Annons

Nikon Z6 ändrar fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
En irriterande sak med min Z6:a är att den ändrar fokus när man stänger av den och sätter på den igen. Har den inställd på manuell fokus och använder Z 24-70/4 S.

Detta är lite irriterande när man har den på stativ eller gimal och filmar, att behöva fokusera om så fort man stängt av kameran en liten stund (för att spara batteri).

Har letat runt i kamerans menyer, men hittar ingen inställning som verkar ha med detta att göra.

Hoppas att någon här vet om ändå går att ändra på?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag inte det objektivet, men provade med ett annat med F-fattning och i både AF-S och i manuell fokus så står fokus kvar efter av/på.

Detta objektiv har väl någon med att man skruvar ihop objektivet vid avstängning, har troligen något med detta att göra. Har objektivet en switch för M/AM så att du kan ställa objektivet i manuell fokus?
 

Larus

Aktiv medlem
Nu har jag också testat med ett annat objektiv med F-fattning, och det beter sig inte så.

Har ställt in mitt 24-70 på manuell fokus med switchen på objektivet, det ändrar inget tyvärr.

Det är som att Z-objektivet "nollställer" fokus så fort man stänger av kameran. Irriterande som sagt...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har jag inte det objektivet, men provade med ett annat med F-fattning och i både AF-S och i manuell fokus så står fokus kvar efter av/på.

Detta objektiv har väl någon med att man skruvar ihop objektivet vid avstängning, har troligen något med detta att göra. Har objektivet en switch för M/AM så att du kan ställa objektivet i manuell fokus?
Att testa med AF-S är meningslöst eftersom objektiven till Z-fattningen mer liknar AF-P i detta avseende. Det finns ingen mekanisk koppling till fokusringen, så även vid manuell fokus är det fokusmotorn som gör jobbet (oakat Noct:en då, som är manuell).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Att testa med AF-S är meningslöst eftersom objektiven till Z-fattningen mer liknar AF-P i detta avseende. Det finns ingen mekanisk koppling till fokusringen, så även vid manuell fokus är det fokusmotorn som gör jobbet (oakat Noct:en då, som är manuell).
Så betyder det att oberoende vilket Z objektiv man köper så finns det risk att fokus flyttar sig vid avstängning? Detta är ju inte bra vid tex astrofoto där man kan lagt ner mycket tid till att sätta fokus
 

Larus

Aktiv medlem
Så betyder det att oberoende vilket Z objektiv man köper så finns det risk att fokus flyttar sig vid avstängning? Detta är ju inte bra vid tex astrofoto där man kan lagt ner mycket tid till att sätta fokus
Jag hoppas ju att det kan finnas någon inställning för att slippa detta strul!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så betyder det att oberoende vilket Z objektiv man köper så finns det risk att fokus flyttar sig vid avstängning? Detta är ju inte bra vid tex astrofoto där man kan lagt ner mycket tid till att sätta fokus
Du har väl Z6 II och då ska det gå att få kameran att spara fokusavståndet.


Sid. 466

Inställningen tror jag inte finns på Z6, åtminstone inte med nuvarande firmware.
 

frwe

Aktiv medlem
Intressant. Kan rapportera att min gör likadant, ställer sig på längsta fokusavstånd vid av/på. Med Z85/1,8 gör den likadant. Inget jag har tänkt på förrän nu.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns det någon tanke med detta, tex om de objektiv som man ”stänger av” behöver ha att fokus är på oändligheten? Själv är jag fortfarande irriterande på de objektiv som man ska stänga av från Nikon1
 

nicdah

Aktiv medlem
Canons spegellösa kameror gör också så har jag läst. Orsaken lär vara att skydda sensorn för direkt solljus ifall man glömt att sätta på linslocket. Finns ju ingen spegel som hindrar det direkta solljuset som det gör på en DSLR.

/ Niclas
 

pdahlen

Aktiv medlem
Canons spegellösa kameror gör också så har jag läst. Orsaken lär vara att skydda sensorn för direkt solljus ifall man glömt att sätta på linslocket. Finns ju ingen spegel som hindrar det direkta solljuset som det gör på en DSLR.

/ Niclas
Borde den inte ställa sig på kortaste fotoavstånd då, men jag vet inte?
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Canons spegellösa kameror gör också så har jag läst. Orsaken lär vara att skydda sensorn för direkt solljus ifall man glömt att sätta på linslocket. Finns ju ingen spegel som hindrar det direkta solljuset som det gör på en DSLR.

/ Niclas
Men du har väl samma ljusinsläpp oberoende på vad fokusavståndet är inställt på, annars så skulle den väl ställt om till kortaste avstånd eller ?
 

PMD

Aktiv medlem
En del objektiv fokuseras genom utdrag så att de fokuserar till oändligt när man stänger av kameran skulle kunna vara för att objektivet inte ska sticka ut så mycket när kameran ska förvaras i en kameraväska (eller i en beredskapsväska).
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
En del objektiv fokuseras genom utdrag så att de fokuserar till oändligt när man stänger av kameran skulle kunna vara för att objektivet inte ska sticka ut så mycket när kameran ska förvaras i en kameraväska (eller i en beredskapsväska).
Varken mitt 14-30 /4 S eller mitt 24-70/2,8 S gör det men det finns kanske andra S objektiv som gör det ? Men då tycker jag den bara skulle göra det på dom som gör så om det är några ? För kameran "vet" ju vad som sitter på, har själv inga idéer på varför men tydligen så finns ju en möjlighet i menyn på 6 II o 7 II o få den till o stanna men tycker ju dom kunde fått till den möjligheten även på 6an o 7an via uppdatering
 
ANNONS