6ll som begagnad. Samtidigt är jag intresserad av Z5ll som just nu inte finns att köpa i Sverige (27/3). Jag undrar om Expeed 7 är värt att spara till (Z5ll) eller om Expeed 6 är tillräckligt. Jag ska fota landskap, arkitektur och porträtt. Någon som har erfarenhet av dessa och vill dela för- och nackdelar. Vill gärna landa på max 12-13k för hus. Tänkte även skaffa FTZll-adapter så jag kan botanisera F-objektiv.
Plåtade mycket för 15 år sen med Canon D5 och skaffade en enkel MFT- kamera nyligen men är besviken på dynamic range. Tänkte börja med en primelins på 15mm och en enkel zoom i början. Eftersom jag fyllt 60 kör jag gärna med stativet, är ingen actionfotograf längre :)

Senast ändrad:
Expeed 7 har ju betydligt bättre AF för snabba objekt, fåglar mm, men ska du fotografera i huvudsak stationära objekt så kommer även de med äldre AF att fungera fint. Jag gillar Z6 för ett bättre chassi, knappar, display mm. Hade en Z6ii som jag har bytt mot en Z6iii, men jag var verkligen ute efter bästa AF. Jag tycker du kan gå på en Z6ii

Kollade Z5 II på Scandinavian Photo och den finns i webblager dock inte i någon butik.
Cyberphoto får in Z5 II den 30/3.

ANNONS
Götaplatsens Foto