Annons

Några frågor om Nikon Z6

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Det är främst objektivet du ska vara imponerad av i så fall då det är där det mesta av skärpan och bildkvalitén överlag ligger :)
Tycker personligen skärpan ser bra i dem där bilderna. Jag skulle nog dragit ner högdagrarna lite i andra bilden dock t.ex.
Sen hur mycket skärpa man bör lägga på i efterhand varierar ju från bild till bild. Man får ju försöka avgöra vad som är en lämplig mängd till varje bild.
Haha ja jag vet, slarvigt skrivet. :) Hört mycket gott om Z Mount-objektiven, att dom ska vara väldigt skarpa.

Hur som helst, så länge jag inte gjort någon felinställning i Lightroom eller kameran som adderar extra skärpa så är det väl bara såhär det är helt enkelt.

Ni andra som har Z6 1 eller 2, kan ni bjuda på några exempel där ni fotat skog och lövverk osv? Bara så jag kan få jämföra med er.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Haha ja jag vet, slarvigt skrivet. :) Hört mycket gott om Z Mount-objektiven, att dom ska vara väldigt skarpa.

Hur som helst, så länge jag inte gjort någon felinställning i Lightroom eller kameran som adderar extra skärpa så är det väl bara såhär det är helt enkelt.

Ni andra som har Z6 1 eller 2, kan ni bjuda på några exempel där ni fotat skog och lövverk osv? Bara så jag kan få jämföra med er.
Nu har jag inga Z objektiv utan det är en Z6II med i huvudsak Nikon 28/1,8 samt 300/4 och redigerade i LR. De är sedan reducerade till 1800 pixel bredd för bloggen och vid export lagt till en skärpa som man ställer in i exportmenyn


 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag får sluta noja så mycket och bara ge mig ut och fota mer. :D Så länge jag vet att det inte är någon märklig inställning i kameran jag måste ta hänsyn till när jag fotar RAW (har satt allt på max, 14 bit, uncompressed, men det är väl det enda), så ska väl allt annat gå att fixa i post.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag får sluta noja så mycket och bara ge mig ut och fota mer. :D Så länge jag vet att det inte är någon märklig inställning i kameran jag måste ta hänsyn till när jag fotar RAW (har satt allt på max, 14 bit, uncompressed, men det är väl det enda), så ska väl allt annat gå att fixa i post.
Man kan nog få större problem än att det är för skarpt 😊
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag får sluta noja så mycket och bara ge mig ut och fota mer. :D Så länge jag vet att det inte är någon märklig inställning i kameran jag måste ta hänsyn till när jag fotar RAW (har satt allt på max, 14 bit, uncompressed, men det är väl det enda), så ska väl allt annat gå att fixa i post.
Du har tre alternativ: compressed, lossless compressed och uncompressed. Att köra uncompressed istället för lossless compressed gör i princip bara filerna onödigt stora till ingen nytta.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Lite härliga blombilder kan man ju ta i alla fall! :D Det är det väl ingen som är trött på? Haha. Älskar verkligen det här kitet dock. Känslan i kameran är kanon. Visst, hade ju inte haft något emot en NIkkor Z 24-70 f2.8 men för den pengen? Vettefasiken alltså. Däremot sugen på en 1.8 prime så småningom, och kanske den nya 50mm-macron som släpptes för några dagar sen. Det kan ju vara lite kul.

_DSC0148_Small.jpg
 

Bilagor

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Lite härliga blombilder kan man ju ta i alla fall! :D Det är det väl ingen som är trött på? Haha. Älskar verkligen det här kitet dock. Känslan i kameran är kanon. Visst, hade ju inte haft något emot en NIkkor Z 24-70 f2.8 men för den pengen? Vettefasiken alltså. Däremot sugen på en 1.8 prime så småningom, och kanske den nya 50mm-macron som släpptes för några dagar sen. Det kan ju vara lite kul.

Visa bilaga 158036
24-70/4 presterar riktigt bra, definitivt inget man ska fnysa åt bara för det råkar vara det som Nikon valt till kitobjektiv.
Äger själv bara 2st Z-objektiv, detta och 35mm/1.8 som också presterar riktigt bra. Väntar med spänning på 28mm/2.8 och 40mm/2 som ska komma senare i år, gillar pancakes och även om de kommer bli enklare konstruktioner så tror jag de kommer att leverera bra bilder.
Står i valet och kvalet nu om jag ska slå till på 85:an när priset är hyggligt men jag har ju F-varianten och 20mm/1.8 lockar också. Synd att skatteåterbäringen äts upp av ett planerat husbygge :p
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Någon som adaptrat Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 till Nikon Z? 10.000 prisskillnad mot Nikon's motsvarande Z-objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Någon som adaptrat Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 till Nikon Z? 10.000 prisskillnad mot Nikon's motsvarande Z-objektiv.
Det ska fungera med uppdaterad mjukvara, vilket det bör ha om du köper nytt. Inbilla dig dock inte att objektivet är lika bra som Nikons eget direkt till Z. Det här är nog ett prima exempel på "buy once, cry once". Nikons eget till Z är bland de bästa, kanske det bästa, 24-70/2,8 hittills. Tänk också på att ditt 24-70/4 är så pass bra, så du lär nog mest få ett steg bättre ljusstyrka med Tamron. Eftersom jag testat det på D810 så vet jag att det är lite drömskt vidöppet på 70 mm på grund av sfärisk aberration. Det orskar dessutom svårigheter att få fokus rätt vid nedbländning på 70 mm, vilket dock är ett problem man bör slippa på en Z-kamera.

Jag hade hellre sparat till originalet till Z, köpt något/några av de fasta, eller kanske till och med 24-200 som ett smidigt reseobjektiv. Det är nog den första superzoom jag ens skulle fundera på. Eller också sitter man still i båten och hoppas att proppen går ur hos Tamron eller Sigma så att några av de som finns till Sony FE får Nikon Z-fattning. Risken är väl att de kommer först till Canon RF i så fall dock.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Det ska fungera med uppdaterad mjukvara, vilket det bör ha om du köper nytt. Inbilla dig dock inte att objektivet är lika bra som Nikons eget direkt till Z. Det här är nog ett prima exempel på "buy once, cry once". Nikons eget till Z är bland de bästa, kanske det bästa, 24-70/2,8 hittills. Tänk också på att ditt 24-70/4 är så pass bra, så du lär nog mest få ett steg bättre ljusstyrka med Tamron. Eftersom jag testat det på D810 så vet jag att det är lite drömskt vidöppet på 70 mm på grund av sfärisk aberration. Det orskar dessutom svårigheter att få fokus rätt vid nedbländning på 70 mm, vilket dock är ett problem man bör slippa på en Z-kamera.

Jag hade hellre sparat till originalet till Z, köpt något/några av de fasta, eller kanske till och med 24-200 som ett smidigt reseobjektiv. Det är nog den första superzoom jag ens skulle fundera på. Eller också sitter man still i båten och hoppas att proppen går ur hos Tamron eller Sigma så att några av de som finns till Sony FE får Nikon Z-fattning. Risken är väl att de kommer först till Canon RF i så fall dock.
Du har helt rätt. Lite sjukt att varken Sigma eller Tamron har kommit igång ännu. Eller är det Nikon som förhalar processen tro och vill kränga så mycket Z-glas som möjligt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har helt rätt. Lite sjukt att varken Sigma eller Tamron har kommit igång ännu. Eller är det Nikon som förhalar processen tro och vill kränga så mycket Z-glas som möjligt?
Vi vet nog inte riktigt vad som pågår bakom kulisserna, men grundpremissen för tredjepartstillverkarna har varit att de räknat ut hur prylarna fungerat bakvägen och sedan tillverka objektiv etc. Detta orsakar emellanåt kompatiblitetsproblem. I och med olika bindingar i branschen vill de förstås inte göra kameratillverkarna alltför sura eller riskera stänning på grund av patentintrång. Sigma åkte väl på en sådan kring sin bildstabilisering, har jag för mig. Men en annan fråga är förstås rent ekonomisk: när är massan tillräckligt stor för att det ska ses som tillräckligt lönsamt. Det tog faktiskt ett bra tag innan det kom några objektiv på bred front till Sonys (F)E-fattning, vilket en del verkar ha glömt bort*. Då hade ändå Sony ett åtminstone delvis tillgängligt kommunikationsprotokoll etc. Tittar man på m4/3 så finns det väldigt lite objektiv från Tamron och Sigma, trots att fattningen är öppen och har funnits länge. Fuji finns det inte heller något till i princip.

Att Nikon vill sälja så många objektiv som möjligt behöver vi nog inte betvivla i alla fall. Sånt brukar vara lönsamt. :)

*Det första som hände lite bredare var att Sigma satte på en inbyggd adapter på en massa spegelreflexobjektiv, men detta är rätt meningslöst till Nikon Z och Canon RF. Adaptrarna finns redan och det finns högvis med objektiv som fungerar på dem.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Angående Sigma och stöd för Nikon Z/Canon RF:


"Can you update our readers on Sigma support for Canon RF mount and Nikon Z mount support?
I am aware that there’s a very strong demand from customers for Canon RF and Nikon Z. We believe, too, as a lens manufacturer, that it’s our mission to support as many mounts as possible. We would like to support those mounts, and we’re discussing and researching."
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Angående Sigma och stöd för Nikon Z/Canon RF:


"Can you update our readers on Sigma support for Canon RF mount and Nikon Z mount support?
I am aware that there’s a very strong demand from customers for Canon RF and Nikon Z. We believe, too, as a lens manufacturer, that it’s our mission to support as many mounts as possible. We would like to support those mounts, and we’re discussing and researching."
Ungefär samma typ av svar vi läst tidigare då. :D Verkar som det kommer dröja ett bra tag innan något händer.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Någon som adaptrat Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 till Nikon Z? 10.000 prisskillnad mot Nikon's motsvarande Z-objektiv.
Skaffade den för ca ett år sedan av just det skälet att den var 10 tkr billigare än Z-originalet. Men det är något jag ångrar för det har bara ställt till besvär. Det första exemplaret gav focusproblem på största bländaren på i stort sett hela zoom-omfånget på min D500 men även i vissa fall på Z7. Jag fick ett nytt ex. på garantin som fungerar hyfsat bra på Z7 men inte riktigt bra på spegelkamerorna. På kortaste brännvidd och bländare F/2,8 går det aldrig att få riktigt bra skärpa och om jag justerar med Tamrons "tap-in console" för mina D500 och D750 så stämmer det inte på spegellöst!

För min del har jag kommit fram till att Z-kameran trivs bäst med Z-optik, och att kit-objektivet Z 24-70/4s är ett alldeles utmärkt objektiv med skärpa i toppklass (jämfört med andra zoomar). Det överträffas visserligen av det skarpare storasyskonet Z 24-70/2,8s, men kvalitetsskillnaden kan för det mesta överbryggas genom att fota i råbild med 24-70/4 och göra önskade förbättringar vid bildbehandling/konvertering.

Efter att ha arbetat med 24-70/4 och vidvinkelzoomen 14-30/4 några år har jag fått ett bra grepp om vilka brännvidder som för min del är mest använda i mitt fotande. På så sätt kan jag i dag peka ut ett par tre fasta z-gluggar (f/1,8) som ligger inom zoomområdena och som jag vill kompletterar utrustningen med. Det tycker jag ger bättre foto-kvalitet för pengarna i min kameraväska än att t.ex. ha en likadan zoom med bara ett bländarsteg bättre!
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Otroligt imponerad av bildkvalitén ändå, och kameran är så himla härlig att använda. Även om den "bara" är 24mp så är det så pass skarpt att det finns lite cropmöjligheter ändå, särskilt om man som jag ändå resizar till 1920x1280 och laddar upp på Flickr (och Instagram). Närbilder blir väldigt fina och skarpa med det här objektivet (24-70 f/4).

_DSC0240.jpg_DSC0396.jpg_DSC0216.jpg
 
ANNONS